Primer cap de setmana amb càmera web

http://blocs.xtec.cat/oupollet2016/

http://blocs.xtec.cat/oupollet2016/

Aquest cap de setmana ha estat el primer que ha funcionat la càmera web, per la qual cosa l’alumnat ha participat molt més des de casa. Tot i així, hi ha hagut un problema…El servidor s’ha espatllat i no ha funcionat sempre. Per sort ja ho tenim arreglat i podem seguir l’evolució dels pollets a la nostra web o bé en el bloc que estem duent a terme en paral·lel a aquest i que està més centrat en els comentaris de l’alumnat.

 

 

 

La tercera pesada

L’alumnat ha seguit aprenent….

Ja hem fet la 3a pesada, hem pogut comprovar que el pes dels ous ha continuat disminuint i això ens fa pensar que va per bon camí ja que hem llegit les instruccions de la incubadora que ens diuen que durant tot el procés els ous perden entre un 13-15% del seu pes. Això vol dir que, per exemple l’ou número 2 que pesava 56 grams a l’inici, durant el procés pot perdre uns 7 grams. De moment ha perdut 5. Esperem tenir raó. El que hem obtingut avui ho hem apuntat a la graella que ja teníem per poder-ho comparar.

 

Tenim una baixa

L’ou número 1 ja estava una mica esquerdat i al final es va acabar obrint.

ou trencat

L’alumnat ha escrit aquest text.

“Vam observar que a la closca es veien unes venes com les que es veuen en els embrions. Al cap d’uns dies ens va semblar veure una petita esquerda però el vam deixar pensant que igual sobreviuria però, quina no va ser la nostra sorpresa quan vam arribar dilluns i vam notar que a les aules de cinquè se sentia molta pudor. Vam mirar a l’interaula. Que és on tenim la incubadora, i ens vam trobar l’ou totalment esquerdat. Quina pena!”

 

Pesem els ous

Abans de començar els projecte amb l’alumnat vam fer una primera pesada dels ous. Posteriorment anem fent pesades per seguir el seu desenvolupament però sempre els preguntem si creuen que pesarà més o menys. La resposta, sempre equivocada és que pesen cada vegada més. En realitat, cada vegada pesen menys. Aquí la graella de dues de les tres pesades

OU

1a pesada (g)

2a pesada (g)

3a pesada (g)

1

59

57

2

56

54

3

54

54

4

66

64

5

67

65

6

57

55

7

61

58

8

64

63

9

64

63

10

57

56

11

63

61

12

60

59

13

65

63

14

61

59

15

54

54

16

58

56

17

63

61

 

 

Propostes de l’alumnat

En la nostra idea d’incorporar propostes dels alumnes de cinquè del mateix any, hem considerat oportú tenir en consideració dues propostes seves:

1. Fer un concurs d’ous. Portem ous diferents i hem d’encertar de quin animal són. Hi ha de diferents tipologies i classes. De mides variades i fins i tot de colors diferents.

2. Els nius dels pollets. Ha sorgit la pregunta…Tot els animals que ponen ous fan nius? podríem fer una exposició paral·lela de nius. Ens han portat un niu de merla i veurem els diferents nius que hi ha a la natura.

Primeres passes amb la rúbrica

En aquesta primera presa de contacte amb la rúbrica, preteníem que l’alumnat es plantegi uns objectius a assolir mitjançant el projecte. Abans de començar, abans de fer qualsevol acció i veure els materials els hem demanat una pregunta que els ha resultat complicada de respondre:

Quins creieu que són els objectius que assolireu al llarg del projecte?

En aquest cas, creiem que els mestres vam cometre un primer error. Vam acceptar propostes que es referien més al «que volem saber», molt habitual al treballar els altres projectes. En vistes a altres rúbriques, és un aspecte a tenir en consideració. Tot i així, aquestes són les idees que l’alumnat ha dit:

  • Com els hem de cuidar?
  • Condicions en la reproducció.
  • Desenvolupament del pollet.
  • Reproducció ovípara.
  • Alimentació.
  • Com és un ou per dins?
  • Quants dies triguen en néixer?
  • Com es relacionen entre ells?
  • Responsabilitat en el procés.
  • Quant temps viuen?
  • Quant temps passa fins que són grans?

Possiblement, els haurem de donar un format d’exemple per tal que aprenguin a elaborar objectius.

Com arribem a la utilització de la incubadora

Des de l’equip de mestres de cicle superior ens plantejàrem com seguir amb el model d’esser viu per estudiar les tres funcions bàsiques d’aquest. Per treballar la reproducció a cinquè és fa a través del projecte de l’Ou al pollet.

Ens vam adonar que tots saben que d’un ou surt un pollet però no en coneixen el procés. Aleshores és quan se’ls planteja la pregunta: Podem tenir pollets sense lloca?

De primer ningú sabia la resposta perquè per començar, no sabien què era una gallina lloca. Hem explicat que una lloca és una gallina que en un moment determinat para de pondre ous, li augmenta la temperatura corporal i es dedica a covar-los durant unes setmanes.

Pensant, pensant i fent memòria d’altres anys, han arribat a la conclusió que la incubadora era la solució, ella faria de lloca!

img_3369

Aleshores… han començat a fer el diari individual.

EQUIP DE MESTRES DE CICLE SUPERIOR

cimg6540

L’escola Barrufet està situada al barri de Sants de Barcelona. Té dues línies i aquest projecte el porta a terme els grups de cinquè de cicle superior. Els mestres implicats som la Maria, el Jordi i la Lourdes. Aquesta escola té una llarga tradició de dur a terme l’autoavaluació des de cicle inicial fins al cicle superior com a eina de regulació dels propis aprenentatges i actituds. Sens dubte, és una pràctica que es considera positiva i enriquidora per diferents motius ja que l’entenem:

Com una eina d’ensenyament/aprenentatge, que facilita als/les alumnes:

– Reflexionar sobre el propi procés d’aprenentatge: el nivell assolit en les diferents matèries, el ritme de treball, l’interès i motivació, les dificultats…

– Prendre posició, en forma d’avaluació, d’aquest procés.

– Diferenciar el nivell assolit de l’esforç realitzat.

– Reconduir la valoració a partir dels comentaris del professorat.

– Modificar pautes i conductes de treball.

– Reajustar maneres de treballar, d’enfocar un determinat tema o matèria.

– Familiaritzar-se amb el propi recorregut d’aprenentatge.

– Valorar la importància de saber utilitzar els procediments treballats.

– Manifestar una actitud positiva davant els propis aprenentatges i valorar els dels companys i companyes.

– Prendre consciencia de què és el subjecte actiu dels aprenentatges i, per tant, de l’avaluació.

Una eina, que facilita als/les mestres:

– Conèixer com cada alumne/a viu el seu propi procès d’aprenentatge.

– Aconduir l’alumne/a en el seu procés d’aprenentatge.

– Entendre i valorar positivament les diferències entre l’alumnat.

– Reflexionar sobre la pròpia tasca docent i reorientar-la quan es veu necessari.

Una eina, que facilita a les famílies:

– Conèixer el nivell real, l’esforç i el treball realitzat per cada fill/filla.

– Sentir-se implicades en el treball dels fills i filles.

– Manifestar la seva opinió sobre el progrés dels fills/filles.

L’autoavaluació és una pràctica molt arrelada al centre i al projecte educatiu.

COMENCEM EL PROJECTE!

Aquest projecte ja s’ha realitzat a l’escola anteriorment. Sempre hi ha un cert neguit a l’hora d’aconseguir que alguns dels ous fecundats esdevinguin pollets sans. Malgrat tot, la gran novetat i on centrem els nostres dubtes i inquietuds aquest any és a la part de la rúbrica que pretenem que els nostres alumnes duguin a terme. Sobretot pel que fa a l’actitud ja que ens agradaria que definissin la seva implicació dins el procés d’aprenentatge.