«COM VEUS EL MONTALBAN?»
Va ser triada com la pregunta inicial del projecte globalitzador de continguts de l’Institut Manuel Vázquez Montalbán. Prou senzilla per a què tot l’alumnat pogués sentir-se capaç de respondre i prou oberta per no limitar prèviament els aspectes que des d’una perspectiva més formal de la institució o del professorat podria excloure aspectes significatius per l’alumnat.
Els temes apareguts han estat molt diversos. Per una banda alguns clarament «estructurals» com les instal·lacions, els horaris, els desdoblaments, la SIEI o les festes. Altres temes eren d’una vessant més pedagògica i metodològica com el projecte de lectura, el projecte de llengües, el de coeducació, el de reciclatge, l’ús del Classroom, els Treballs de síntesi i les sortides escolars o la First Lego League.
Alguns grups van proposar temes que podríem anomenar de funcionament intern: la comissió de mediació i disciplina, el servei de mediació entre iguals, les reunions de delegats, el funcionament de les taquilles o el programa de gestió de faltes i de comunicació amb les famílies (GESTIN).
La Temporització
El projecte ha quedat organitzat en 3 fases.
Una fase inicial, abans de Setmana Santa, per presentar el projecte a l’alumnat, recollir interessos de l’alumnat i fer les parelles.
Una segona fase, en la que s’ha informat l’alumnat dels equips de treball, s’han repassat algunes característiques del projecte (especialment organització i avaluació) i han començat la recerca d’informació i presa de decisions respecte al que volien fer i al producte final.
Una tercera fase, al juny, on han finalitzat el projecte, preparant l’exposició oral i el producte final.
