Molta feina i poc temps!

Ja teníem molta informació, però teníem un problema: encara quedava molta feina per fer i molt poc temps. Els nens i les nenes manifestaven el seu neguit, feien comentaris del tipus: “Si volem fer un llibre ben fet, encara queda molt per fer i poques hores de classe”. La veritat és que tenien tota la raó del món. Jo també estava molt angoixada perquè veia que no ens en sortiríem. El dia de la jornada de la Xarxa vaig compartir aquesta angoixa amb un dels companys del meu grup de treball i em va donar un consell, em va dir: Demana als teus alumnes si volen acabar el projecte de qualsevol manera o, si volen fer un bon llibre i acabar el projecte el curs vinent.

Quan vaig arribar a la classe, vaig plantejar dues preguntes a l’alumnat:

  1. ¿Quieres elaborar un buen libro o prefieres acabar el libro este curso y de cualquier manera?
  2. Explica qué sería para ti elaborar un buen libro.

QÜESTIONARI 001 QÜESTIONARI 002 QÜESTIONARI 003 QÜESTIONARI 004

Vaig deixar un temps prudencial perquè les contestessin i, després vam posar en comú les respostes i vam prendre una decisió: per majoria absoluta van decidir acabar el projecte el curs vinent.

La veritat és que he d’agrair al meu company aquest consell, ja que això ens va donar traquilitat a tots i, l’alumnat va demostrar que tenia ganes de fer les coses ben fetes.

Per tant:

EL CURS VINENT CONTINUAREM…

Com compartim tota la informació?

Un cop fetes les entrevistes als avis, se’ns va generar un dubte: Com ho podríem fer perquè els diferents grups poguessin compartir la informació obtinguda?

Ens vam reunir els docents i vam decidir que ho faríem de la següent manera: Escriuríem els diferents temes tractats en fulls diferents i, després aquests fulls anirien passant pels diferents grups; cada grup hauria d’anotar en el full tota aquella informació que havien aconseguit d’aquell tema el dia de les entrevistes. D’aquesta manera, vam aconseguir la màxima informació possible, ja que en cada grup havia alumnes que havien entrevistat persones grans diferents.

Va ser una bona dinàmica, ja que l’alumnat havia de seleccionar la informació rellevant que tenia i no tornar a escriure aquella que ja havien escrits els grups anteriors.

Visitem la llar de jubilats

Ara ja teníem organitzat com volíem que fos el nostre llibre. Per tant, només ens quedava buscar la informació per poder dur a terme el nostre projecte. Vam decidir que aniríem a la llar de jubilats del nostre poble per entrevistar a la gent gran.

Ens vam organitzar de la següent manera: vam consensuar quins serien els temes sobre els quals els hi faríem les preguntes (festes i tradicions, treball i indústria, vestimenta, comerç, escola, els carrers, jocs i equipaments municipals). Ens vam agrupar per parelles i cadascuna havia de preparar dues o tres preguntes de cada tema. El dia de la visita a la llar de jubilats, vam decidir amb l’altre mestre que faríem grups amb l’alumnat de les dues classes perquè les entrevistes sortissin més riques de contingut. Quan vam arribar a la llar, vam repartir els grups per diferents taules on ja els estaven esperant els avis disposats a respondre totes les preguntes.

foto 14

foto 13foto 12foto 11Va ser una experiència molt enriquidora per a tots i totes! Les entrevistes van quedar recollides a les carpetes d’aprenentatge.

entrevista 001

Com ha de ser el nostre llibre?

Ara ja sabíem com fer una bona fotografia i havíem de tirar endavant. Ens va sortir un dubte: Com hauria de ser el nostre llibre, quines parts hauria de tenir…? Així que ens vam posar a treballar i, ho vam fer de la següent manera:

  • Primer, individualment, van buscar informació sobre quines parts havia de contenir un llibre. Per fer-ho se’ls hi van facilitar uns enllaços:

http://www.arrakis.es/~serprof/redac4.html

http://www.slideshare.net/jjcarlos/contenido-del-libro-presentation

http://www.conabip.gob.ar/sites/default/files/partes_de_un_libro_0.pdf

https://www.youtube.com/watch?v=YG2tCIcONso

https://www.youtube.com/watch?v=LGiHExrLIeI

  • Segon, es van agrupar amb els membres del seu grup i van compartir la informació que havia trobat cadascun d’ells per, després decidir entre tots les parts que tindria el nostre llibre.
  • Tercer, es va posar en comú què havia decidit cada grup i entre tots vam pactar les parts què tindria el nostre llibre. En aquesta posada en comú, es va anar explicant què era cada una de les parts.

Per últim, cada grup va recollir en la seva carpeta d’aprenentatge quin havia estat el procediment per decidir les parts del llibre.

partes de un libro 001

L’alumnat valora la visita del Samuel

Després de la visita i de la classe de fotografia que ens va fer el Samuel, vam demanar als nens i nenes que fessin un escrit on expliquessin què havien après durant aquesta sessió. Va ser sorprenent comprovar tot allò amb el que s’havien quedat els nostres alumnes.

Aquí teniu una mostra dels seus comentaris:

“Nos enseñó 2 vídeos. El primero consistía en trucos de fotografia de Steve McCurry y, el segundo iba de fotografías que había hecho Samuel. El segundo vídeo nos lo puso para comprovar si veíamos que en sus fotos utilitzaba los trucos de Steve McCurry”.

                                                                    Emma Calderón

 

“Me lo pasé muy bien y aprendí muchas cosas de la fotografía. Aprendí a tener en cuenta las diagonales, la posición de los ojos, los nueve cuadrados, aprovechar los marcos como el de las ventanas… y muchas cosas más”.

                                                                        Sergi Guàrdia

 

“Samuel nos enseñó que para hacer una buena fotografía hay que tener en cuenta diferentes partes. Aprendimos que había direrentes tipos de cámaras y que cada una servía para una cosa”.

                                                                          Rubén Gómez

 

“Nos enseñó un vídeo de Steve McCurry, donde aprendimos que lo necesario para hacer una buena fotografia es tener paciencia y encontrar el ángulo exacto”.

                                                                         Daniel Lorente

Cadascuna de les reflexions que va fer el nostre alumnat, van quedar recollides a la seva carpeta d’aprenentatge.

foto 9 (2)

 

El Samuel ens fa una classe de fotografia

Un cop vam tenir clar què necessitàvem saber per dur a terme el nostre projecte, ens vam posar en contacte amb el Samuel perquè vingués a ensenyar-nos algunes nocions de com fer una bona fotografia. I el 4 de març, a la tarda, l’alumnat de 5è A i B van gaudir d’una sessió molt interessant amb el Samuel: primer els va explicar una mica de teoria i, després van poder posar-ho en pràctica al pati de l’escola.

 

Després d’aquesta petita classe sobre fotografia, el Samuel va proposar als nens i nenes 3 activitats per posar en pràctica tot allò que els havia explicat. Aquestes activitats eren: fer un retrat a un company/a, fer un retrat per parelles amb punts de vistes diferents i la fotografia d’un paisatge. Així que els dos grups de 5è van sortir al pati de l’escola i es van posar a treballar. El resultat va ser el següent:

FOTOS INDIVIDUALS

 

FOTOS PER PARELLES

 

FOTOS PAISATGES

 

FOTOS VÀRIES

 

La intenció del Samuel era mirar-se cadascuna de les fotografies i fer un retorn a l’alumnat per veure si havien aplicat tot allò que ell els havia explicat. Malauradament no ens va donar temps!

Què ha de tenir la nostra carpeta d’aprenentatge?

Un cop vam tenir clar que cada grup elaboraria la seva carpeta d’aprenentatge, vam establir una conversa col·lectiva per decidir entre tots què hauria de contenir aquesta carpeta. Després de molt parlar, vam acordar que els continguts serien els següents (tot i que també vam pactar que tothom tenia total llibertat per afegir tot allò que cregués interessant):

1. Presentació del grup.
2. Objectius.
3. Què necessitem saber
4. Com ho farem?
5. Recopilació de la informació que anem trobant.
6. Reflexions individuals i en grup de la feina que es va fent.
7. Autoavaluació i coavaluació del treball en grup i del producte final.
carpeta de aprendizaje 001

carpeta de aprendizaje 004

Prenem decisions

Ara ja teníem clar quin seria el nostre objectiu principal:

  • ELABORAR UN LLIBRE PER PRESERVAR LA MEMÒRIA HISTÒRICA DEL NOSTRE POBLE

Vam fer els grups de treball i van fer una llista de tot allò que necesitàvem per aconseguir el nostre objectiu. El resultat va ser el següent:

PROYECTO:  

PASEANDO CON UN OBJETIVO: RECUPERAR LA  MEMORIA HISTÓRICA

  • ¿Qué necesitamos saber para conseguir nuestro objetivo?
  •  Imágenes antiguas del pueblo.
  • Información antigua del pueblo: cómo eran las calles, las tradiciones, el trabajo, el comercio… (Entrevistar a personas mayores).
  • Ordenar cronológicamente los datos.
  • Cómo hacer una buena fotografía
  • Escribir textos: explicativos, descriptivos, narrativos, entrevistas…
  • Buscar un libro que nos sirva de modelo o guía para saber las partes que tiene un libro.
  • Observar los cambios producidos en el pueblo a través de la comparación de fotografías.

Un cop vam tenir tot això, alguns alumnes van demanar com recolliríem la informació. Llavors, vam decidir que cada grup elaboraria la seva carpeta d’aprenentatge.

carpeta d'apr (3)

 

Hem trobat la solució!

Un dia, parlant amb la bibliotecaria del poble, ens vam assabentar que ella també havia començat un projecte de recollida de fotografies antigues per fer un arxiu de la memòria històrica del Pont de Vilomara i Rocafort, el nostre poble. Vam pensar que seria una bona idea treballar junts i, la vam convidar a venir a l’escola.

LluïsaAquell dia els va explicar el seu projecte: “Fer un recull de fotos antigues per crear un arxiu, seleccionar algunes d’aquestes fotografies i fer-ne una exposició a la biblioteca”. Llavors els va fer una proposta: Fer un llibre amb fotografies antigues del poble en el qual també expliquessin com era i com havia evolucionat el nostre municipi i, que un cop elaborat aquest llibre, el presentessin el dia que es fes la inauguaració de l’exposició de fotografies a la biblioteca. Els nens i nenes van acceptar la proposta de seguida i entusiasmadíssims.

JA TENÍEM EL PROBLEMA RESOLT! Ara havíem de posar fil a l’agulla.

CIMG6639

No ens posem d’acord!

Quan vam pensar en realitzar aquest projecte, teníem un objectiu molt clar: Treballar la llengua a partir de la història del nostre municipi. Per això, vam pensar que el millor seria fer un llibre on es convinessin les diferents tipologies de text: entrevistes, narracions, descripcions, notícies… Tot i que aquest no era l’únic objectiu; els altres objectius que teníem en ment eren els següents:

  • Aprendre a treballar en grup i cooperativament.
  • Conèixer la història del nostre poble.
  • Cercar informació en diferents fonts i saber seleccionar-la.
  • Presentar un llibre

Però, quan vam presentar les propostes, l’alumnat no es posava d’acord: alguns volien fer una exposició de fotos, d’altres un vídeo, alguns el llibre… No hi havia majoria en cap de les propostes, totes estaven bastant repartides.

DUDAQUÈ PODÍEM FER?