L’Institut de Cornellà va obrir les seves portes el mes de setembre de 2015 amb dos grups de 1r d’ESO. El curs 2018-2019 completa la seva oferta formativa d’educació secundària, amb dues línies per nivell, de 1r a 4t d’ESO.
L’acció tutorial individualitzada i el treball per projectes a tots els nivells i des del curs fundacional del centre (2015 – 2016) són trets definidors de la nostra manera d’ensenyar. La distribució dels projectes en aquests és la següent:
- A 1r i 2n d’ESO són interdisciplinaris, amb intervenció completa de les matèries de ciències socials, ciències experimentals i tecnologia, així com parcial de matemàtiques i llengua, amb col·laboracions puntuals amb altres matèries (música, visual i plàstica…).
- A 3r d’ESO, són d’àmbit, diferenciant entre el tecnocientífic – STEM, amb intervenció de les ciències experimentals i tecnologia, i sociohumanístic, ciències socials i llengües catalana i castellana.
- A 4t d’ESO, amb la dificultat que implica l’organització en “itineraris”, de moment els vinculem al treball de recerca com a projectes de matèria i / o itinerari.
El professorat participant en cada un dels nivells es vincula a un “equip de projectes” que durant el curs l’implementarà i posarà en pràctica en el nivell assignat. Aquests estan formats pels especialistes de les diferents matèries que disposen com a mínim d’hora setmanal de coordinació per a la planificació, gestió, anàlisi de la seva posada en pràctica i en últim terme, avaluació.
El repte en tots els casos és la creació d’un producte final vinculat: a partir d’un treball previ d’adquisició d’aprenentatges relacionat amb continguts curriculars el resultat es plasma en el mencionat producte. Aquest a més segueix un ideal de visibilització, posada en pràctica o difusió de l’aprenentatge adquirit, assoliment de competències i sentit d’utilitat.
Un últim punt important a remarcar seria l’absència de llibres de text en totes les matèries, tant les vinculades als projectes com les instrumentals o d’expressió. Tant l’alumnat com el professorat disposen d’un portàtil “Chromebook” gestionat per una consola central i per tant vinculat als serveis proporcionats per l’entorn educatiu “Google suite”, amb compte de correu, repositori d’emmagatzematge de produccions personal (Google Drive) estructurat en carpetes de les diferents matèries, entorn virtual d’aprenentatge (Google Classroom, abans Moodle) per estudi i treball de continguts curriculars, i espai de reflexió personal o carpeta d’aprenentatge (tipus “portfolio”, amb Google Sites).