Els alumnes de 3r han realitzat un treball per competències a la matèria de Castellà un cop han finalitzat els exàmens del primer trimestre. En grups de quatre persones, han creat un espai televisiu o radiofònic amb un objectiu clar: fomentar la lectura. Tenint com a base el llibre obligatori del primer trimestre, “Rebeldes”, els alumnes s’han engrescat moltíssim i han obtingut uns resultats increïbles. Desprès els han exposat davant la classe. Divertidíssim!
Seguim amb el projecte
Seguim amb el projecte
Aquest mes de novembre, a l’institut Joaquim Blume, hem iniciat les sessions de treball de la Xarxa de Competències Bàsiques.
Enguany, com que al claustre de professors hi ha noves incorporacions, també l’equip de la Xarxa del nostre centre ha augmentat el nombre de professorat interessat en participar d’aquest projecte que vam iniciar el curs passat.
En aquestes primeres sessions, els impulsors del projecte ens han explicat les línies bàsiques de treball que seguirem aquest curs escolar.
Les activitats se centraran en els grups de 3r i 4t d’ESO i haurem de reflexionar i centrar-nos, sobretot, en l’apartat de l’avaluació.
Per al curs de 3r hem pensat d’elaborar un anuari que serà el regal de final de curs per a l’alumnat de 2n de batxillerat del centre. El curs de 4t d’ESO continuarà amb el projecte iniciat el curs passat de “La revista”.
Estem engrescats i tenim ganes per treballar en aquest nou projecte!
PLANIFICACIÓ
El títol que serveix com a fil conductor o leiv-motiv de tot el projecte seria “Vote 4 me”, perquè intentem reflexionar sobre quines són les condicions de governança dins d’un àmbit democràtic.
VOTE 4 ME es proposa exercitar els alumnes en les eines democràtiques de la participació, el diàleg, el respecte, el pacte i la votació, les quals fan possible el bon funcionament de la nostra societat, relacionant experiències competencials dins l’aula amb processos electorals reals exteriors, per exemple, al Parlament de Catalunya i al Parlament Europeu. A la vegada, es relacionen els processos històrics amb les experiències actuals, utilitzant la diversitat lingüística amb eines comunicatives diverses: orals, prosòdiques, visuals, corporals i digitals (edició de video).
Aprofitant experiències electorals en curs que els alumnes poden observar i una sortida que es fa al Parlament de Catalunya des de l’àmbit de Socials (“Sóc diputat/da”) ens proposem que els alumnes adquireixin les competències necessàries per entendre tota mena de processos polítics democràtics i fins i tot siguin capaços de reflexionar, crear i defensar les idees d’un posicionament polític que els ve donat per tal de participar en un procés electoral intern, no només com a votants, sinó també com a actants polítics.
El projecte persegueix diversos objectius didàctics, com per exemple, crear perfils ciutadans actius i crítics, amb capacitat organitzativa i no només passius. Tampoc cal deixar de banda altres objectius com:
a) exercitar els alumnes en les eines democràtiques de la participació, el diàleg, el respecte, el pacte i la votació, les quals fan possible el funcionament del Parlament de Catalunya i de tots els parlaments democràtics, i contribuir a la formació de ciutadans responsables i participatius en la nostra societat
b) donar a conèixer als alumnes de tercer i quart de secundària, per mitjà del joc de rol, com s’elegeix el president de la Generalitat. Els alumnes faran de diputats i simularan la sessió d’investidura del president de la Generalitat al Parlament de Catalunya.
c) Donar a conèixer als alumnes de tercer i quart de secundària, per mitjà del joc de rol, l’existència dels grups parlamentaris, que són la traducció dels partits polítics al Parlament
d) Fer pactar els alumnes de secundària perquè arribin als acords necessaris per a l’elecció del president de la Generalitat.
Per tal de dur a terme aquests objectius l’equip docent planificarà les intervencions que realitzarà des de la seva pròpia matèria. D’aquesta manera garantirem la interdisciplinarietat del projecte.
En un primer moment, es farà una presentació general amb tot el professorat i tot l’alumnat implicat.
En segon lloc, des de l’àmbit de Ciències Socials es presentarà el projecte, els idearis dels quatre grups parlamentaris , que s’atorgaran a quatre grups per classe, i que representaran als diputats i diputades que actualment configuren l’arc parlamentari català. S’intentarà que els grups siguin el més heterogenis possibles.
Mentrestant, des de l’àmbit de Cultura i valors (matèria Filosofia) es donarà suport al coneixement sobre els idearis de cada formació política i es definiràn les bases i trets identitaris d’aquestes.
Des de l’àmbit de la Llengua Anglesa, una vegada tinguin clara la ideologia del seu partit, escolliran un nom per a la seva formació política, s’analitzarà una campanya electoral real, s’elaboraran eslògans en llengua anglesa segons unes pautes i redactaran el seu discurs polític de campanya electoral (Political Speech), especificant les seves orientacions i promeses electorals.
Des de l’àmbit de Llengua Castellana, s’aprofitarà l’estudi de la literatura espanyola del segle XIX per a presentar el món liberal i el desenvolupament de les ideologies contemporànies, i en un segon moment es desenvoluparan les competències de l’àmbit de l’expressió oral per celebrar debats en format “Cara a cara”, protagonitzats i avaluats pels propis alumnes.
Des de l’àmbit de l’Educació Física es treballarà la comunicació corporal per recolzar i reforçar al missatge electoral . Des de l’àmbit artístic es treballarà el color identitari del partit, el logo de la formació materialitzant-se en un cartell (“poster” en anglès).
Des de l’àmbit tecnològic es treballarà la Competència Digital duent a terme com a producte final el vídeo promocional (promotional video) de la campanya electoral.
Des de l’àmbit Social i cultura i valors es treballarà des de les matèries de Ciències Socials i Filosofia. Es dividirà als alumnes en grups de treball cooperatiu i cadascú s’identificarà amb els següents grups parlamentaris. Es farà especial èmfasi en la diferència entre partit polític i grup parlamentari:
1.Grup Parlamentari Compromís
2.Grup Parlamentari Ecologia
3.Grup Parlamentari Llibertat
4.Grup Parlamentari Tradició
Per tal d’entendre la diferència entre grup parlamentari i partit, es farà una fitxa de treball previ a la visita en la qual els alumnes hauran d’investigar el contingut i funcionament actual del Parlament Europeu, el Parlament de Catalunya i en menor grau, l’ajuntament de la seva ciutat, Esplugues de Llobregat. Un cop finalitzat aquest treball previ a l’aula, es realitzarà la visita al Parlament de Catalunya, on els alumnes podran fer de diputats i diputades per un dia.
EL PRODUCTE FINAL
El producte final en la matèria d’anglès crearan un partit polític i dissenyaran una campanya electoral incloent cinc punts electorals que defensaran i argumentaran seguint els trets identitaris de la seva ideologia. Crearan un eslògan pel seu partit i després de planificar i redactar el seu discurs electoral gravaran el vídeo/spot de la seva campanya electoral en anglès.
Aquí en teniu un exemple:
I aquí teniu una petita mostra dels posters que l’alumnat va crear a la matèria de visual i plàstica:
METODOLOGIA
- Treball cooperatiu
Les tasques desenvolupades a VOTE 4 ME tenen la pretensió d’estimular la participació de l’alumnat a la vida política en aquest supòsit, i per extensió a la vida acadèmica i personal, tot fomentant estratègies comunicatives adients vers l’assoliment d’acords. Així doncs, es fomenta el Treball Cooperatiu com a eina eficaç, que permet: l’ensenyament recíproc i la resolució de problemes en equip.
- Aprenentatge integral AICLE/CLIL
La llengua de treball emprada i vehicular de manera transversal és l’anglès per tal d’aconseguir un major èxit en l’aprenentatge de la llengua.
El context escolar i els projectes de centre afavoreixen la utilització de la llengua anglesa per a la realització d’aquest treball. Així doncs, s’introduiran nous conceptes i continguts de cada disciplina per tal d’enfortir els coneixements de l’alumne.
- Treball competencial
Aquesta és la línia de treball preferent de l’equip. Els exercicis plantejats tenen la pretensió de reproduir els coneixements adquirits.
La intenció és que l’alumne assoleixi estratègies per tal de resoldre situacions concretes i extrapolables a la vida quotidiana. Per tant, la transferència de coneixement, habilitats i actituds, aniran encaminades cap a aquelles situacions o problemes plantejats amb el propòsit de que puguin ser resolts d’igual manera que es podran trobar al seu itinerari vital.
Des de l’àmbit de Cultura i valors (matèria Filosofia):
Cada grup format per 4 alumnes treballaran aquests aspectes:
- Mitjançant la recerca amb el mòbil (haurà de mostrar el domini de la comunicació digital), l’alumne (primer de forma individual) ha de ser capaç de seleccionar, analitzar i interpretar informació relacionada amb les característiques del seu partit.
- Després de realitzar aquesta recerca individual, es proposa que l’alumne sigui capaç de treballar en equip de manera cooperativa i creativa. En aquest sentit, ha de ser capaç de contribuir (amb la seva recerca individual) a la creació de les bases i trets identitaris de la seva formació política. Cada grup farà una síntesi escrita amb tota la informació recollida de les recerques individuals.
Des de l’àmbit social:
Es treballarà dins la dimensió de competència ciutadana, i concretament la Competència 11: formar-se un criteri propi sobre problemes socials rellevants per desenvolupar un pensament crític.Els alumnes, en grups de treball cooperatiu hauran de confeccionar una fitxa de presentació que inclourà, per cada grup parlamentari:
- Fer una breu presentació a classe sobre les prioritats polítiques dels quatre grups que proposem com a model. Aquests grups són ficticis i, tot i que la pluralitat d’idees i tendències polítiques a Catalunya és molt més àmplia, segueixen el model que es fa servir a les institucions parlamentàries europees per a les simulacions orientades a estudiants d’aquests cicles.
- Elegir un portaveu per a cada grup parlamentari constituït, que serà el candidat ala presidència de la Generalitat.
- Dotar cada grup parlamentari d’un contingut (és a dir, d’un programa, que ha detenir cinc punts que poden fer referència als àmbits propers als joves: acadèmic,familiar, municipal, d’oci, esportiu, cultural, de medi ambient, social, etc.), en correspondència amb el partit polític o la coalició que representen.
- Treballar el vocabulari parlamentari específic.
Un cop realitzada la fitxa de presentació, es realitzarà la sortida al Parlament de Catalunya, on es realitzarà la part pràctica de l’activitat, dins el marc del Taller “Sóc diputat/da”:
- Els grups parlamentaris han de pactar, per mitjà del seu portaveu, per a formar dos blocs: el bloc de la majoria i el bloc de l’oposició. Per a pactar, s’ha de tenir en compte el programa del partit polític o la coalició que representen (decidit prèviament a l’aula). Cal tenir en compte que el programa s’emmarqui dins les competències que corresponen a la Generalitat de Catalunya.
- Sessió parlamentària: inici de la sessió. S’inicia la sessió d’investidura, presidida pel president del Parlament, per a triar qui ha de presidir la Generalitat. El bloc de la majoria proposa un candidat a president de la Generalitat. El candidat fa un discurs en què explica el seu programa de Govern. Intervé cada portaveu. Es fa la votació per crida. Queda escollit el president de la Generalitat. S’aixeca la sessió.
- Elecció del Govern per part del president de la Generalitat. El president de la Generalitat elegeix el seu Govern.
Quan acabi el taller, sempre que l’activitat parlamentària ho permeti, es farà un breu recorregut pel Saló de Sessions, els salons de passos perduts i l’escala d’honor del Parlament de Catalunya.
Tenint en compte que el 26-M i 28-A es realitzaran eleccions a Catalunya i a l’estat espanyol, des de la matèria de Ciències Socials, l’alumnat anirà recollint totes aquelles fonts primàries que ens interessi conservar i estudiar: targeta censal dels pares, programes electorals dels diferents partits polítics, butlletes electorals, sobres electorals, etc… També es farà una reflexió sobre els resultats d’ambdues eleccions i com afectaran la política i institucions autonòmiques, nacionals i europees en els propers anys.
Des de l’àmbit lingüístic:
Es treballarà dins la dimensió de competència expressió oral. Concretament la Competència 8 (Comprendre textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i escolars) i la 9 (Produir textos orals de tipologia diversa adequats a la situació comunicativa).
Cada alumne haurà de defensar les posicions dels quatre grups que proposem com a model. El format serà un debat de contingut polític en format cara a cara. Havent acabat cada torn de quatre intervencions orals, s’obrirà un breu torn de preguntes entre els candidats per tal de comprovar fins quin punt són capaços d’improvisar idees relacionades amb el grup polític que serveix de marge al projecte.
Cada alumne avaluarà mitjançant una rúbrica la intervenció dels seus companys.
L’EQUIP DE VOTE 4 ME
- Francesc Marín Martínez, professor de Filosofia a l’ESO i Batxillerat.
- Joaquim Corvo, Professor de Visual i Plàstica a l’ESO i Batxillerat.
- Lucía López, professora d’Anglès a l’ESO i Batxillerat.
- Jesús Criado, Professor d’Educació Física a l’ESO i Batxillerat.
- Esther Alquézar, Professora de Socials i Història de l’Art a l’ESO i Batxillerat.
- Ruth Monfort, Professora de Tecnologia a l’ESO.
- Andreu Navarra, Professor de Llengua Castellana i Literatura a l’ESO.
Som un equip jove i emprenedor de professors i professores de l’INS Joanot Martorell d’Esplugues de Llobregat que participem en la XCBT5 (El Prat, Esplugues, Sant Boi i Sant Feliu) amb la intenció d’aprendre, col·laborar i treballar en xarxa per implementar el treball per projectes en el nostre centre de manera més continuada i reflexiva. Les característiques del nostre alumnat (som centre de màxima complexitat socioeconòmica) fan del tot necessària una nova mirada per treballar de manera molt més competencial. Amb aquest projecte volem millorar la percepció que tenen els alumnes del seu entorn més immediat. I participar en la XCB ens dóna aquesta gran oportunitat.
Aquest és el 2n curs que participem en la XCB. L’any passat, gràcies a aquest fet, vam poder implementar un projecte a segon d’ESO amb la implicació de gran part del professorat del nostre centre. Disposem de diverses experiències en Educació per Projectes, especialment en l’àmbit del Servei Comunitari (Ensenyament d’Informàtica a casals de gent gran, durant 7 cursos). Hem col·laborat en Innovació Educativa (des de l’any 84) participant en la creació de noves matèries de l’ESO, metodologies, tractament de la diversitat, etc. Pel que fa a la docència universitària hem desenvolupat projectes docents de recerca en un Màster d’Humanitats.
Com a institut ens hem perfilat com a Centre impulsor del Plurilingüisme a través del programa GEP, que porta quatre anys en funcionament al Joanot. Ser centre GEP ens permet treballar la llengua anglesa de manera molt més significativa. Impartir classes de diferents àrees en anglès és tot un repte i una gran oportunitat per al nostre alumnat ja que disposem d’un grup de professorat ben preparat i del tot motivat. Disposem d’una auxiliar de conversa que ens ajuda, tant al professorat com a l’alumnat, en les sessions desenvolupades en llengua anglesa. Aquest fet, permet tenir contacte directe amb una nativa anglesa i serveix per posar de manifest la importància de dominar la llengua anglesa per poder comunicar-nos.
El nostre repte és donar l’oportunitat al nostre alumnat de relacionar el món curricular amb l’entorn social, de manera interdisciplinar, tot treballant de forma competencial. Ens proposem aportar una bona formació democràtica, plural, informada, crítica i contrastada per al nostre alumnat. Pensem que és del tot necessari formar persones que tinguin tots aquests valors per tal que puguin participar i implicar-se en aquest món tan globalitzat i canviant.
A la recta final del projecte de quart d’ESO.
Seguim amb el projecte de 4rt d’ESO. A les fotografies veiem els nois i noies treballant en l’edició de la revista de l’institut. Cada grup s’ha encarregat d’una secció i estem a prop de presentar el producte final. També tancaran les carpetes incloent-hi la coavaluació que tots els membres de cada grup elaboren sobre el procés d’aquest treball cooperatiu.
Qui som
L’IESSEP SEVERO OCHOA, és un centre d’ensenyament secundari i ensenyaments professionals que va iniciar la seva activitat docent l’any 1976 com a centre de formació professional impartint estudis reglats de formació professional de primer i segon grau. Posteriorment inicià estudis d’ESO i batxillerat i actualment centra la seva oferta educativa reglada en els estudis d’ESO i Batxillerat, Cicles formatius de grau mitjà i superior de les famílies d’administració, electrònica, química i serveis a la comunitat, el Curs de preparació per a l’ingrés als cicles formatius de Grau Superior i FP Bàsica. Des del seu inici ha estat un centre disposat a participar i innovar en experiències educatives.
Des de l’any 2001 participa en projectes de mobilitat amb diferents països de la UE. A partir de llavors s’ha promogut la mobilitat dels nostres alumnes a través d’empreses col·laboradores, principalment a Alemanya. La nostra política de mobilitat internacional treballa per una educació superior intel·ligent, sostenible i integradora.
Promovem l’aprenentatge de llengües i la cultura dels països que ens envolten i facilitem que els nostres alumnes siguin més competitius al mercat laboral, capaços de participar en projectes d’innovació i recerca, respectant la individualitat i garantint els principis de no discriminació.
Som un centre compromès amb la formació i orientació acadèmica i humana dels nostres alumnes i les seves famílies.
Impulsem la formació permanent del nostre professorat en els diferents àmbits per tal de millorar el procés d’ensenyament aprenentatge. En aquesta línia inclouríem tant l’aprofundiment en competències digitals, el treball en intel.ligència emocional i la formació del docent-orientador (personal, acadèmic i professional).
Com a nous projectes d’innovació podem destacar la nostra participació en el TEI (Tutoria entre iguals). La nostra participació també a la xarxa de competències bàsiques. També aquest curs formem part del GEP (Generació Plurilíngüe). I a més a més col·laborem amb l’ajuntament i AMB desenvolupant el nostre Servei Comunitari.
[youtube]https://youtu.be/IBvhHsNX_iM[/youtube]
QUI SOM?
QUI SOM?
Som l’Escola LOLA ANGLADA, una petita i familiar escola d’una línia de la població d’Esplugues de Llobregat
L’escola Lola Anglada, fundada l’any 1979-80, va néixer com una cooperativa de pares i mares i s’integra en el col·lectiu d’escoles del CEPEPC (Col·lectiu d’escoles per l’escola pública catalana).
La idea originària i que ha impregnat la història de l’escola, ha estat la de fer una escola on, no tan sols tingués importància la transmissió de coneixements de les diferents matèries, sinó que també es tingués present la formació personal, cívica, democràtica, solidària i arrelada al país.
L’escola s’estructura com un lloc on els infants no només acumulen informació, sinó com un espai on s’aprèn a tractar la informació per tal de tenir recursos i eines per aprendre i progressar. El tracte personalitzat, l’educació en valors, les colònies i sortides, les festes, els tallers i els eixos transversals encara són trets característics de l’escola.
Per a més informació podeu visitar la pàgina web de l’escola.
COM ENS ORGANITZEM?
El nostre grup impulsor està format per una mestra representant de cada cicle des d’EI3 a 6è. Ens reunim periòdicament segons les necessitats.
Per començar a treballar, les formadores van posar en comú objectius i tasques a realitzar al llarg d’aquest curs. Després d’això, vam acordar que treballaríem l’Expressió Oral ja que l’escola tenia un projecte vertical que calia renovar des del punt de vista de l’avaluació.
A partir d’aquí, vam realitzar una pluja d’idees sobre les activitats i els possibles canvis susceptibles de millora que teniem al centre.
Vam dedicar una sessió a explicar, de manera individual, l’activitat triada a cada cicle, cosa que ens va permetre ser coneixedores del què es feia a tota l’escola. Un cop presentat ens dedicar a perfeccionar una de les activitats per compartir-la amb tothom.
Amb l’esquema de treball presentat, ens hem posat a treballar de valent!