Ens hi posem (i que sigui el que Déu vulgui)

taller maq 2IMG_20160229_155702 (1)taller maq1 IMG_20160229_155702 (1)taller maq3 IMG_20160229_155702 (1)

Agrupem els alumnes de 5è A, 5è B, 6è A i 6è B en equips de 4 ( un membre de cada grup-aula). Els expliquem el projecte i els demanem que pensin en el que han après sobre les màquines simples i que utilitzin aquests coneixements per construir una màquina que serveixi per jugar. Els demanem que la dissenyin i els expliquem la necessitat que aquest disseny sigui el més exacte possible per a la qual cosa hauran d’aplicar el concepte d’escala.

Tenim la sensació que ens embarquem en un viatge que ens il·lusiona i que sabem que trobarem ple de dificultats. Ni nosaltres ni els nostres alumnes no estem gaire acostumats al treball manual i tecnològic i l’espai -les aules- que utilitzem no estan gens preparats per a aquesta tasca. De totes maneres sabem que innovar és resoldre reptes i estem decidits a compartir amb els nostres alumnes els problemes que vagin sorgint. O no és això el treball per competències?

La col·laboració (imprescindible) de les famílies

El projecte és una oportunitat magnífica per implicar les famílies en la feina que fem a l’escola. L’escola en si és d’aquesta manera entesa també com un projecte de col·laboració.

Per això hem enviat aquest correu a les famílies:

Benvolguts,
L’equip de mestres de Cicle Superior, en el marc del projecte de renovació pedagògica de l’escola i de la tasca a realitzar com a centre membre de la Xarxa de Competències Bàsiques, ha dissenyat un treball conjunt del tema de les màquines i els materials per al qual necessitem la vostra col•laboració.
Volem que l’estudi d’aquests continguts de Medi es realitzi a través d’un Taller pràctic que consisteixi en la construcció d’aparells fets amb materials diversos (fustes, ferros, gomes elàstiques, cordills, plàstics, molles, …)
És per això que ens aniria molt bé l’ajuda de les famílies en aquests punts:
– Ajudar a la realització pràctica dels taller (necessitem pares/mares, avis/àvies… fusters, maquetistes, escultors.. o simplement “manetes”).
– Ajudar a donar instruccions sobre l’ús dels materials i les eines encara que no pugueu assistir al taller
– Facilitar els materials que es poden utilitzar en el taller
El taller pràctic es realitzaria (en principi) la setmana del 14 al 18 de març el dilluns 14, el dimarts 15 i el divendres 18 a la tarda.
Si podeu donar un cop de mà dirigiu-vos als tutors presencialment, a través de l’agenda dels fills o als correus electrònics ……
Moltes gràcies per la vostra col•laboració.
Atentament,
Els mestres de Cicle Superior
Cabrera de Mar, 1 de febrer de 2016

L’experimentació funciona (i prou bé)

Els hem deixat experimentar si els conceptes teòrics de què hem parlat funcionen en la realitat. A poc a poc han anat provant coses primer més senzilles i després més complexes. S’han agrupat per inquietuds de manera natural i hem observat com els diferents grups sovint interactuaven entre ells.

Després seiem en rotllana i comentem els descobriments.

enllaç a l’animació amb les fotografies

3IMG_0005IMG_20160226_102734  IMG_20160226_103722IMG_20160226_100116

Una pràctica profitosa?

Anem a parlar de màquines simples, de què són i de quins són els seus efectes. Pensem que no cal anar massa lluny perquè els alumnes toquin, notin, vegin i comprovin com les forces s’equilibren, es transformen i es dirigeixen. A la classe hi estem molt apretats però a l’aula de Psico hi ha espai i encara més si hi anem en grups reduïts. No sabem, però, si aquesta sessió serà profitosa i si els alumnes seran capaços de relacionar aquesta pràctica amb els aspectes teòrics de què hem parlat.

No sabem si el material de què disposem i que els proporcionem -fustes, cordes, dinamòmetres, joguines, jocs de construcions, politges, bales, pilotes…- serà l’adequat. D’altre, com politges i engranatges no és fàcil d’aconseguir. Però ho farem amb el que tinguem.IMG_20160226_084652

Aprofitem una sortida

El tema de les màquines ens lligava perfectament amb la visita que fem cada any amb els de 6è al Museu de la Ciència i la Tècnica de Terrassa. Allà els nois i noies poden comprovar experimentalment l’efecte de les màquines simples i com aquestes ens permeten incrementar la nostra força o aplicar-la d’una manera més còmoda.taller maq4 IMG_20160229_155702 (1)

Les primeres decisions

maquines organitzacio

Una organització on intervindran alumnes de cursos diferents, especialistes, familiars…

PROJECTE CICLE SUPERIOR

TÍTOL: MÀQUINES PER JUGAR
INTERVENEN: Els 4 tutors, Esp. Anglès i Esp. Educació Especial
PRODUCTE FINAL: Aconseguir jocs construïts amb diferents materials (de rebuig o no) i que incloguin la utilització d’alguna de les diferents de màquines simples pla inclinat, palanca, politja, roda i cargol.
Treball en grups de 4 o 5 alumnes . Grups heterogenis on els components siguin un alumne de cada classe. Els grups els proposarem els mestres.
Temporització: Final del segon trimestre, del 22 de febrer al 18 de març. Les tardes de dilluns dimarts i divendres.
No és un treball de recerca però sí d’experimentació.
(La part d’energia que incloïa aquest projecte estarà centrada en medi en anglès)
Demanarem a les famílies de fer una xarxa de suport, es demanen pares, avis… manetes o professionals que ens puguin donar suport presencial o d’assessorament. També es demanarà la possibilitat de contribuir amb materials diversos.

ORGANITZACIÓ:
Motivació: a partir de vídeos i fotografies de “Guixot de 8”
Sessió Teòrica amb el grup classe.
Materials (fusta, ferro, cartró…)
Tipus de màquines simples

Experimentació amb ½ grup amb diferents màquines simples.

Sessions amb els grups barrejats ( 9 sessions):
Primera setmana per fer el disseny i planificació dels jocs ( disseny , llista de material i eines… )
Segona setmana disseny a escala del que volen fer (treball de matemàtiques). Aquesta setmana pot servir per aconseguir el material necessari per a fer el joc.
A partir de la tercera setmana construcció dels jocs.

Tasques a fer:
Power Point de presentació
Posar-se amb contacte amb el centre de recursos
Localitzar i preparar els materials de l’experimentació
Avaluació (la prepararem al reunió de xarxa del proper dia )
Carta demanant suport de les famílies.

Perill. Tomb metodològic

seguridad_curvasuave2Un cop l’equip impulsor ha decidit que cada cicle elabori un projecte ens hem reunit els mestres que el treballarem i n’hem començat a parlar.

Voldríem donar un tomb metodològic a l’enfocament dels projectes a l’escola tal com s’han fet fins ara.

Per a això volem que sigui un projecte comú de cicle, que sigui internivell. Ens agradarà barrejar alumnes de 5è i 6è; pensem que aquesta col·laboració potencia l’aprenentatge i respecta la diversitat de ritmes, de coneixements i d’habilitats.

Ens decidim a canviar l’esquema dels projectes de Medi que hi ha establerts a l’escola. El tema de les màquines toca a 6è però es pot plantejar perfectament també a 5è, de manera que quan aquests alumnes facin 6è ja faran el projecte que suprimim. És un tema que dóna de sí per relacionar-ho amb altres àrees i que ens permet que el producte final no sigui un document escrit ni basat en la tecnologia digital com ho són la majoria.

No és un treball específic de recerca buscant fonts bibliogràfiques o a Internet com ja fem en altres projectes. És la proposta d’una tasca tecnològica poc freqüent a l’escola. Veiem que té un aspecte molt significatiu pel fet que el producte final serà utilitzat per jugar en una festa.

Té una conseqüència clara: haurem de prescindir de l’estructura horària rígida que tenim marcada; intentarem no perdre les hores dels especialistes però quant a les hores fetes pels tutors aprofitarem la llibertat de què disposem per organitzar-ho de la manera més adequada.

 

 

Els participants

Els mestres de Cicle Superior de l’escola Pla de l’Avellà de Cabrera de Mar ens tirem a la piscina. Som la Maria, tutora de 5è B, l’Ema, tutora de 5è A, la Mercè, tutora de 6è A i en Martí, tutor de 6è B. Junt amb l’Eva, mestra d’educació especial formem part de l’equip impulsor. Ens ajudarà també en aquest projecte la Patti, la mestra d’Anglès. salto-piscina-emprender-idea-tirarse-cabeza