Metodologia “La vida és un conte”

Durant la setmana del projecte es treballa d’una manera diferent de l’habitual. L’alumnat és el protagonista de la feina i la informació arriba a través de fonts diferents de les habituals. És el moment d’expressar la creativitat i de treballar en equip, exposant i compartint idees.

La setmana anterior els alumnes triaran una parella amb qui treballar. Primer, a classe, es crearan els grups de 4 o 5 alumnes. Es va introduir una dinàmica de creació de grup per així distribuir el grup classe en subgrups heterogenis. Es fomentarà el treball en equips per aprendre a relacionar-se millor i ajudar-se més.

Dins dels grups de 4 o 5 persones, es van repartir en els següents rols:

ROL

FUNCIÓ

Coordinador 1.  Té clar què s’ha de fer.

2.  Procura que no es perdi el temps.

3.  Anima els seus companys.

Portaveu 1.  Controla el to de veu del grup.

2.  Es comunica amb el professorat.

3.  Representa els seus companys.

Secretari 1.Omple els documents de l´equip.

2. Guarda els documents.

3. Recorda els rols i els compromisos.

Responsable material 1.Controla que els companys portin el material.

2. Desa i ordena el material de l´equip.

Documentalista 1. Fa fotos i vídeos de tot el procés per fer després un making-of.

2. Edita els vídeos.

Planifiquem el projecte “La vida és un conte”

El grup de 1r ESO de l’equip impulsor de la Xarxa de Competències Bàsiques de l’Insititut Enric Borràs de Badalona ha planificat el projecte “La vida és un conte” de la forma que seguidament es detalla.

Ens hen reunit durant tot el 1r i 2n a les reunions mensuals de l’Equip Impulsor. En aquestes reunions, els professors del equip de 1r ESO hem planificat el que serà el Crèdit de Síntesi.

Aquí podeu consultar un enllaç a la web del centre on se’ns veu planificant-ho 🙂

Per desenvolupar el projecte, hem prioritzat els següents continguts del currículum dels diferents àmbits:

Continguts del Currículum
Àmbit Lingüístic (català-castellà-anglès)

  • Gèneres de text narratius, descriptius, conversacionals, instructius.. senzills.
  • Estructura dels textos.
  • Relacions entre el text, elements simbòlics i so en textos multimèdia.
  • Estratègies de comprensió lectora: intenció comunicativa i actitud del parlant; idees principals i  secundàries; contrast amb coneixements propis, resums i esquemes.

Àmbit Matemàtic

  • Proporcionalitat i escales.

Àmbit Cientificotecnològic

  • Fabricar el Kamishibai
  • Biodiversitat dels éssers vius

Àmbit Social

  • Geografia (on viuen els animals)

Àmbit Artístic

  • Crear cartells i tríptics

Àmbit de l’educació física

  • Comunicació i llenguatge  corporal: la imitació i el  gest.
  • Relació entre  cos i emocions.
  • Possibilitats  i limitacions del  moviment del cos en  l’espai i en el temps.

Àmbit de cultura i valors

  • Apreciació de les identitats

Àmbit digital

  • Llenguatge audiovisual: Imatge fixa, so i vídeo.
  • Ètica i legalitat en l’ús i instal·lació de programes, comunicacions i publicacions, i en la utilització de la informació.

Àmbit personal i social

  • Treball en equip

La creació de contes i la seva posterior explicació oral a classe, representació teatralitzada i edició d’un vídeo inclou la majoria dels continguts clau de les competències relacionades amb les dimensions del currículum. L’alumnat posarà en pràctica competències de l’àmbit lingüístic: comprensió lectora, expressió escrita, expressió oral, creació literària i actitud plurilingüe ( tenint en compte els vincles a diferents orígens familiars). De l’àmbit científic, es treballaran les competències vinculades a la diversitat dels éssers vius. L’àmbit de l’educació física s’activa amb l’expressió corporal (mim, comunicació no verbal). De l’àmbit social, l’alumnat podrà endinsar-se en la geografia física, humana i política (mapes). Amb l’àmbit artístic, desenvoluparan tècniques de disseny i dibuix. El projecte és una manera motivadora d’apropar-se a la llengua, la literatura, l’àmbit cientíc, artístic, social i d’educació física del primer cicle de l’ESO. En aquest sentit, l’alumnat pot fer servir les aptituds personals, l’espontaneïtat, la necessitat de ser vistos i escoltats, el reconeixement per part de l’altre, és a dir, compartir competències socials pròpies socials. El repte del projecte és que tothom és capaç de crear un conte.

La vida és un conte

L’INS Enric Borràs és un centre públic que ofereix l’ESO i els batxillerats de Ciències i Tecnologia, Humanitats i Ciències Socials. Està format per cinc grups en tots els nivells de l’ESO, i un grup per cada modalitat de batxillerat, tant a 1r com a 2n. Està situat a un barri obrer de la perifèria de Badalona amb un índex bastant elevat d’immigració.

Aquest és el nostre 2n curs que participem a la Xarxa de CCBB. El present projecte s’implementarà durant la setmana anterior a les vacances de Pasqua, del 8 al 12 d’abril. L’alumnat a qui s’adreça la nostra proposta és tot el nivell de 1r d’ESO, amb aproximadament 120 alumnes. El projecte es titula “La vida és un conte”.

El projecte culminarà amb la representació del conte que els propis alumnes han preparat, on els alumnes, hauran de mostrar la recerca i els coneixements que hauran adquirit durant tot el procés, oferint un espectacle.

Ens presentem! Som l’escola Llibertat.

Hola companyes i companys, som l’escola Llibertat, aquest és el segon any que ens trobem a Xarxes. I esperem que poguem deixar pal·lesa la nostra feina.

Som una escola on l’Equip Impulsor el formen tots els membres del claustre ( Mª Josep, Cristina, Sonia,Berta, Inma, Mònica, Ade,  Ana, Rosalia, Sara, Marta, Neus, Eva, Oriol, Laura, Eli, Antònia…  Les coordinadores som la Muntsa i la Laura.

Com a claustre tenim moltes ganes de canvi i un d’ells és poder introduir els projectes com una manera més de treballar a la classe.

Aquí ens podeu veure reflexionant!

 

Ens posem en marxa: PLANIFIQUEM!

S’ha produït un error en obtenir un àlbum extern. Comproveu l’adreça de l’àlbum. Ajuda.

A la nostra escola portem un temps reflexionant sobre la nostra tasca educativa i encara ho estem fent, ja que pensem que és la manera d’anar millorant per tal de donar resposta  la nostra tasca educativa.

Millorem les activitats per tal de fer-les més competencials, ens formem per tal de donar resposta als interessos dels nostres alumnes i busquem que ells siguin els protagonistes, intentant fent activitats motivadores i més actives. A Infantil treballem els espais d’aprenentatge, a Cicle inicial hem introduit els racons de llengua, matemàtiques i activitats per al desenvolupament de les Tecnologies per a l’aprenentatges i el coneixement (TAC) per treballar l’autonomia i poder tenir en compte els nivells i estils d’aprenentatge. A Cicle Superior hem introduit el treball de caixes d’aprenentatge.

Així doncs calia posar-nos les piles amb el Treball per Projectes, ja que a partir de preguntes, podriem implicar molt més a l’alumne plantejant activitats i propostes on l’alumne més atònomament pogués resoldre-les culminant amb un producte final.

Amb aquesta premisa l’any passat vam arribar a uns acords que tots i totes havíem de tenir en compte. A l’hora de la veritat, com a claustre ens trobàvem amb dificultats per dur-lo a terme.

Una de les activitats que vam fer dins el grup impulsor va ser una reflexió individual de punts positius i negatius que teníem coma mestres a l’hora de portar un projecte a l’aula. Van sortir reflexions molt bones.

 

 

Com a proposta vam arribar a l’acord de deixar un “Projecte model” , a partir d’un i que entre tots milloraríem, i valoraríem per poder veure les mancances i com es podria millorar.

Aquest projecte es va presentar el curs passat en el Congrés de Ciència

“Del bassal al llac”

L’avaluació dins els projectes

Nosaltres com a escola vam decidir que l’avaluació era el nostre punt fluix. Vam acordar que de cara al proper curs, ens ficaríem de ple en com avaluem. Ja el curs passat vam fer un gran avenç i vam posar en comú davant del claustre, rubriques, graelles i les eines d’avaluació per cicles.

Vam quedar que les activitats que es fan durant tot el projecte algunes han de ser d’introducció, altres d’aprenentatge, altres de reforç d’aprenentatges, altres on es pugui anar avaluant què saben, com ho saben…

Aquest curs ens agradaria documentar una auto avaluació de segon i un parell d’activitats que ens han ajudat a saber d’on partim i on hem arribat, o on estem.

Cal recordar que durant tot el procés hem anat explicitant els objectius, què s’espera dels alumnes, què han de saber i com ho farem per aprendre-ho.

Això ajuda molt al seu aprenentatge i creiem que ha anat prou bé.

Aquí us deixem una mostra pel que fa al dossier que ells han anat fent ( llibreta d’aprenentatge guiada). autoavaluació

En iniciar el projecte vam voler saber Què saben? Van haver de pensar quin era el amí d’una galeta. Així es va anomenar el projecte de segon que després van presentar al congrés de Ciència. Un cop acabat tot el treball d’investigació, vam tornar a demanar què en sabeu ara? I es va veure clarament la millora. Tant en els conceptes, com en el dibuix dels òrgans que eren molt més acurats.

L’avaluació inicial la van fer en grups de 4, per poder aportar idees entre tots. La última la van poder fer individualment. Us deixem la mostra.

Aportacions Activitat 1

Avaluació

Com implementem el treball a l’escola?

La implementació es va dur a terme amb tot el claustre i vàrem necessitar diferents sessions. volíem provocar el debat , el treball col·lectiu i que tothom veies que quan fem projectes tots tenim punts forts i febles i cal compartir-ho per entre tots millorar .

La primera sessió  es va demanar els mestres que per cicles portessin una activitat que es treballaven amb els seu alumnes, un cop escollida havien de valorar si era prou competencial, seguin els referents que ens varen donar a la formació de xarxes, per comprovar si l’activitat complia els requisits competencials i fer els canvis necessaris per millorar-la.

En una altre sessió vàrem presentar un projecte que s’havia fet a l’escola el curs anterior amb els alumnes de segon. Tots junts vàrem anar buscant aquells punts que creiem que es podia millorar, com fer-se preguntes, marcar objectius, presentar activitats…Amb la idea de millorar el projecte entre tots i totes.

En una altre sessió, que va durar tres dies, amb grups de 3 o 4 mestres, vàrem programar un projecte seguin el model  de xarxa de competències era important per anar seguint tots els passos i poder familiaritzar-nos amb diferents aspectes de la programació com els objectius d’ aprenentatge, criteris d’avaluació, àmbits i dimensions…va servir per parlar de totes les parts i no deixar-nos cap.

Amb aquests tipus d’ implementació el claustre valora molt positivament les diferents sessions, per què fomenta el debat, en fa prendre consciència del que podem millorar permet intercanviar idees, inquietuds i sobretot  acords.

Aquí us deixem alguns dels documentes que vàrem fer, alguns ens han ajudat a poder iniciar la programació d’un projecte que era un neguit de la majoria del claustre.

Documents implementació a l’escola.

El producte final dels alumnes.

Un any més els alumnes de  segon han participat al Congrés de Ciència de Badalona, per tant el producte final ha estat l’exposició oral dels alumnes.

Aquest Congrés es fa en el museu de Badalona, organitzat pel CRP amb la participació de diferents escoles i edats diferents.

Per fer el projecte es parteix del mètode científic per fer una investigació.

El nostre projecte es diu El camí d’una galeta i us presentem el power que van fer servir per la presentació.

La veu dels alumnes

Aquest article l’hem volgut fer esmentant idees que els nens i nenes ens diuen de quan els hi preguntem si els agradat fer el projecte, o si l’activitat d’avaluació més competencial els ha semblat més difícil o més fàcil…

Pel que fa al treball de projectes, els agrada, estan molt motivats i els ajuda a contruir el seu rpopi aprenentatge, Què se, què he d’aprendre, com ho farem… si seguim un pla de treball els ajuda a guiar aquest aprenentatge.

Una de les activitats competencials que van volem implementar a 4t, ells l’havien trobat més difícil, però més divertida. És a dir, s’havien adonat que potser creuen que saben moltes coses ( conceptes, idees, …)però no saben aplicar-les. I ells volen saber aplicar.

Ens agradaria afegir un petit document visual de com ells estan de motivats i emocionats davant d’un treball que ells porten un mes preparant amb la seva tutora i altres mestres que ho reforcen per presentar una investigació de classe al congrés de Ciència.

https://drive.google.com/file/d/13nw1F3NtZ5rh1MSJSKudq-0XMigrH7o3/view?usp=sharing