Valoració de la setmana de Treball per projectes.

VALORACIÓ GENERAL DE LA SETMANA

1. El tema ha sigut engrescador per als alumnes?

IMG-20160403-WA000620160315_09585420160315_093628IMG-20160315-WA0007

 

PRIMER D’ESO: Volem un món net? 

He de dir que des del primer moment els alumnes van mostrar interès pel tema en qüestió, i des del primer dia en que vam mostrar el site ja van començar a donar idees sobre quin sub-tema volien treballar. Creiem que la majoria de professors estem d’acord en aquest sentit ja que vam veure que per ells era un tema d’actualitat i tenia relació amb la realitat del seu entorn més proper. El que també creiem és que en un principi els hi va atreure molt canviar de dinàmiques i treballar a partir d’una altra metodologia (treball en grup).

SEGON D’ESO: Com són els altres? 

Es valora positivament des d’aquest punt de vista: ha estat engrescador per als alumnes, segons el que ells mateixos han escrit. Els ha agradat molt la part pràctica, el producte final i, en definitiva, la manualitat.

TERCER D’ESO: Hi ha desigualtats al món? 

Creiem que el tema ha estat encertat per diversos motius. En primer lloc per la seva actualitat. Des del punt de vista del coneixement del món el tema oferia múltiples possibilitats d’aprofundir aspectes molt sensibles: social, la convivència, la relació amb la natura, les relacions internacionals, les diferents formes de viure…

2.  Ha estat fàcil per als alumnes entrar en la dinàmica de treball per projectes?

20160315_09195520160315_095246

 PRIMER D’ESO: Volem un món net? 

Creiem que els alumnes pensaven que el fet de treballar en grup seria més fàcil, i en alguns moments van haver situacions estressants ja que no aconseguien posar-se d’acord com a grup, per aquest motiu aquesta manera de treballar va ser més fàcil en alguns grups i en altres no tant. Al tema dels grups se li va afegir una nova manera de fer, que era crear una carpeta d’aprenentatge a la qual se li havien de sumar els fulls de planificació, les actes diàries… En alguns grups aquesta carpeta ha estat ben presentada però altres no han entès la importància que representava recollir la informació per després utilitzar-la, ja que directament volien fer el power point.

El que creiem que no van acabar d’entendre va ser el treball a partir d’experts, possiblement perquè tampoc el professorat el vam tenir tant clar per explicar-ho millor i portar-ho a terme.

SEGON D’ESO: Com són els altres?

Depenent del grup s’han organitzat millor o pitjor. L’equip troba que ha estat un treball molt profitós per a l’alumnat bo, però molt poc per aquells alumnes amb més dificultats acadèmiques o d’actitud (conductuals). Tot i així també s’ha observat alguna excepció en aquest darrer sentit, , que malgrat no ser una tipologia d’alumnat que podríem catalogar com a “bo” han treballat bé i han tret força profit de la setmana per projectes.

Sembla que, en general, han sabut treballar en comú i assabentar-se d’allò que ha fet la resta de companys.

TERCER D’ESO: Hi ha desigualtats al món?

Hi ha hagut alumnes que han entrat més ràpid que altres en la dinàmica de treball, en general podem dir que hi ha hagut un progrés, han millorat la manera de  treballar en grup, a treballar en equip se n’ha d’aprendre i s’aprèn treballant-hi. Marcar-se objectius, distribuir el temps, distribuir les tasques, no és fàcil. Creiem que han adquirit una bona experiència, però encara queda molta feina per fer.

La distribució del temps al llarg de la setmana també ha estat una dificultat. Alguns grups han sabut gestionar millor el temps que d’altres. El nivell d’aprofundiment dels continguts ha estat també una variable important. En aquest sentit el paper del professorat hauria d’haver estat més actiu.

3. S’ha arribat a resultats interessants?

20160318_104625IMG-20160315-WA001020160318_104946IMG_5567

 PRIMER D’ESO: Volem un món net? 

Hem obtingut projectes força interessants, en alguns casos fins i tot en alumnes que no són massa participatius però als que aquesta metodologia els ha ajudat a treballar. En altres casos ha faltat investigació i els continguts s’han treballat amb poca profunditat ja que els hi costa llegir, escollir que més els hi interessa i sintetitzar, però creiem que aquesta manera de treballa fa madurar els alumnes com a persones ja que aprenen a formar part d’una feina conjunta.

El proper cop s’ha de resoldre com mostrar els productes finals ja que en alguns casos les qüestions tècniques (projector, programes ordinador…) van donar problemes, perquè no s’havien provat el dia anterior, i no van permetre que el grup pogués fer una bona presentació.

SEGON D’ESO: Com són els altres? 

La majoria han arribat a resultats i continguts interessants. Una de les grans dificultats és extreure continguts transversals de totes les àrees, així com intentar suplir una part del currículum obligatori a través d’un treball per projectes que es basa en la pròpia i lliure descoberta, així com en l’autonomia de l’aprenentatge de l’alumne.

TERCER D’ ESO: Hi ha desigualtats al món?

Des del nostre punt de vista, si. és difícil fer un resum però tenint en compte totes les activitats fetes i analitzant alguns dels projectes podem dir que:

  • S’han practicat i millorat tècniques de recerca d’informació en fonts diverses, de caràcter secundari (mitjançant internet, llibres, revistes, diaris) i directes (entrevistes, enquestes, experimentació)
  • S’ha analitzat i sintetitzat la informació a tres nivells: un per a l’elaboració d’apunts per a la carpeta d’aprenentatge, l’altre per al disseny del producte i finalment per a l’elaboració del pòster de presentació i els materials de l’exposició oral.
  • S’ha procedit a dissenyar un producte i planificar la seva “construcció”, esbossos, parts, tria de materials, tècniques específiques segons els producte (serrar, maquetar, tallar materials, prendre mides, encaixar…)
  • S’ha preparat una presentació oral del contingut i procés de treball sintetitzada en quatre minuts.
  • S’ha presentat setze vegades la informació en un stand on han hagut de saber estar, actuar i dirigir-se al públic.
  • Han hagut d’avaluar i avaluar-se seguint uns criteris marcats en una rúbrica.

A nivell de continguts específics depenent del treball:

  • La importància de l’accés a l’aigua
  • Abastiment d’aigua a les poblacions
  • Els corrents subterranis
  • L’aflorament de l’aigua
  • Les capes freàtiques
  • Mecanismes d’extracció de l’aigua del subsòl
  • Confecció d’enquestes
  • Tabulació dels resultats
  • Gràfiques estadístiques amb excel
  • Interpretació dels resultats
  • Les diferències en el món pel que fa a la sanitat, a l’educació, al tractament de la dona
  • Interpretació de dades estadístiques referents a la relació entre l’alimentació i les patologies associades a diferents parts del món.
  • La cuina al món.
  • L’escalfament global , la contaminació
  • El racisme
  • La religió com a eina de domini sobre les persones

4. Com ha funcionat el treball en grup? Hi ha hagut conflicte entre alumnes?

20160315_09385320160315_091006IMG-20160315-WA0009IMG_5526

PRIMER D’ESO: Volem un món net? 

D’entrada semblava que el treball en grup estava funcionant bé, sobretot al principi, a mesura que passava el temps apareixien diferències entre ells que en algun cop ha costat que superessin. Però el fet de triar ells els grups ha fet que continuessin treballant malgrat moments complicats. L ’inconvenient d’aquesta manera de fer grups implica que hi ha hagut grups molt potents i altres que eren una bomba, però tots en la seva mesura han treballat.

SEGON D’ESO: Com són els altres? 

No s’han donat gaires casos de conflictes, en general. Es va crear la figura del mediador en aquells casos en què era necessari. Sorprenentment es van donar menys incidències del que havia de semblar en un principi.

TERCER D’ ESO: Hi ha desigualtats al món?

Els grups no han presentat conflictivitat. És cert que en alguns casos hi ha hagut alguna queixa de la manca de col·laboració d’algun membre de l’equip, però s’han sabut gestionar i han format part dels aprenentatges que pensem que aquesta metodologia aporta.

5.El fet de fer-ho en una sola setmana ho valoreu positivament o negativament? Ha faltat temps o n’ha sobrat?

PRIMER D’ESO: Volem un món net?

En aquest cas crec que hi ha diferents maneres de veure-ho. Alguns professors creuen que fer aquesta feina en una setmana és massa concentrat i que els alumnes no tenen temps d’assimilar i assolir tants continguts nous. També es cert que amb més temps potser es podrien afegir visites a llocs que fossin interessants de cara al projecte. Fer els projectes en una setmana creiem que és una manera intensa de treballar, tant pels alumnes com pels professors (el passat curs es va fer al llarg de l’any) però en general considerem que ha funcionat bé.

D’ altra banda, altres opinions han fet la proposta de realitzar el projecte al llarg d’un trimestre per donar temps als alumnes a entrar en aquesta manera de treballar. Aquest any creiem que els alumnes en una setmana es van interessar, sobretot en el producte final i va semblar que a alguns els  va sobrar temps ja que no van aprofundir prou en la primera part que era la recollida, tria i contrast d’informació.   

SEGON D’ESO: Com són els altres? 

30 hores concentrades en una sola setmana són massa hores per als alumnes, que a darreres hores o cap al final de setmana ja no aguantaven. Valorarien millor franges horàries, per exemple 2 hores o 4 hores / setmana.

TERCER D’ ESO: Hi ha desigualtats al món?

Els nois i noies han trobat el sistema de treball una mica estressant. Els ha agradat molt però també deien que s’havien cansat molt. Per una part la concentració en un temps relativament curt fa que l’atenció es focalitzi en la tasca pròpia del projecte i que en aquest sentit presenti determinats avantatges. Vist el funcionament del curs passat (com una assignatura setmanal a primer) creiem que es preferible aquest model.

6.Com ha estat el seguiment del treball per part dels professors? Fàcil o complex? Per què?

PRIMER D’ESO: Volem un món net? 

Les opinions són diverses des de correcte i fàcil, a complex. Creiem que el fet de canviar cada hora de classe feia que no puguéssim fer un seguiment correcte del treball. No podíem estar per tots els grups i resoldre els dubtes. Potser estaria bé que cada professor s’ocupés d’un número determinat d’alumnes per què els pugui orientar i per poder fer un seguiment més acurat de l’actitud i treball.  El fet de canviar d’aula i de nivell provocava que en alguns moments aquest seguiment fos insuficient arribant a la sensació d’estar fent guàrdia enlloc d’ajudar als grups a tirar endavant.

SEGON D’ESO: Com són els altres? 

Es va fer servir el Weeras. Va semblar que podia ser útil perquè amb l’experiència dels treballs de síntesi, el seguiment a partir d’un full físic a l’aula pot desaparèixer. A més es va considerar que d’aquesta manera la informació era més privada i d’accés exclusiu del professorat. El problema va sorgir quan aquesta informació arribava a casa i podia despertar recels per part dels pares o dels propis alumnes, atès que no existeix una casella per a fer un seguiment diari de treball a l’aula. En principi només s’anotava “comportament inadequat” o “falta de material”, però potser hagués calgut una unificació de criteri.

El fet que no tots els professors d’un nivell assisteixin a les reunions d’equip docent va dificultar la implicació d’alguns companys.

TERCER D’ ESO: Hi ha desigualtats al món?

Hi ha hagut un seguiment desigual segons com el professorat s’ha sentit implicat en l’aprenentatge i control dels alumnes. Des d’aquest punt de vista cal potser millorar. També s’ha de dir que el nostre equip docent és petit en nombre i la quantitat de professors que passen per les aules és gran. Això al marge s’ha de dir que molts professors s’han implicat i han posat TOT el seu horari al servei del seguiment dels alumnes.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *