El títol que serveix com a fil conductor o leiv-motiv de tot el projecte seria “Vote 4 me”, perquè intentem reflexionar sobre quines són les condicions de governança dins d’un àmbit democràtic.
VOTE 4 ME es proposa exercitar els alumnes en les eines democràtiques de la participació, el diàleg, el respecte, el pacte i la votació, les quals fan possible el bon funcionament de la nostra societat, relacionant experiències competencials dins l’aula amb processos electorals reals exteriors, per exemple, al Parlament de Catalunya i al Parlament Europeu. A la vegada, es relacionen els processos històrics amb les experiències actuals, utilitzant la diversitat lingüística amb eines comunicatives diverses: orals, prosòdiques, visuals, corporals i digitals (edició de video).
Aprofitant experiències electorals en curs que els alumnes poden observar i una sortida que es fa al Parlament de Catalunya des de l’àmbit de Socials (“Sóc diputat/da”) ens proposem que els alumnes adquireixin les competències necessàries per entendre tota mena de processos polítics democràtics i fins i tot siguin capaços de reflexionar, crear i defensar les idees d’un posicionament polític que els ve donat per tal de participar en un procés electoral intern, no només com a votants, sinó també com a actants polítics.
El projecte persegueix diversos objectius didàctics, com per exemple, crear perfils ciutadans actius i crítics, amb capacitat organitzativa i no només passius. Tampoc cal deixar de banda altres objectius com:
a) exercitar els alumnes en les eines democràtiques de la participació, el diàleg, el respecte, el pacte i la votació, les quals fan possible el funcionament del Parlament de Catalunya i de tots els parlaments democràtics, i contribuir a la formació de ciutadans responsables i participatius en la nostra societat
b) donar a conèixer als alumnes de tercer i quart de secundària, per mitjà del joc de rol, com s’elegeix el president de la Generalitat. Els alumnes faran de diputats i simularan la sessió d’investidura del president de la Generalitat al Parlament de Catalunya.
c) Donar a conèixer als alumnes de tercer i quart de secundària, per mitjà del joc de rol, l’existència dels grups parlamentaris, que són la traducció dels partits polítics al Parlament
d) Fer pactar els alumnes de secundària perquè arribin als acords necessaris per a l’elecció del president de la Generalitat.
Per tal de dur a terme aquests objectius l’equip docent planificarà les intervencions que realitzarà des de la seva pròpia matèria. D’aquesta manera garantirem la interdisciplinarietat del projecte.
En un primer moment, es farà una presentació general amb tot el professorat i tot l’alumnat implicat.
En segon lloc, des de l’àmbit de Ciències Socials es presentarà el projecte, els idearis dels quatre grups parlamentaris , que s’atorgaran a quatre grups per classe, i que representaran als diputats i diputades que actualment configuren l’arc parlamentari català. S’intentarà que els grups siguin el més heterogenis possibles.
Mentrestant, des de l’àmbit de Cultura i valors (matèria Filosofia) es donarà suport al coneixement sobre els idearis de cada formació política i es definiràn les bases i trets identitaris d’aquestes.
Des de l’àmbit de la Llengua Anglesa, una vegada tinguin clara la ideologia del seu partit, escolliran un nom per a la seva formació política, s’analitzarà una campanya electoral real, s’elaboraran eslògans en llengua anglesa segons unes pautes i redactaran el seu discurs polític de campanya electoral (Political Speech), especificant les seves orientacions i promeses electorals.
Des de l’àmbit de Llengua Castellana, s’aprofitarà l’estudi de la literatura espanyola del segle XIX per a presentar el món liberal i el desenvolupament de les ideologies contemporànies, i en un segon moment es desenvoluparan les competències de l’àmbit de l’expressió oral per celebrar debats en format “Cara a cara”, protagonitzats i avaluats pels propis alumnes.
Des de l’àmbit de l’Educació Física es treballarà la comunicació corporal per recolzar i reforçar al missatge electoral . Des de l’àmbit artístic es treballarà el color identitari del partit, el logo de la formació materialitzant-se en un cartell (“poster” en anglès).
Des de l’àmbit tecnològic es treballarà la Competència Digital duent a terme com a producte final el vídeo promocional (promotional video) de la campanya electoral.
Des de l’àmbit Social i cultura i valors es treballarà des de les matèries de Ciències Socials i Filosofia. Es dividirà als alumnes en grups de treball cooperatiu i cadascú s’identificarà amb els següents grups parlamentaris. Es farà especial èmfasi en la diferència entre partit polític i grup parlamentari:
1.Grup Parlamentari Compromís
2.Grup Parlamentari Ecologia
3.Grup Parlamentari Llibertat
4.Grup Parlamentari Tradició
Per tal d’entendre la diferència entre grup parlamentari i partit, es farà una fitxa de treball previ a la visita en la qual els alumnes hauran d’investigar el contingut i funcionament actual del Parlament Europeu, el Parlament de Catalunya i en menor grau, l’ajuntament de la seva ciutat, Esplugues de Llobregat. Un cop finalitzat aquest treball previ a l’aula, es realitzarà la visita al Parlament de Catalunya, on els alumnes podran fer de diputats i diputades per un dia.