- Treball cooperatiu
Les tasques desenvolupades a VOTE 4 ME tenen la pretensió d’estimular la participació de l’alumnat a la vida política en aquest supòsit, i per extensió a la vida acadèmica i personal, tot fomentant estratègies comunicatives adients vers l’assoliment d’acords. Així doncs, es fomenta el Treball Cooperatiu com a eina eficaç, que permet: l’ensenyament recíproc i la resolució de problemes en equip.
- Aprenentatge integral AICLE/CLIL
La llengua de treball emprada i vehicular de manera transversal és l’anglès per tal d’aconseguir un major èxit en l’aprenentatge de la llengua.
El context escolar i els projectes de centre afavoreixen la utilització de la llengua anglesa per a la realització d’aquest treball. Així doncs, s’introduiran nous conceptes i continguts de cada disciplina per tal d’enfortir els coneixements de l’alumne.
- Treball competencial
Aquesta és la línia de treball preferent de l’equip. Els exercicis plantejats tenen la pretensió de reproduir els coneixements adquirits.
La intenció és que l’alumne assoleixi estratègies per tal de resoldre situacions concretes i extrapolables a la vida quotidiana. Per tant, la transferència de coneixement, habilitats i actituds, aniran encaminades cap a aquelles situacions o problemes plantejats amb el propòsit de que puguin ser resolts d’igual manera que es podran trobar al seu itinerari vital.
Des de l’àmbit de Cultura i valors (matèria Filosofia):
Cada grup format per 4 alumnes treballaran aquests aspectes:
- Mitjançant la recerca amb el mòbil (haurà de mostrar el domini de la comunicació digital), l’alumne (primer de forma individual) ha de ser capaç de seleccionar, analitzar i interpretar informació relacionada amb les característiques del seu partit.
- Després de realitzar aquesta recerca individual, es proposa que l’alumne sigui capaç de treballar en equip de manera cooperativa i creativa. En aquest sentit, ha de ser capaç de contribuir (amb la seva recerca individual) a la creació de les bases i trets identitaris de la seva formació política. Cada grup farà una síntesi escrita amb tota la informació recollida de les recerques individuals.
Des de l’àmbit social:
Es treballarà dins la dimensió de competència ciutadana, i concretament la Competència 11: formar-se un criteri propi sobre problemes socials rellevants per desenvolupar un pensament crític.Els alumnes, en grups de treball cooperatiu hauran de confeccionar una fitxa de presentació que inclourà, per cada grup parlamentari:
- Fer una breu presentació a classe sobre les prioritats polítiques dels quatre grups que proposem com a model. Aquests grups són ficticis i, tot i que la pluralitat d’idees i tendències polítiques a Catalunya és molt més àmplia, segueixen el model que es fa servir a les institucions parlamentàries europees per a les simulacions orientades a estudiants d’aquests cicles.
- Elegir un portaveu per a cada grup parlamentari constituït, que serà el candidat ala presidència de la Generalitat.
- Dotar cada grup parlamentari d’un contingut (és a dir, d’un programa, que ha detenir cinc punts que poden fer referència als àmbits propers als joves: acadèmic,familiar, municipal, d’oci, esportiu, cultural, de medi ambient, social, etc.), en correspondència amb el partit polític o la coalició que representen.
- Treballar el vocabulari parlamentari específic.
Un cop realitzada la fitxa de presentació, es realitzarà la sortida al Parlament de Catalunya, on es realitzarà la part pràctica de l’activitat, dins el marc del Taller “Sóc diputat/da”:
- Els grups parlamentaris han de pactar, per mitjà del seu portaveu, per a formar dos blocs: el bloc de la majoria i el bloc de l’oposició. Per a pactar, s’ha de tenir en compte el programa del partit polític o la coalició que representen (decidit prèviament a l’aula). Cal tenir en compte que el programa s’emmarqui dins les competències que corresponen a la Generalitat de Catalunya.
- Sessió parlamentària: inici de la sessió. S’inicia la sessió d’investidura, presidida pel president del Parlament, per a triar qui ha de presidir la Generalitat. El bloc de la majoria proposa un candidat a president de la Generalitat. El candidat fa un discurs en què explica el seu programa de Govern. Intervé cada portaveu. Es fa la votació per crida. Queda escollit el president de la Generalitat. S’aixeca la sessió.
- Elecció del Govern per part del president de la Generalitat. El president de la Generalitat elegeix el seu Govern.
Quan acabi el taller, sempre que l’activitat parlamentària ho permeti, es farà un breu recorregut pel Saló de Sessions, els salons de passos perduts i l’escala d’honor del Parlament de Catalunya.
Tenint en compte que el 26-M i 28-A es realitzaran eleccions a Catalunya i a l’estat espanyol, des de la matèria de Ciències Socials, l’alumnat anirà recollint totes aquelles fonts primàries que ens interessi conservar i estudiar: targeta censal dels pares, programes electorals dels diferents partits polítics, butlletes electorals, sobres electorals, etc… També es farà una reflexió sobre els resultats d’ambdues eleccions i com afectaran la política i institucions autonòmiques, nacionals i europees en els propers anys.
Des de l’àmbit lingüístic:
Es treballarà dins la dimensió de competència expressió oral. Concretament la Competència 8 (Comprendre textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i escolars) i la 9 (Produir textos orals de tipologia diversa adequats a la situació comunicativa).
Cada alumne haurà de defensar les posicions dels quatre grups que proposem com a model. El format serà un debat de contingut polític en format cara a cara. Havent acabat cada torn de quatre intervencions orals, s’obrirà un breu torn de preguntes entre els candidats per tal de comprovar fins quin punt són capaços d’improvisar idees relacionades amb el grup polític que serveix de marge al projecte.
Cada alumne avaluarà mitjançant una rúbrica la intervenció dels seus companys.