Implementació del projecte La Matèria

A continuació, us presentem tot un seguit d’activitats que vam fer per dur a terme el projecte de La Matèria. Les activitats estan agrupades per sessions i en fem una breu explicació.

*Sessió al laboratori de L’institut M. Dot: En aquesta sessió els alumnes van anar al laboratori per treballar la massa i el volum dels materials. Per això, van utilitzar balances per pesar diferents objectes, líquids, ampolles, gots,.. i al final de la sessió, van arribar a les següents conclusions: els líquids tenen un volum fix però no tenen forma pròpia, els sòlids tenen forma pròpia i el seu volum no canvia, i els gasos no tenen volum fix ni forma pròpia. Aquí us deixem una pregunta per pensar…

*Sessió interdisciplinar amb l’Àrea de llengua castellana i d’anglès: A llengua castellana vam relacionar un taller d’aigües de Barcelona amb l’explicació del cicle de l’aigua. Els nens i nenes van realitzar diferents experiments, on podien diferenciar l’aigua dolça i salada. Després van observar els diferents passos que segueix l’aigua per ser potable i arribar a les nostres cases i fonts.

A llengua anglesa vam treballar les diferències entre materials naturals i artificials. Mitjançant un dossier amb petites activitats els alumnes van aprendre nou vocabulari relacionat amb la matèria. També van fer servir aquest vocabulari per realitzar murals explicatius per a aplicar-los en una altra activitat. En aquestes dues sessions de llengües van emprar recursos digitals i jocs amb la PDI.

*els canvis d’estat, que no transformen la matèria, i els canvis que transformen la matèria:

Vam experimentar a classe amb els diferents canvis d’estat d’un gelat que es desfà i d’un tros de mantega. Els vam posar en un recipient quan sortien sòlids de la nevera o el congelador i els vam deixar a temperatura ambient perquè s’anessin desfent. Vam observar i vam deduir: Què els passa? Com es diu aquest canvi d’estat? És un canvi que transforma la matèria?

Els canvis que no transformen la matèria:

Vam comprovar que fent els següents canvis la matèria no es transforma. -Trenquem un llapis.  -Encenem una espelma i observem la cera que cau. -L’aigua líquida la posem al congelador i es torna sòlida. És un canvi d’estat.

Els canvis que transformen la matèria:

Vam cremar un paper i es va convertir en cendra = combustió. Vam deixar un clau de ferro a la lleixa de la finestra i la vam observar. Amb el pas del temps va fer una oxidació.

* Treballem la recepta de cuina: La coca de sucre

Feina prèvia (per fer a casa): es va proposar a l’alumnat que anessin a la cuina quan els seus pares estiguessin preparant el dinar o el sopar i que responguessin les preguntes següents:   -De quina manera canvien els aliments quan es cuinen?  -I quan els tallem?  -I quan els congelem?  -I en descongelar-los?  -Observeu alguna altra transformació?

Ja a l’aula: entre tots vam donar respostes a les preguntes.         

I ens vam posar a fer una coca! Quina gana! Ens vam dividir per grups, i cadascun va fer la seva pròpia recepta. Un cop elaborada la vam portar a la cuina de l’escola per coure-la.

I una estoneta després… Sorpresa! Que bé que van quedar (algunes millor que d’altres…!).

I finalment ens les vam menjar, i vam provar també les dels altres grups. Veredicte: boníssimes!, i ens van ajudar a comprovar com pot canviar la matèria.

* Taller de paper reciclat: Primer vam trencar paper de diari a trossets petits, després hi vam afegir aigua, ho vam batre tot i van sortit uns fulls de paper maquíssims!!!!

* Materials reciclats: Una altra activitat que vam fet va ser la d’inventar objectes amb materials reciclats. Els nens i nenes per grups van fer una recerca de materials utilitzats i … quines coses més maques van sortit!

 

Modelem

En una sessió per tal de poder treballar l’estructura corporal presentem l’escultor Alberto Giacometti.

Després d’haver parlat de l’escultor ens hem mogut en llibretat per la classe, observant les diferents formes de caminar. El pas següent, ha estat ser més expressius i hem caminat mostrant alegria, cansament, tristesa, pressa i tranuqilitat. Un cop hem agafat consciència sobre el propi cos hem començat a fer les nostres creacions. Primer hem creat una estructura prima amb els escurapipes per poder doblegar-lo fàcilment. Després l’hem revestit amb paper d’alumini i per acabar hem buscat diferents postures pel nostre personatge. Finalment l’hem posat títol.

 

Sortida al Museu (MNACTEC)

Organitzem la sortida al Mnactec de Terrassa. Amb material amb base 10 calculem el preu total que ens costa la sortida com a grup classe. Després necessitem saber el preu que ha de pagar cada infant. Repartim la quantitat entre el 26 i calculem el preu de l’entrada de cada infant.

Comencem a investigar!

Un company de l’aula li estan fent proves perquè és intolerant a la lactosa. Aprofitem per fer un seguiment del que li estan fent i poder-ho anar incorporant en el nostre projecte. En grup fem una cerca per investigar la dieta, aliments, al·lèrgies i intoleràncies.

Avaluació “Pobles i ciutats”

L’avaluació del projecte s’ha fet amb l’observació diària, per part de la mestra del treball dels alumnes. L’objectiu principal era que aprenguessin a treballar  en grup, que la seva actitud i motivació fos la correcta. També vam donar molta importància a l’expressió oral, la estructura del treball i la presentació final d’aquest.

 

A aquest projecte els nens/-es s’han hagut d’autoavaluar mitjançant una rúbrica. En aquesta hem vogut donar importàcia a uns aspectes determinats:

-Treballar en grup.

-Fer una bona exposició del tema.

-Buscar informació

-Recordar conceptes.

-Interpretació d’un plànol.

-Reconèixer i valorar la feina que fan els altres.

 

POBLES I CIUTATS

Per a la realització d’aquest projecte es van crear grups de treball de 5 i 4 alumnes. Els grups eren grups heterogenis, tant de gènere com de nivel d’aprenentatge. No es van assignar rols, doncs tots els/les alumnes feien la mateixa tasca, que era cercar información sobre un tema determinat. Cada grup s’encarregava d’un tema en particular:

  • Sant Feliu abans (van portar fotos antigues del poble per observar l’abans i l’ara)
  • Festes (dates i caracterítiques de cada festa)
  • Plànols i barris. (informació de la distribució dels barris al poble)
  • Serveis (edificis destinats a donar diferents serveis als ciutadans: CAP, ajuntament, biblioteca,…)
  • Seguretat vial (diferents senyals viàries)

Es van realitzar diferents activitats:

  • Activitats d’activació dels coneixements previs quan comença el tema de manera oral: pluja d’idees del que sabien del poble. Aquesta activitat es va fer amb la pissarra. Es van formular diferents preguntes per introduir la recerca: On jugueu? On viviu?
  • Activitats d’aprenentatge que es realitzaran al llarg del desenvolupament del tema per tractar els nous continguts. Es realitzaran activitats individuals i activitats col·lectives, orals i escrites. Algunes de les activitats seran inductives I d’altres seran deductives. Un exemple d’aquest tipus d’activitat va ser la visita d’un policía local que ens va ensenyar les diferents senyals viàries que exiteixen. D’aquí van sortir diferents dubtes i els/les alumnes van poder debatre i intercanviar idees sobre quina funció tenia cadascuna.
  • Activitats d’autoavaluació. Els/les alumnes ompliran una graella amb diferents preguntes relacionades amb els continguts treballats. Després es corregirà entre tot el grup classe.
  • Activitats d’avaluació per consolidar els nous contiguts i comprobar el grau d’assoliment. Una de les activitats d’avaluació va ser relacionar diferents imatges d’elements i mobiliari urbà. Una altra més competencial va ser seguir un itinerari dissenyat pel policía que ens va fer la visita.

Per portar a terme tot aquest projecte hem fet servir diferents espais: aula ordinària, biblioteca, aula d’informàtica i el mateix poble.

Mural de “La Ciutat”

La Ciutat

Després de treballar la ciutat, els  alumnes van fer les rèpliques en cartulina de  diferents edificis (Biblioteca, Casa de la Vila, Oficina de Correus, Escoles, Centre de salut,  Cases….)

El mural que van realitzar es va fer amb les produccions dels alumnes. Es va fer una votació per decidir quins edificis es posarien en el mural col·lectiu de classe.

A la part superior del mural es poden veure fotografies antigues dels edificis que van portar els nens/nenes i les vàrem comparar amb les construccions actuals de Sant Feliu de Llobregat.