1. Quines coses creieu que han funcionat?
PRIMER D’ESO: Volem un món net?
Va funcionar bé, permetre que els alumnes fessin els grups, que els grups es formessin barrejant classes, l’explicació prèvia a la setmana de projectes (feta a les tutories), el tema presenta “Volem un món net?”, el fet d’aconseguir que es posessin d’acord per decidir un tema, però aconseguir que arribessin a fer l’exposició va ser la millor. Vam aconseguir que entenguessin que per treballar s’han de tenir objectius, objectius que al final en l’exposició s’ha de veure que s’han aconseguit.
SEGON D’ESO: Com són els altres?
Totes les coses a les quals ja s’ha fet referència: els alumnes han treballat molt bé, han estat engrescats des del principi, en general han sabut organitzar-se en grups i treballar de manera que (en general) tothom coneixia les diferents parts del treball (no ha estat una repartició de feina i prou, sinó que ha estat compartida). No s’han produït conflictes i tant els resultats com les manualitats han motivat l’alumnat.
TERCER D’ESO: Hi ha desigualtats al món?
Globalment molt bé.
2. Quines coses no han funcionat?
PRIMER D’ESO: Volem un món net?
No han entès com es treballa amb experts. Però potser hem estat els professors els que no hem sabut com ajudar-los a treballar d’aquesta manera. Entenien la figura d’un coordinador però amb la resta d’experts els hi costava molt gestionar la feina. Una de les coses que s’ha de millorar és la preparació de la presentació, se’ls hi va insistir molt el dijous en preparar-ho tot, però divendres ens vam trobar amb algun grup que no podien fer la presentació per què no podien connectar l’ordinador al projector, per exemple…
També caldria tenir en compte, de cara a la propera vegada, que als alumnes els costa estar moltes hores en el mateix espai i que han de poder bellugar-se per diferents llocs, biblioteca, aula de tecno o de plàstica o música, i que en aquests llocs hi ha d’haver un professor que se’n faci càrrec. De la mateixa manera que havíem d’haver aconseguit que portessin el material que necessitaven per treballar millor i no passejar innecessariament.
La tria de subtemes hagués pogut fer-se en funció d’un professor responsable per tal d’orientar al grup. Cada professor podria portar a terme la supervisió de 3 o 4 treballs, d’aquesta manera segurament aconseguiríem més implicació del professorat.
La idea d’un professorat tutor de determinats grups ajudaria a tenir la carpeta d’aprenentatge més guiada, alguns alumnes no han presentat cap document que ens permeti veure què és el que ells han investigat. D’altra banda també s’hauria de parlar sobre si s’ha de penalitzar els grups que van fer molta feina a casa, perquè havien de serrar o utilitzar eines pesades o perilloses i van preferir fer-ho a casa amb els pares.
SEGON D’ESO: Com són els altres?
Trenta hores a final de trimestre, sense tenir el darrer dia per tancar ha estat massa sessions. Setmana cansada, renyar molt, nens amunt i avall. Conforme avançava la setmana anava a pitjor.
Les exposicions no van estar ben preparades. Ara bé, si es compara amb els treballs de síntesi sembla que s’han sentit la feina més seva, ja que a les exposicions no va quedar ningú sense parlar o que parlés en menor grau que la resta (en general), cosa que sí passa més sovint als treballs de síntesi.
Es troba a faltar un darrer dia per fer una bona cloenda de la setmana.
TERCER D’ESO: Hi ha desigualtats al món?
Hauria d’haver hagut hores assignades al taller de tecnologia.
S’hauria d’haver assignat els professors a un nivell de forma equilibrada.
Cal tenir material a l’abast dels alumnes.
Cal tenir una impressora compartida.