METODOLOGIA

La comunicació oral consisteix en la capacitat de comprendre i expressar missatges orals tenint present la situació comunicativa i practicar-ho en contextos relacionats amb la vida escolar i de l’entorn, tot partint des de la perspectiva vivencial i significativa dels alumnes.

Fer alumnes competents i capaços és un dels objectius de l’educació, és per això tant important potenciar la competència oral, perquè constitueix un factor d’integració social de les persones; saber escoltar i saber parlar bé són qualitats imprescindibles per poder desenvolupar unes bones relacions personals i socials en els nostres alumnes i també els facilitarà un millor aprenentatge.

El procés d’enseyament-aprenentatge és compartit, per tant, és important que el professorat cerqui espais i temps per portar a terme activitats ben planificades que facin que l’alumnat pugui avançar en el seu discurs oral i s’adoni del seu progrés. Com per exemple, les produccions oral que realitzen els alumnes explicant el llibre viatger, experiències personals, les emocions, entre d’altres. També podem oferir-los diferents estratègies i ajustar la nostra tasca per poder arribar a tota la diversitat de l’alumnat.

 

La veu dels alumnes

Per conèixer l’opinió dels alumnes sobre el projecte, la darrera activitat va ser una conversa. Els nens i nenes deien què recordaven, què els havia agradat, què no… Per conèixer tots aquests aspectes, també es va crear un diari d’aula sobre el projecte que els nens i nenes tenen a l’abast per recordar el treball realitzat.

Aquestes aportacions van ser recollides i es tenen en compte per fer propostes de millora de la pràctica docent.

 

Avaluació

Per tal d’avaluar el procés d’aprenentatge vam establir els objectius i els criteris d’avaluació, que són els següents: 

Aspectes transversals que es van tenir en compte:

– Involucrar a les famílies per aportar materials per la construcció de la piràmide.

– Autonomia i iniciativa personal

Per poder fer l’avaluació dels criteris es va fer servir l’observació sistemàtica durant les activitats i es van anar recollint les evidències.

Moments i activitats d’avaluació

– Avaluació inicial a través de la conversa.

– Avaluació del procés a partir de la documentació.

– Avaluació final construcció de la piràmide i valoració de les activitats

 

La nostra piràmide

Després de manipular diferents materials, entre tots i totes, vam decidir quin era el millor material per construir la piràmide: els tetrabricks.

Les mestres van elaborar les bases de cada pis i, després, els infants les van ordenar per poder confeccionar la piràmide.

 Ens va servir perfectament per aconseguir el nostre objectiu: sortir a la festa de Carnaval i fer la nostra actuació.

A més a més, per fer la difusió del nostre projecte vam fer un tríptic adreçat a les famílies de manera que els nens i nenes podien explicar el treball d’investigació que van realitzar a l’aula.

Com ho hem fet?

A continuació s’exposa el desenvolupament de les sessions:

Sessió 1: Visionat del vídeo de la Carlota i el conte sobre l’antic Egipte.

Sessió 2: Pluja d’idees: Amb què podem construir una piràmide?

Sessió 3: Dibuixar “el nostre plànol” de la piràmide.

Sessió 4: Experimentació amb diferents materials que havien proposat els nens i nenes. (aigua, sorra, cordes, fustes, tetrabriks i plastilina).

Conversa sobre quin material és el més adequat per fer la piràmide.

Sessió 5: Muntatge de la piràmide al pati.

Sessió 6: Conversa i valoració del projecte.

Metodologia

Partim dels coneixements previs dels nens i nenes: com és una piràmide, quina forma té, de què està feta…

Hem donat un pes important a les converses i assemblees a l’aula per construir conjuntament el nou aprenentatge de manera significativa.

La metodologia emprada durant les sessions ha estat principalment el treball manipulatiu i d’experimentació amb diferents materials en agrupaments flexibles.

 

Punt de partida

Per iniciar el projecte a P3, partim de la festa de Carnestoltes. Aquest any el tema principal era l’evolució de la humanitat, i els més petits s’havien de disfressar d’egipcis.

Els i les mestres, en relació a aquest tema, van proposar a l’alumnat  portar un element relacionat amb la disfressa d’egipcis i egípcies. A partir d’aquí, va sorgir la pregunta del projecte:

Com podem construir una piràmide?

Per començar, i com a element de motivació i punt de partida, es va presentar un vídeo elaborat per l’equip docent: “La Carlota Exploradora”. En aquest vídeo, la protagonista, La Carlota, és una nena molt curiosa que ens planteja: Com era l’antic Egipte?

Treball per competències a la matèria de Castellà. Entrevistes a alumnes per l’anuari

Els alumnes de 3r d’ESO treballen en un projecte per competències. Al llarg del curs, crearan un anuari per als alumnes de 2n de Batxillerat que aquest curs deixaran el centre. El dia de la seva graduació, els alumnes els lliuraran els treballs realitzats . Quina sorpresa!

preparant el qüestionari

enquestant a una alumna de segon de Batxillerat

redactant les preguntes de les entrevistes per l’anuari

El mercat medieval i Griselda Cavallera

Al Cicle Inicial ha elaborat una pel·licula sobre els oficis a l’Edat Mitjana. Els guions, els decorats  són fruit del treball a l’aula del Projecte. Les disfresses i altres objectes són aportacions de les famílies.

Al Cicle Mitjà han fet un taller de cinema on han participat tots els alumnes i també han pogut elaborar decorats, guions, plànols… i podeu veure els productes finals on s’aprecia el nivell de continguts treballats en el Projecte.