AVALUACIÓ: CONSTRUÏM UNA CIUTAT!

AVALUACIÓ

Durant el projecte s’han anat fent diferents activitats d’avaluació continua I coavaluació:

També s’ha fet una activitat d’avalaució final que recull tot el procés del projectes redactat pels propis alumnes:

També s’ha dut a terme una activitat d’autoavaluació:

 

PRODUCTE FINAL: CONSTRUÏM UNA CIUTAT!

Fem el muntatge de la ciutat

Col·loquem tot el que tenim fet fins al moment per a retocar i enllestir elements que faltin.

Aquest és el nostre projecte acabat.

També hem convidat a les famílies i a tota l’ Escola per tal que vinguin a veure la maqueta de la nostra ciutat, hem preparat la nota per convidar-les.

 

 

 

 

 

IMPLEMENTACIÓ: CONSTRUÏM UNA CIUTAT!

IMPLEMENTACIÓ

  1. Desenvolupament de les tasques

3.1. Edificis

Fem els edificis: Parlem de com són: Quina forma tenen? Com els podem fer? Mostrem diferent material de cossos geomètrics.

Demanem un cop de mà:  Fem una nota a la pissarra entre tots i la copiem a l’agenda. Cada infant porta una capsa o caixa de cartó de casa amb l’ajuda de la família.

Folrem les capses o caixes: Per parelles folrem les capses o caixes amb paper blanc.

Folrem les capses o caixes: Per parelles folrem les capses o caixes amb paper blanc

Com és aquesta caixa? Observem les capses o caixes i les classifiquem  segons la mida i la forma geomètrica. Després decidim quines seran edificis per viure persones i quines seran botigues o altres llocs de la ciutat (escola, cinema, etc.).

Dissenyem els elements dels edificis: fem les finestres, balcons i portes, repassant plantilles diferents.

Botigues o serveis: Decidim quines botigues o serveis hi ha d’haver a la ciutat i triem la capsa més adient per a representar-la.

Dissenyem els edificis de serveis: Amb plantilles, de la mateixa manera que els edificis.

Pintem amb ceres tots els edificis!

Retolem els edificis de serveis amb l’ordinador i li posem una imatge.

Botigues o serveis: Decidim quines botigues o serveis hi ha d’haver a la ciutat i triem la capsa més adient per a representar-la.

Dissenyem els edificis de serveis: Amb plantilles, de la mateixa manera que els edificis.

Pintem amb ceres tots els edificis!

Retolem els edificis de serveis amb l’ordinador i li posem una imatge.

Retallem productes diferents trobats a revistes i els enganxem a la nostra capsa.

 

 

 

 

Reflexionem sobre els edificis que hem fet fins ara: fitxa individual sobre el que s’ha fet fins ara del projecte.

3.2. Carrers

Per a iniciar l’elaboració dels carrers de la ciutat, es va oferir als infants una estora com a suport on pintar els carrers.

Com fem la forma dels carrers? Visualització de la nostra escola i el barri amb el Google Earth per a tenir una idea del que després farem.

Construïm l’entramat de carrers: Després d’una conversa, arribem a l’acord de buscar un objecte de l’aula que ens faci de plantilla per a fer els carrers. Aprofitant l’amplada de les safates de colors, resseguim amb llapis el seu contorn lateral i anem fent l’entramat de carrers de la nostra ciutat, deixant espais per a col·locar-hi els edificis.

Pintem els carrers amb tèmpera: Triem els colors depenent la zona que volem fer a la ciutat.

3.3. Vehicles

Una de les coses que teníem molt clares a l’inici del projecte era que volíem tenir cotxes a la nostra ciutat. Però…quines normes han de seguir els cotxes? són les mateixes que els vianants? Faltaven pocs dies per a què vinguessin a l’escola policies municipals a fer un taller. Vam decidir començar a investigar sobre el significat d’alguns senyals de trànsit. Començant abans, però, per aquells que ja sabem. Després, si ens quedava algun dubte, els policies ens podrien ajudar.

Fer els passos de vianants: Per poder creuar els carrers necessitem passos de vianants.  Els fem amb cinta adhesiva blanca.

Fer senyals de trànsit: Per què són de diferents colors? També tenen formes diferents….Aquestes són alguns dubtes i curiositats que van tenir els nens i nenes sobre els senyals de trànsit.

A partir de la lectura i visualització a Internet d’un projecte sobre els senyals de trànsit realitzat per una nena d’una altra escola, van buscar dibuixos de senyals de trànsit que ja coneixíem el seu significat i també d’altres que volíem saber-lo.

 

PLANIFICACIÓ: CONSTRUÏM UNA CIUTAT!

 

PLANIFICACIÓ

  1. Recerca de motivacions

– I si decorem la nostra aula com el curs passat?: Una nena planteja a la resta de companys i companyes de tornar a decorar l’aula amb algun element fet per cadascú del grup-classe, de la mateixa manera que van fer el curs passat. Aprofitem aquesta proposta per parlar d’allò que ens agrada. Finalment, els infants arriben a l’acord de fer estrelles amb el nom de cada infant per penjar-les pel sostre de l’aula. Aquesta idea té relació amb el tema del projecte del curs passat “Investiguem la Lluna”.

  1. Elecció del tema i tria del títol

 I si fem una ciutat sota les estrelles?: Els infants, després de realitzar l’activitat anterior, es mostren molt engrescats a seguir pensant en fer alguna cosa més per l’aula. Realitzem una conversa, guiada per la mestra, on, finalment, amb el conjunt de propostes fetes es decideix fer una ciutat a sota les estrelles que havíem penjat, d’aquesta manera podríem jugar amb ella un cop feta.

  1. Planificació de la construcció de la ciutat

Com són les ciutats? Conversa de tot allò que té una ciutat i de què ens agradaria que tingués la nostra ciutat. Ho anotem a la pissarra.

METODOLOGIA: CONSTRUÏM UNA CIUTAT!

METODOLOGIA

Durant el projecte s’han desenvolupat diversos tipus d’activitats, amb diferents agrupacions d’alumnat i espais

Agrupacions d’alumnat: treball grup classe de manera col·lectiva, Treball individual, treball col·laboratiu per parelles i grups reduïts.

S’ha partit dels principis d’investigació, d’experimentació, manipulació…

Tenint com objectiu la creació d’un producte final significatiu per a ells i elles.

La veu dels alumnes: projecte del sistema solar

Els alumnes es mostren molt treballadors i els agrada fer treballs en grup i projectes. El projecte que hem fet (el Sistema Solar) els agradava molt i van treballar de valent.

Com he dit anteriorment, treballen i s’involucren molt en el treball cooperatiu, exceptuant alguns alumnes.

Els permet conèixer a través del seu treball moltes coses sobre allò que estudien. Coses que abans no sabien i que han descobert gràcies al seu treball i al de la resta de companys.

Avaluació del projecte: el sistema solar

Avaluem tot el procés, des del treball de classe diari, com la recerca d’informació dels diferents reptes, la seva actitud i treball a l’hora de treballar de forma cooperativa, l’exposició,… tot és important.

Com també, els alumnes realitzen una autoavaluació sobre el seu treball, a la qual s’avaluen ells mateixos i també al seu grup.

Producte final del projecte: el sistema solar

El producte final del treball està distribuït en diverses parts: el mural, l’exposició del tema treballat i el recull de fulls sobre els diferents reptes.

Els reptes que s’han fet eren totalment reals, i representava per ells un repte constant.

Hem col·laborat amb una empresa externa, CityLab, per fer Scratch i treballar els planetes a través del programa amb gent especialitzada.

Les presentacions es preparen a la classe o al pati, un cop han acabat el mural. Es divideixen el treball en parts, segons les seves habilitats comunicadores i la seva facilitat per parlar en públic.

Els treballs s’exposen per les diferents classes, per tal de que els nens de l’escola sàpiguen més sobre el tema. També s’exposen els diferents treballs a les portes obertes de l’escola. Per tant, les famílies tenen accés als treballs dels seus fills i filles. Els canals de l’escola (web, blog, Twitter) també ens permeten penjar diferents moments del projecte, i així donar a conèixer el seu treball a la gent interessada.

Implementació del projecte: el sistema solar

La major part de la informació s’obté d’Internet, fent recerca a casa per portar-la a l’escola i treballar de forma cooperativa amb el nostre grup. També obtenim informació de les feines i vídeos que aporten els diferents mestres sobre el tema escollit.

És un grup conscient de que el tema el treballen a diferents àrees i això fa que sigui una feina transversal.

Les seves produccions finals són: full de reptes, mural/exposició sobre el tema escollit, i Scratch.

El projecte l’organitzem posant plaços d’entrega i d’exposicions. Ells són conscients del temps que tenen per poder avançar sobre el seu treball.

Un cop acabat el projecte, els alumnes fan una bona valoració del projecte. Els entusiasma treballar en grup i el tema els motivava.

Els mestres que intervenen al projecte es coordinen a cicles, reunions puntuals o a reunions de xarxa.

Metodologia del projecte: El sistema solar

Es plantegen dues maneres diferents de treballar:

  • Les activitats de resolució individual com són els reptes setmanals
  • El treball en grups cooperatius: en aquestes activitats els alumnes realitzen un treball basat en un tema que ells mateixos han proposat a l’hora de parlar d’allò que ells volien saber sobre el Sistema solar (plantejat durant la conversa inicial sobre “què sabem i què volem saber” a l’inici del projecte).

Els grups estan formats pel mestre. És ell qui defineix els grups, en funció dels coneixements i els hàbits de treball dels seus alumnes.

Es fan diferents tasques a diferents assignatures per tal de realitzar un treball interdisciplinari.

Les activitats no són molt guiades, ja que és un grup que treballa molt bé de forma cooperativa, i només en casos puntuals necessiten ajuda per reorientar el seu treball. La major part del treball el fan de manera autònoma.

Poden crear-se noves preguntes de forma constant. Aquestes, estarien dins del full de reptes. Aquests reptes els planteja el mestre, però, hi ha la possibilitat que alguns alumnes en generin de nous.

Els espais que utilitzem són diferents classes alhora. Dividim grups per classe i sempre amb l’ajuda d’un segon tutor, per tal de poder arribar més als nostres alumnes en cas de que hi hagin molts dubtes en la producció del treball.