Per tal d’arribar al congrés amb la feina ben feta vam seguir un pla de treball que us pot ajudar a planificar-nos. Només calia seguir-lo, tot i que s’hi podia afegiu allò que les necessitats del moment ens demaessin.
Durant la setmana del projecte es treballa d’una manera diferent de l’habitual. L’alumnat és el protagonista de la feina i la informació arriba a través de fonts diferents de les habituals. És el moment d’expressar la creativitat i de treballar en equip, exposant i compartint idees.
Ens vam organitzar en grups de 5 persones, les quals es van repartir en els següents rols:
PORTAVEU: Parlo en nom de l’equip, em comunico amb el professor i amb altres equips, pregunto dubtes. Faig la presentació dels membres de l’equip i la introducció i les conclusions.
SECRETARI: Prenc nota i omplo documents. Mantinc ordenada la feina de l’equip. Comprovo que tots porten material. Recordo les tasques pendents, realitzo una part específica del treball i explico aquesta part del treball al grup i a la resta de la classe.
SUPERVISOR: Controlo el temps, vigilo el nivell de soroll del grup. Reviso ordre i neteja a la zona de treball, realitzo una part específica del treball i explico aquesta part del treball al grup i a la resta de la classe.
COORDINADOR: Dirigeixo les activitats del grup, organitzo el repartiment de tasques, animo als membres del grup. Ajudo a resoldre conflictes, realitzo una part específica del treball i explico aquesta part del treball al grup i a la resta de la classe.
SUPLENT: Substitueixo, en cas de no assistir un company. Realitzo una part específica del treball i explico aquesta part del treball al grup i a la resta de la classe.
Un dels projectes que hem dut a terme al nostre centre és el congrés de zoologia. Per realitzar-lo partíem del supòsit que a classe érem un grup de científics novells que havien fet una expedició per diferents parts del nostre planeta. Com a resultat de les investigacions havien descobert una espècie nova d’animal.
De tornada a Badalona, havien de fer un treball de gran importància, presentar els descobriments a la comunitat científica perquè els donessin validesa, i fer, posteriorment, la divulgació de les troballes a la resta de la població. Amb tot se celebraria un congrés de zoologia on s’havien de presentar els descobriments.
Per tal de realitzar-ho cali elaborar:
| Una maqueta de l’animal descobert en un suport rígid i que permetés entendre el lloc on l’havien trobat | |
| Un pòster científic. En aquest pòster calia justificar la descoberta d’aquestes noves espècies. Es va fer una exposició al passadís de l’institut perquè tota la comunitat educativa del centre fos ser partícip de les recerques. |
|
| Presentació de l’animal a la comunitat científica fent servir un suport audiovisual. Es va realitzar al Congrés de Zoologia davant la resta de grups investigadors. |
Per poder fer correctament aquestes tres activitats finals, calia resoldre alguns reptes com:
Els alumnes en tot el procés d’ensenyament-aprenentatge han estat molt motivats. Han verbalitzat en més d’una ocasió que estaven aprenent moltes coses dels costums i tradicions dels països dels companys.
Els ha motivat molt poder explicar les seves vivències i tot allò que els familiars els explicaven: vestits, menjars, les vivències escolars dels pares o d’ells mateixos quan marxen als seus països i són escolaritzats, com són les cases dels seus familiars, aprendre paraules en diferents idiomes i conèixer els instruments típics i danses de cada país.
JUGANT A CRIQUET
INDUMENTÀRIA
TOPI
RAN KALI O VARA GITANA
KALAM DE BAMBÚ I TINTA
L’avalució recull una valoració durant el procés d’ensenyament-aprenentatge i una altre del producte final.
L’avaluació ha estat interessant. Els alumnes s’han autoavaluats, han avaluat la feina realitzada pel grup i han avaluat als altres grups mentres feien la exposició. Durant la realització del projecte s’ha incidit en l’avaluació formadora i formativa.
Abans de començar el projecte vam preguntar als alumnes com volien ser avaluats. Aquesta pregunta per part del professorat els va sobtar però després d’una petita reflexió els alumnes es van implicar i després d’una conversa van arribar a l’acord de realitzar entre tots diferents rúbriques per tal de fer una autoavaluació, una avaluació a nivell de grup i per últim vam elaborar una rúbrica per avaluar als diferents grups durant l’exposició, el producte final.
Aquests han estat els resultats:
AVALUACIÓ INDIVIDUAL DEL PROJECTE
AVALUACIÓ TREBALL EN GRUP
AVALUACIÓ DE LES EXPOSICIONS
Quan ens vam plantejar realitzar el projecte, un dels objectius principals, era que els alumnes coneguessin les diferents cultures que hi ha dins de la classe i com producte final que ho poguessin exposar a tot l’alumnat de l’escola.
El projecte es interdisciplinari i tots els cursos van treballar sobre les diferents cultures que es troben a les seves classes. L’equip de mestre van decidir que cada grup, des de primer fins a sisè, exposaria un apartat per tal de no repetir temes i mantenir la motivació.
El grup de tercer va escollir exposar les monedes dels seus països. Les exposicions es van preparar a la classe i a partir dels criteris d’avaluació fets pels alumnes els companys aconsellaven com millorar les exposicions de cara a la presentació final.
Els nens de tercer per treballar el projecte “Les cultures de l’Ítaca” van haver d’investigar ajudant-se de llibres que va portar el professorat i l’alumnat, utilitzant els ordinadors per tal de buscar per internet, elaborant diferents preguntes per tal d’entrevistar a les famílies que van venir a l’escola. Pares, avis, germans grans… van col·laborar explicant les diferents indumentàries de cada país, les llegendes, els plats típics, els jocs, l’escola dels seus països…
Durant la realització del projecte es va anar omplint un diari de grup. L’alumne encarregat anotava tot allò que es feia durant la recerca de la informació
Cada grup va buscar informació del seu tema i el va explicar. Per acabar el projecte entre tots van elaborar un dossier on es troba la informació de tots els temes.
El projecte es va realitzar dividint els alumnes en sis grups, grups cooperatius, el nostre objectiu utilitzant aquesta metodologia era que els alumnes col·laboressin entre si, s’ajudessin i entre tots anar construint coneixements. En total van sortir 4 grups de quatre nens i dos de 5. El professorat va formar els grups tenint en compte les seves característiques i sent grups heterogenis.
Es va explicar que cada membre del grup havia de complir un rol, i després d’explicar cada funció els alumnes van escollir segons les seves preferències.
Els alumnes després d’escollir el tema van començar a partir de petites informacions donades que ells van complementar segons els seus interessos.
L’escola cada curs proposa un projecte interdisciplinari. Aquest curs s’ha decidit treballar “Les cultures de l’Ítaca”. Els alumnes, tenint en compte el tema a tractar, trien la manera de treballar-lo.
El punt de partida del projecte a tercer va ser la lectura del conte “El lápiz mágico de Malala” a partir d’aquí vam explicar que treballaríem les difrents cultures de la classe.
Aprofitant els recursos humans de l’escola, cada classe compte amb una tutora i cotutora. Les dues persones son les encarregades d’acompanyar als alumnes durant tot el projecte, intentant implicar a tots els especialistes.
El primer punt a tractar va ser com els agradaria ser avaluats i entre tots van elaborar diverses rúbriques (avaluació individual, en grup i exposicions). Es van fer els grups , per treballar de manera cooperativa, es van repartir els càrrecs i es va decidir que volien estudiar (arquitectura, educació –escoles, música i balls tradicionals, llengua, indumentària i moneda).
Planificació:
Som l’escola Ítaca de Badalona. L’escola està situada al barri de Llefià.
Som una escola d’una línia. Tots els cursos realitzem un projecte interdisciplinari i aprofitant la diversitat cultural de les nostres aules, aquest curs hem realitzat el projecte “Les cultures de l’ítaca” per tal de conèixer una mica les diferents maneres de viure, de vestir, de menjars,… de tots els companys i com aquestes diferents realitats ens uneixen.
Presentem el projecte realitzat pels nens i nenes de tercer. En la classe hi ha un total de 26 nens i nenes: 10 d’Espanya, 6 del Marroc, 1 de Cuba, 1 d’Uruguai, 2 d’Hondures, 1 de Brasil, 4 de Pakistan i 1 de Xina.
Localització dels països de l’alumnat en un mapamundi