L’alumnat exposa les seves propostes

Després de compartir amb els membres del seu equip, cada grup va exposar les seves propostes. Aquestes propostes van ser les següents:

PROPUESTA 1

  • Podemos comparar una imagen del pasado y otra del presente.
  • Podemos buscar en internet.

PROPUESTA 2

  • Con fotografías.
  • Haciendo memoria y explicándola.
  • Con recuerdos antiguos.

PROPUESTA 3

  • Preguntar a la gente que ha vivido toda la vida en el pueblo, especialmente a gente mayor.
  • Hacer un museo con imágenes de nuestro pueblo.
  • Con un vídeo del pasado.

PROPUESTA 4

  • Hacer una foto y al cabo de unos años hacer otra foto desde el mismo punto de vista.
  • Hacer un libro de la historia del pueblo. En el libro habría la evolución del pueblo (fotos, escritos de qué ha cambiado, historias contadas por la gente…)
  • Hacer un vídeo.

puente

 

 

 

 

 

 

Ara haurem de decidir, entre tots, quina d’aquestes propostes ens anirà mès bé per respondre la pregunta inicial:

  • ¿Qué podemos hacer para preservar la memoria histórica de nuestro pueblo?

 

Com impliquem l’alumnat en el projecte?

Deprés de la visita del Samuel, havíem de pensar com implicàvem l’alumnat en el projecte que volíem fer. Se’ns va ocórrer projectar dues imatges del poble per veure si reconeixien quin lloc era i, així veure com havia canviat. A partir d’aquestes fotografies vam començar una conversa per fer-los adonar de la importància de les fotografies, una conversa que va esdevenir en el tema de “La memòria històrica”.

IMATGE PROJECTADA

passeig de la pau 001 IMATGES PROJECTADES

Algunes de les preguntes de la conversa van ser les següents:

  • ¿Recordáis cómo era nuestra escuela antes de hacer las obras de ampliación?
  • ¿Cómo podemos saber cómo éramos de pequeños?
  • ¿Os acordáis cómo era la carretera que utilizamos para subir a Manresa hace unos años?
  • Cuando seamos mayores, ¿cómo podremos explicar a los niños y niñas cómo era nuestro pueblo?

Deprés d’aquesta pregunta és quan va sortir el tema de la memória històrica.

La classe la vam acabar deixant una pregunta a l’aire:

¿Qué podemos hacer para preservar la memoria histórica?

PRIMER CONTACTE AMB EN SAMUEL

El dia 1 de novembre va sortir al diari “La Vanguardia” un article i una fotografia feta pel Samuel. L’article tractava el tema dels refugiats, un tema molt actual. A l’escola dediquem, cada dia de la setmana, la primera 1/2 hora del matí a fer lectura i, un d’aquests dies llegim notícies d’actualitat. Així que, vam aprofitar aquest article per tractar el tema dels refugiats i per introduir la figura del nostre col·laborador als nens i nenes de 5è. Vam llegir la notícia, la vam comentar, ens vam fixar en qui havia escrit l’article i qui havia fet la fotografia i els vam explicar que l’autor era un ex-alumne de la nostra escola.

article SamuelA mitjans de novembre, em vaig trobar amb el Samuel per explicar-li la nostra idea. Li va semblar genial! Així que vam començar a perfilar com duríem a terme el nostre projecte i la seva col·laboració. Aquest mateix dia, vam aprofitar perquè el Samuel conegués els i les alumnes de 5è i perquè els nens i les nenes també el coneguessin a ell. El vam portar a la classe dels Corpres@s (5è A) i a la dels Optimistes (5è B), el vam presentar i l’alumnat va aprofitar per fer-li algunes preguntes i, així, establir un primer contacte.

COM NEIX LA IDEA?

A finals del curs passat, va venir a l’escola un ex-alumne (en Samuel) que treballa a l’ONG de Pallassos sense fronteres, fent de fotògraf; volia col·laborar amb l’escola, d’una manera o altra, en agraïment a tot el que l’escola li havia donat durant els seus anys al centre. Va comentar que la seva idea era fer algun treball relacionat amb la fotografia i amb el nostre poble (El Pont de Vilomara i Rocafort)  amb algun grup d’alumnes de l’escola.

L’Equip Directiu va traspassar aquesta informació a tot el claustre per veure si algú s’animava a fer alguna cosa. En començar el curs, es va tornar a parlar del tema i jo (mestra de castellà de 5è B) vaig comentar que tenia una idea: recopilar fotos antigues del poble per després buscar el lloc actual corresponent, fotografiar-lo i poder veure com havia evolucionat el nostre poble. Li vaig explicar la idea al tutor de 5è B per si volia participar en el projecte i li va semblar una bona idea. Així que, ens vam posar en contacte amb el Samuel per començar a pensar com ho podríem fer.

 

ENS PRESENTEM

L’escola Pompeu Fabra és l’única escola de Primària del municipi del Pont de Vilomara i Rocafort. És una escola de doble línia de P3 fins a 6è, amb 342 alumnes i un claustre de 30 docents.Aquest projecte el durà a terme l’alumnat de les dues classes de 5è: la classe dels Corpres@s de 5è A i, la dels Optimistes de 5è B.

CLASSE DELS CORPRE@S (5è A)

5a

CLASSE DELS OPTIMISTES (5è B)

5è B

 

El projecte està enfocat des de l’àrea de llengua castellana, tot i que intervenen altres àrees, com ara la de coneixement del medi, la de visual i plàstica, la competència digital… És per aquest motiu que, els mestres implicats en l’assumpte són el tutor de 5è A i la mestra de castellà de 5è B. Sabem que és un repte complicat, però a l’hora motivador i, és per això, que estem molt il·lusionats per dur-lo a terme.