La meva experiència amb la carpeta d’aprenentatge
Aquest curs 2015-16, ja vaig començar de ple a utilitzar aquesta manera de treballar per avaluar l’alumnat, deixant de banda els dossiers clàssics de treball tots uniformitzats amb portades, índex… Al nostre centre, havíem fins i tot donat pautes de com fer les portades, què hi havien d’incloure… en un temps em va semblar correcte. Poc a poc he passat a deixar que siguin creatius i els dic “a veure si em podeu sorprendre”.
Com començo cada unitat?
Els preparo un guió de la unitat, no un índex del dossier ni res similar (el faig amb apartats diferents a l’índex del seu llibre), d’aquelles coses que parlaré seguint un ordre diferent al que troben al llibre digital que el nostre centre ha triat. D’aquesta manera han de reordenar les coses explicades i treballades. Han de fer un esforç de saber què és cada cosa i on va.
Aquest guió els el dono a tots els alumnes en paper per tal que tinguin una pauta del què treballarem. Els aconsello que el portin a classe per anar seguint o veient on som en el dia a dia de les activitats fetes.
Anem avançant amb explicacions, exercicis, activitats, problemes, pràctiques… l’habitual de qualsevol professor, amb la particularitat que ells han d’anar elaborant el material propi tenint com a pauta el guió inicial. No els porto control diari de les tasques, ja que cadascú treballa al seu ritme.
De tant en tant, els “refresco” el que haurien de tenir ja fet o embastat!!!
Entrebancs
Tinc un reduït grup d’alumnes que no volen fer l’esforç i segueixen preferint “afusellar” el llibre per entregar un dossier abans de fer la prova del tema.
Tinc un grup capdavanter que els ha costat una mica, però ara crec que ja fan treballs extraordinaris de la unitat amb recerca a altres fonts, valoracions personals, dificultats en aquest tema concret…
Em comenten que els costa més, però no els cal després grans sessions d’estudi.
Avaluació
Després de fer l’examen de la unitat, avaluo també la seva carpeta d’aprenentatge ( jo els dic que és el recull de la feina feta) on els demano també els fulls d’estudi, resums, esquemes…
Al final de tot l’examen escrit hi ha la pregunta que tots temen: Què has après de nou en aquesta unitat? Saben que no els compta en la nota de la prova, però els dic que em permet saber com aprenen, què aprenen i si són honestos amb ells mateixos sobre la seva manera de treballar. Sempre em diuen que els faig pensar!
La nota de la unitat la decideixo tenint més en compte la carpeta d’aprenentatge que la prova amb nota. Això ha suposat greus conflictes amb la manera de treballar tradicional.
Exemple: una alumna de 4t ( a qui conec com a profe de fa 3 cursos) amb dificultats amb les matemàtiques, a cada tema de física, se li plantegen reptes que creu inabastables. Entrega un material amb post-its arreu, dubtes personals, correccions…
La seva carpeta és gairebé sempre EXCEL·LENT mentre que a les proves amb problemes, arriba just al 5. La seva nota de cada unitat està sempre per sobre del 7.
En breu, us passo què en pensen ells d’aquesta manera de treballar…