Escola Els Pins

Som l’escola Els Pins, una escola de dues línies del centre de Cornellà. És el tercer curs que estem participant a la Xarxa de Competències Bàsiques.

Aquest any s’ha iniciat a tota l’escola el treball per projectes a l’àrea de medi. I de tots els projectes que es treballen hem escollit el projecte de 2n de primària sobre les màquines “Construïm joguines”.

 

METODOLOGIA

Per portar a terme aquest projecte hem utilitzat una metodología variada segons l’activitat a realizar: gran grup, petit grup, individual, per parelles,…

  • De manera grupal, les dues classes vam escollir el tema , vam realitzar la sortida a la Filmoteca de Catalunya i vam visualitzar la pel·lícula de Grease.
  • Per parelles van fer el montatge de la decoració de la porta de la classe amb fotomontatge i la decoració del hall de l’escola fent un cotxe.
  • Individualment treballar un text donat per la Filmoteca a la sessió.
  • Petit grup per treballar el coneixement i assoliment del vocabulari propi del projecte.
  • Tot el grup escull i prepara la disfressa i ball per Carnestoltes i la festa de final de curs per les families.
  • Totes le Mestres que estem treballant en aquest projecte tenim un paper d’acompanyament i soport.

PLANIFICACIÓ

El tema principal del projecte és el cinema i més concretament el musical GREASE. Aquest projecte que portarà a terme els dos grups de cinquè va ser escollit mitjançant una votació. La votació va girar al voltant de ls dos temes proposats per ells/es, Grese i Charles Chaplin.

  • Van plantejar idees prèvies
  • Van fer una recerca d’informació
  • Com a punt de partida vam visualitzar la pel·lícula de Grease amb una sessió amb crispetes
  • Com a prducte final, escenificació del musical a la festa de final de curs.

Metodologia del “FerrerChef”

Lectura d’una entrevista, una excursió al mercat, un càlcul de calories o l’edició d’un vídeo… Aquestes són algunes de les activitats amb què s’estructura el projecte “FerrerChef”. La varietat metodològica té la intenció d’ajudar a l’alumnat a aprofundir en el seu coneixement sobre l’alimentació saludable, i aprofitar aquest eix temàtic per a desenvolupar competències transversals com la comunicació o la competència digital.

L’alumnat ha treballat en uns grups base formats de manera semi-lliure (grups formats lliurement però amb uns “capitans” establerts). Aquesta metodologia ha conduït a agrupacions molt variades en els diferents grups-classe. A partir d’aquí, s’ha realitzat una introducció a diferents tipus de dietes a través de la visualització de vídeos, i finalment s’ha fer concurs per a que cada grup esculli la dieta que vol estudiar. El concurs s’ha realitzat utilitzant l’eina Kahoot.

Cadascun dels grups de treball disposa des de l’inici del projecte d’un dossier del projecte. Així, tot i que s’ha previst una temporització de les activitats, l’alumnat té certa flexibilitat per a gestionar les tasques a fer i organitzar-se. A més, el fet de poder consultar el web del projecte fa que tots els membres del grup de treball puguin treballar alhora encara que només hi hagi un dossier.

Les primeres activitats del projecte tenen per objectiu situar el tema i que l’alumnat conegui aspectes fonamentals de l’alimentació saludable i de la seva dieta. Per això, es tracta d’activitats en què es demana a l’alumnat una cerca d’informació entorn de diferents aspectes (aliments característics, receptes, nutrients, origen dels aliments, etc).

De totes les activitats previstes en la segona setmana del projecte, destaquem especialment la Visita al mercat de Cornellà. Des de l’equip docent hem considerat que per a tirar endavant un projecte d’alimentació és interessant que l’alumnat surti de l’aula i conegui els referents més propers. En aquesta sortida, l’alumnat ha realitzat una breu entrevista a un paradista sobre el mercat i sobre l’alimentació, alhora que ha buscat els aliments que formen part del seu àpat previst.

Implementació – Escola Mediterrània

Pel que fa a la implementació d’aquest  projecte, vam partir de la planificació d’una de les sortides del trimestre a les Coves del Toll, que són unes coves prehistòriques situades a Moià.

La pregunta que va propiciar el debat d’inici d’aquest projecte va ser “Què vol dir prehistòria?” i a partir es van establir unes hipòtesis, que el prefix “pre-” indica que és quelcom “anterior a” i a partir d’aquí vam comparar diferències entre pre-història i història.

A partir de la informació prèvia i l’el·laborada, els alumnes han documentat les seves feines fent petits murals sobre aspectes significatius de cadascuna de les etapes de la història, intentant especificar la durada de cadascuna d’elles. Tot seguit, es va fer l’exposició a la resta dels companys de cadascun dels murals, tenint en compte els següents aspectes:

  • Durada.
  • Un fet important.
  • Un invent important.
  • Activitat econòmica predominant.

Una altra de les activitats més destacades ha estat la representació de la línia del temps a una escala força ajustada a la realitat, que permetia visualitzar la diferència cronològica entre les diferents etapes. A partir de la durada de l’edat contemporània, fent diversos càlculs hem establert una escala en què  1cm=100 anys.

Finalment, s’ha dut a terme un producte final que comentarem més endavant.

Metodologia – Escola Mediterrània

La metodologia utilitzada per dur a terme aquest projecte és variada. Hem treballat de manera individual, en parelles, en grups… segons les activitats.

Els grups s’organitzaven de manera lliure per distribuir la informació de les etapes de la història segons els interessos dels alumnes. Triaven i organitzaven la informació que havien portat de casa prèviament, seguint tècniques de treball cooperatiu.

Algunes de les tasques realitzades han estat:

  • L’elaboració d’uns petits murals de cadascuna de les etapes de la història.
  • Reperesentació de la línia del temps.
  • Confecció d’un power point com a recollida de dades.

Pel que fa al rol del mestre, ha estat com a guia i conductor de les activitats, aportant la informació necessària per dur a terme les activitats i proporcionant un clima a l’aula adequat per poder compartir experiències, diàlegs i propiciant un aprenentatge de caire més cooperatiu i per a construir entre tots.

En relació a les activitats i la cerca d’informació, partim dels coneixements previs dels alumnes i els relacionem amb els nous continguts apresos i/o cercats a les diferents fonts d’informació.

La Vida al Castell- Producte final

Els nostres alumnes de segon d’ESO han hagut de fer diverses activitats al llarg del procés d’investigació sobre la societat feudal.

Una de les activitats que havien de fer era un pòster digital, padlet, on cadascun dels alumnes esdevenia l’especialista. Per fer el padlet, cadascun d’ells havia de, seguint la pregunta guia, cercar informació sobre el tema que els tocava i llavors havien d’elaborar un escrit on plasmaven tot allò que havien après sobre el tema. Alguns alumnes per a poder fer aquesta activitat havien d’empatitzar amb els personatges i redactar des del punt de vista d’una persona de la societat feudal.

A més a més del pòster digital, havien d’elaborar la maqueta d’un castell on representar els edificis més importants de la vida al castell a l’edat mitjana. Partint de la maqueta, havien de fer també un croquis del castell, per calcular l’àrea dels cossos geomètrics que formen el castell. D’aquesta manera, aprenien també a representar a escala un plànol, i aprenien també a entendre i aprendre a visualitzar sobre 1 dimensió allò que havien elaborat en tres dimensions.

Amb les maquestes que millor representen la vida al Castell, hem fet una exposició a l’entrada de l’institut, perquè tothom, pares, mares i alumnes d’altres cursos puguin veure la feina feta pels nostres alumnes de segon d’ESO.

 

Planificació del projecte: el sistema solar

El tema principal del projecte és el Sistema Solar, que era el tema escollit pels alumnes quan des de l’escola es va plantejar el projecte de l’Univers. El nom del projecte és Coneixem el Sistema Solar?

El projecte escollit és de l’interès dels alumnes. De fet, quan vam començar el projecte amb la pregunta Què volem saber? van sorgir moltes idees d’estudi fins que ens vam decidir per aquesta.

El treball el fem de la següent manera:

  • Idees prèvies: què sabem, què volem saber.
  • Recerca d’informació a casa.
  • Sessions d’elaboració del treball cooperatiu.
  • Reptes setmanals.
  • Exposicions.
  • Autoavaluació del treball.

Presentació de l’escola Anselm Clavé

Som un grup de mestres de l’escola Anselm Clavé, situada a Cornellà de Llobregat. El projecte que hem desenvolupat és el Sistema Solar, que era el tema escollit pels alumnes de cinquè de Primària.

Dins del grup de mestres, hi ha alguns que han treballat per projectes en anteriors escoles.

Les expectatives del grup de mestres és fer del Sistema Solar un treball transversal, en el qual els nostres alumnes puguin aprendre més sobre ell i fer activitats diverses en diferents àrees.