Mans a l’obra

El projecte es duu a terme mitjançant grups cooperatius formats pels mestres. L’agrupació de l’alumnat ha de barreja alumnes amb diferents graus de competències. Cada grup està format per 5 alumnes amb els càrrecs següents: 

  • Coordinador: coordina i modera el treball per arribar a consensos.Encarregat de demanar ajuda als mestres i comunicar als companys la informació aportada pel
  • mestre. Recorda als companys quin és el seu càrrec i l’avisa en cas que no ho faci bé.
  • Secretari: pren nota de les decisions que es prenen dins de l’equip. Omple els qüestionaris de l’equip. Presenta al grup classe els acords del grup. Recorda feines
  • pendents, compromisos individuals i grupals. Anota els plans d’equip.
  • Facilitador: Controla el temps, prepara i gestiona el material. Ofereix suport. S’’encarrega de l’ordre del grup i que tot torni al seu lloc, té cura del material.
  • Moderador: Anima a la participació i actua com a mediador en cas de conflictes. Controla el to de veu, evita la dispersió, …
  • Supervisor: Custòdia el material/dossier. Supervisa les feines acabades, que està tot el necessari i no falta res.

 

Cada alumne ha de ser responsable de les tasques lligades al seu càrrec i ha de complir amb les seves responsabilitats individuals cap a l’equip. 

En iniciar el projecte cada grup ha de completar el contracte de treball on hi ha especificades les tasques de cada càrrec, els compromisos que han d’acceptar com a grup i, a més, hi poden afegir els que compromisos que creguin convenients. 

 

Les diferents tasques que es presenten al llarg del projecte estan encaminades a la capacitació de l’alumnat per elaborar el producte final:

Activitat 1:  Introducció del tema amb el visionat d’un vídeo dels Simpson. https://vimeo.com/158310752. Reflexió oral i guiada pel mestre, “Què vol dir Lisa Simpson amb aquesta afirmació”? 

Activitat 2: presentació dels objectius i els criteris d’avaluació, mitjançant un dossier explicatiu.

Activitat 3: Diàleg guiat pel mestre. Els alumnes es presenten com una empresa constructora que ha rebut la comanda d’haver de construir un parc temàtic que ha de tenir present les següents característiques:

  1. Característiques principals de la societat durant l’edat moderna ( nova burgesia, monarquia autoritària, humanisme). 
  2. Paper dels Reis Catòlics.
  3. Principals avenços científics (terra rodona, Terra gira al voltant del sol, caravel·la, brúixola, astrolabi… volta al món). Art durant edat moderna Renaixement-barroc.
  4. Arribada de Colom a Amèrica
  5. Característiques de les civilitzacions Inca, Maia i Asteca. 

El parc ha d’oferir interactivitat al visitant i en ell, els visitants han d’aprendre a través del seu recorregut com va ser la història de l’arribada de Colon a Amèrica i comprendre molts fets actuals degut a aquest període del passat. 

Per tal de presentar el projecte final, l’alumnat podrà triar una de les següents opcions:

  • Preparar una visita guiada al parc (a través de l’aplicació Minecraft Education Edition o Toca Builders)
  • Fer un mapa complet del parc
  • Fer una presentació per zones del parc
  • Crear un còmic promocionant el parc

Qualsevol de les opcions que es triï, s’haurà de presentar de manera oral davant tota la classe. Es pot fer servir qualsevol app o eina 2.0 que els alumnes coneixen, també poden fer-ho amb cartolines i colors. El producte final s’haurà de penjar en thinglink  i s’editarà per tal de poder-ho fer servir en la presentació oral. 

Activitat 4: Visita virtual per les webs dels principals parcs d’atraccions del territori. Terra Mítica i Port Aventura.

Activitat 4.1: Reflexió sobre com ha de ser un parc d’atraccions. Característiques bàsiques dels parcs d’atraccions. 

Activitat 5: Pluja d’idees i realització del mapa mental. Es deixen 3 minuts per tal que els grups posin en comú les seves idees. Es realitza a classe una pluja d’idees aportades pels grups. Sabem alguna cosa dels reis catòlics? de Cristobal Colón? de l’Edat moderna? Parlem sobre els aspectes que s’han de tenir en compte a l’hora de dissenyar el parc d’atraccions. Què necessitem saber i investigar? Després de parlar-ho, cada grup realitza un mapa conceptual sobre els coneixements previs que tenen dels temes a investigar. S’exposen els mapes i s’obre debat amb la classe sobre els aspectes a considerar de cada grup. Aquest mapa conceptual, servirà per avaluar els coneixements previs. 

Activitat 6: Creació de la rúbrica que servirà per avaluar les exposicions orals. (coavaluació). Es pot fer servir la rúbrica per avaluar exposicions orals que s’utilitzi normalment. 

Activitat 7:  activitat grupal d’investigació a classe. Temps per investigar i aplicar sobre el propi projecte.

Activitat 8: Amb el disseny ja creat, processament de la creació a través de l’eina Thinglink. 

Activitat 9: Exposició oral i defensa dels dissenys, cal mostrar com els visitants podran aprendre sobre la temàtica. És important que la exposició es centri en explicar aquella part pròpia de la historia que el parc ofereix al visitant. Coavaluació entre grups. 

Activitat 10: Creació d’un mapa conceptual amb l’aplicació “popplet”,  afegint els nous coneixements que s’han adquirit. La tasca es fa de manera grupal, però tothom ha d’afegir-la de manera individual a la seva carpeta d’aprenentatge. 

Activitat 11: Control final de la unitat mitjançant google forms. 

 

Al llarg del desenvolupament del projecte l’alumnat disposa de diferents moments de reflexió individual i grupal.  A més, es destinen moments per comentar entre els grups el procés d’aprenentatge, per poder contrastar idees, resoldre problemes que han anat sortint…

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *