La idea o objectiu principal del projecte pretén una aplicació significativa i contextualitzada d’uns aprenentatges relacionats amb la temàtica treballada tant previs com posteriors a la superació del repte. Aquests s’han anat perfilant a l’inici amb els diferents blocs de continguts vinculats a les matèries i s’han posat en pràctica durant el procés d’elaboració del producte final (s’explicarà amb detall en els articles dedicats a la implementació i producte del projecte). La possibilitat de difusió externa del discurs museogràfic (oral com a guies del museu i a través de l’exposició de les peces) atorga a l’alumnat un punt de responsabilitat afegida al la pròpia motivació de cara a la seva òptima execució final (satisfacció també per la feina feta).
Com hem vist en l’apartat de planificació, l’equip de projectes treballa i aplica de forma interdisciplinar i coordinada. Aquesta coordinació estableix estratègies d’actuació, posada al dia de la feina feta i dissenya la planificació de les següents sessions de continguts o fases del projecte (què cal saber o saber fer per executar el producte final). Cada especialitat lidera un bloc d’aprenentatge relacionat amb la seva matèria dins d’un context globalitzat.
L’alumnat de 1r a l’institut de Cornellà es divideix en tres grups classe de tal manera que cada un d’ells disposa d’entre 16 – 18 alumnes (20 fins i tot quan es produeix una certa sobreratio, l’institut està tipificat com de “màxima complexitat” amb una ràtio estàndard inferior a l’habitual). Dins d’aquests, la durada de cada projecte determina uns grups de treball que també defineixen com seuran a l’aula per a totes les matèries. En cada classe trobarem doncs entre quatre i cinc grups formats per tres – quatre alumnes de perfil totalment heterogeni. Els grups es mantenen tant per les fases inicials de treball de continguts com en les finals d’elaboració de producte.
El desenvolupament del projecte implica un punt de partida de construcció de coneixements o assimilació de continguts clau i un de final basat en la posada en pràctica i difusió externa dels aprenentatges i competències adquirides. La culminació del procés en forma de producte final pot ser entès des de dos punts de vista que poden també ser considerats com a veritables objectius d’aprenentatge.
Producte del projecte per a l’alumne:
- Supòsit pràctic de la feina feta.
- Responsabilitat del treball ben fet.
- Li dóna sentit al que s’ha après.
- Visibilitat dels aprenentatges.
- Treball individual previ i cooperatiu finalment.
El producte del projecte per al públic:
- Difusió externa del treball en les aules.
- Acte cultural a l’institut fet per estudiants amb empenta.
- Apropament a la cultura des dels seus protagonistes, interacció amb les seves famílies i possibles futurs companys a l’institut.
Cal remarcar que l’alumnat procedeix en gran mesura d’un entorn socioeconòmic desfavorit, un volum important d’ells són alumnes nouvinguts.
Respecte a l’assignació de rols, aquests seran diferents segons les diferents fases del projecte, qüestió que s’explicarà amb detall en els apartat referits a la seva implementació i elaboració del producte.