Carpeta d’aprenentatge: Exposicions orals

Organitzats en equips cooperatius, vam exposar tot el que havíem aprés sobre l’aparell digestiu i sobre el camí que fa l’aliment des que entra per la boca fins que surt per l’anus, especificant per quins òrgans passa i descrivint la seva funció.

carpeta aprenentatge_exp oral

COAVALUACIÓ

Han sortit les següents paraules? GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 5

DIGESTIÓ

NO SI SI SI NO

SISTEMA DIGESTIU

SI SI SI SI NO

ALIMENT

SI SI SI NO SI

DENTS

SI SI SI SI SI

BOL ALIMENTARI

SI NO SI SI SI

LLENGUA

SI SI SI SI SI

ESÒFAG

SI SI SI SI SI

ESTÒMAG

SI SI SI SI SI

ÀCIDS GÀSTRICS

SI SI/NO SI SI SI

INTESTÍ PRIM

SI SI/NO SI SI SI

NUTRIENTS

NO NO SI NO NO

FETGE

NO NO SI SI SI

SANG

SI NO SI NO SI

INTESTÍ GRUIXUT

SI NO SI SI SI

EXCREMENTS

SI SI SI SI SI

ANUS

SI SI SI SI SI

A partir de les bases d’orientació que havíem fet, ens vam coavaluar .

Què entra i què surt del nostre cos?

El primer que vam fer és reflexionar sobre què entra i què surt del nostre cos, entre tots vam fer un mural i vam arribar a la conclusió que tot està relacionat, però que a dins del cos es produeixen diferents transformacions, com ara:

Què entra?

Què surt?

Líquids

Orina, suor (si hi ha calor)

Menjar

Excrements, vòmits

Aire

Pets

Informació

Veu i paraules

Primera línia d’investigació: Els aliments

A partir d’aquí vam entomar dues línies d’investigació paral·leles: d’una banda el sistema digestiu i d’altra els aliments i les seves característiques (els nutrients).

Per començar l’experimentació amb els aliments, vam portar a la classe una sèrie de productes: pastanaga, arròs, roques, petxines, etc. Per grups cooperatius vam decidir si eren o no aliments i vam argumentar el per què. A partir de les conclusions de cada grup vam crear la següent definició d’aliment: Un aliment és una substància o vàries que al menjar-la ens aporta energia i força per poder viure, si no mengem aliments podem arribar a morir”.

Ara ja tenim clar què és un aliment, però com els podem transformar?primera línia d'investigació_safata

Entre tots vam decidir que que els aliments els podíem tallar, cuinar, ratllar, esprémer, triturar, barrejar, gelar, amassar…I ho vam experimentar observant molt acuradament què és mantenia i què canviava desprès de transformar-los. Vam observar molt canvis químics, sobretot si afegíem la variable calor o si barrejàvem dos aliments, ja sigui per dissolució (llet i cacau en pols) o per reacció (vinagre i bicarbonat).

primera línia d'investigació_fitxa

Com som per dins?

Ara teníem clar que en el nostre cos es produeixen diverses transformacions, però què deu passar dins del cos perquè el menjar acabi en excrements? Ens vam imaginar com és el nostre cos per dins i quin és el camí que fa el menjar. Vam fer els dibuixos i vam exposar què creiem que passava amb els aliments que ingerim. Fent aquesta posada en comú ens vam adonar que no teníem gaire clar que era un aliment.

com som per dins

L’eix transversal de l’Escola: cuina i química

A l’escola Tanit, aquest curs, tots treballem la cuina i la química com a eix transversal. Els nens i nenes de la classe de tercer, a partir de la visualització del conte “Un banquet imaginari”, d‘una mà de contes, ens vam plantejar una sèrie de preguntes sobre quin efecte fan els aliments en el nostre cos.

Vam començar una conversa compartint entre tots què sentim quan tenim gana? Què li deu passar al nostre cos? Llavors, sorgiren diferents idees: “escoltem trons a dintre la panxa, com si alguna cosa a dintre nostre es mogués…” Seguidament, també ens vam preguntar: “com pot ser que entri menjar i surti caca?”

Després de parlar-ne entre tots van decidir investigar: Per què després de menjar molt sentim son?

 

I qui som nosaltres

Som uns mestres de l’escola Tanit de Santa Coloma de Gramenet. Som la Vanesa Rodríguez i el Fran Jordà i no ens considerem diferents d’altres mestres.

Pots mirar d’endevinar qui som a la foto, però qui som no és important. És l’equip qui fa realitat el dia a dia del Tanit, i nosaltres en formem part.

 

Qui som_PaellaCasal

 

Treballem per projectes

Aquest és el quart curs que el centre participa de la XCB. Aquesta  participació  i tot el Projecte de Ciències no hauria estat igual sense l’impuls i l’acompanyament d’una persona molt especial per la que sempre tindrem un record.

El treball per projectes a Ciències s’ha generalitzat a l’escola de P3 a 6è i cada cop anem integrant més àrees, fent-los més transversals.

Poc a poc anem incorporant també aquesta forma de treballar a les especialitats. Ara mateix estem en un moment clau d’inflexió; decidir de quina forma incorporem plenament el Treball per Projectes al nostre projecte de centre.

L’escola

Un procés iniciat, sense fi i sense marxa enrere possible de transformació d’una escola amb la participació de tots els membres en condicions d’igualtat i justícia,
amb l’objectiu final de transformar el món
a partir de la transformació de l’entorn més proper.

Ja fa 16 anys que es va iniciar el procés de transformació en la Comunitat d’Aprenentatge Tanit de Santa Coloma de Gramenet.  Han estat 16 anys amb moments bons i de no tant bons però en els que mai no hem deixat d’avançar, sempre amb la voluntat i el convenciment de que és un projecte enriquidor i que ens enriqueix també com a mestres.

 

672e10f6a092e8b0183aaa25d2ca1e24

 

Com ens organitzem?

El projecte s’orienta a tot el grup classe, però a l’hora de treballar, el grup classe en molts moments s’organitza en equips cooperatius.

Això permet, que cada grup cooperatiu dugui a terme la mateixa investigació simultàniament per exemple treball dels àcids o de vegades, se’n faci càrrec d’una part específica d’una investigació més dilatada en el temps com en la investigació de les maquetes. Aquest enfocament requereix de 2 mestres a l’aula per tal de poder dinamitzar els diferents equips de treball. A més a més, els equips són heterogenis donant una resposta inclusiva dins de l’aula i possibilitant l’aprenentatge entre iguals.

La configuració dels equips de treball parteix, a voltes de les preferències dels propis alumnes i, altres vegades a instàncies i a l’elecció del mestre.

Destaquem que l’agrupament de treball bàsic són els equips col·laboratius. Amb tot, no s’exclouen altres tipus d’agrupament que venen determinants per la pròpia tasca. Així, també s’ha treballat per parelles, per trios, individualmtent,  exposició de resultats d’una investigació a las resta de companys, etc.

http://blocs.xtec.cat/xcbprojecte72/files/2016/04/Treball-cooperatiu_1.jpeg