El marc del projecte és el programa d’Escola Verda. L’activitat proposada es duu a terme a finals del mes de març i a principis d’abril. Es proposa fer una activitat motivadora per aconseguir que l’alumnat es comprometi als nous valors i reptes de la sostenibilitat.
Aquest conjunt d’activitats planteja un treball per projectes que es desenvolupa al llarg de set dies i es concreta en els següents punts:
- És un treball en grup.
- Cal treballar amb autonomia.
- El marc temporal és de set dies ( sis de treball i un de presentació), amb un total de 14 hores.
- L’avaluació. Es pretén involucrar a l’alumnat dintre dels objectius del programa d’Escola Verda de l’INS:
- Incorporant els valors d’educació per a la sostenibilitat al màxim d’àmbits possibles de la vida del centre.
- Promovent la participació i la implicació de la comunitat educativa en la millora del seu entorn.
Els objectius de millora que volem treballar són els següents:
- Millorar la motivació de l’alumnat fent activitats més competencials, relacionades amb aspectes més propers a l’alumnat.
- Afavorir el treball en grup amb l’objectiu de millorar la cohesió del grup.
- Treballar el respecte vers els companys i el centre.
No volem que aquest canvi es doni només a l’aula, sinó s’intenta que posteriorment a la tasca realitzada, també sigui present en tots els moments i espais de la vida escolar. S’aconsegueix mitjançant:
- Activitats de presentació: A l’inici de cada proposta i amb la finalitat de motivar l’alumnat.
- Petites investigacions: D’aquesta manera l’alumnat pot arribar a deduir conclusions i a adquirir valors, reflexionant d’una manera crítica sobre la resposta actual de la societat a la problemàtica tractada. (Donant resposta a “ Què i Com ho podem fer ? “)
- Discussions en gran grup (debats, exposicions orals, posada en comú dintre del petit grup, etc.). Es vol fomentar l’ús de la paraula entre estudiants, amb la possibilitat (o no) d’un enfrontament dialèctic. Es valora doncs, el treball en equip, la solidesa de les argumentacions, la fluïdesa en la intervenció i la correcció semàntica, utilitzant el català com a llengua vehicular.
Tot el treball està pensat per a ser confeccionat per grups de 4-5 alumnes de tal manera que treballin de forma cooperativa tant dins del seu equip de treball com en la resolució de problemes amb el grup del qual en formen part. Els grups es fan entre el professorat i els alumnes, intentant que siguin el més heterogeni possible i que permetin atendre la diversitat.
Les tasques proposades estan pensades per a poder fer com a centre d’interès. Coexisteixen quatre grans feines:
- REDUIR : Elaboració del BOC N’ROLL , Making of i Campanya Màrqueting.
- REUTILITZAR: Creació d’un hort vertical.
- RECICLAR: Dissenyar un cubell de reciclatge i un tríptic informatiu.
- TAULA RODONA: Presentació dels diferents productes finals i debat entre alumnes, professors i el regidor de medi ambient de Santa Coloma.
SEQÜÈNCIA DIDÀCTICA
| LES 3 R : Reduir, Reutilitzar, Reciclar | ||||
| Activitats inicials
(4 h) |
Sessió 1 ( 1h )
Disparador: -Criteris per a la formació de grups (4 grups heterogenis) -Establir els rols dintre del grup (1 fotògraf, 1 secretari, 1 portaveu, 1 material) https://docs.google.com/document/d/1VyDibLFasQevjEgjMlAIEczvPGM5u7hjGVKQ0lg3OGo/edit?usp=drivesdk |
|||
| Sessió 2 ( 1h )
Activitat d’observació i reflexió (1h 10min) Pensant en quines coses podem canviar per tal de frenar el canvi climàtic, reflexionem sobre:
-IDEA: Sensibilització. Competència transversal nº6: inventari real (separar, comptabilitzar i pesar residus)de tot el material que llencem en un sol dia a l’institut. Prèviament s’hi treballarà una rúbrica d’autoavaluació, es passarà abans( 5’) i després de l’activitat (5’) |
||||
| Sessió 3 i 4 (2h) Es pactaran les rúbriques i les eines d’avaluació com ara: diaris d’aula, portafolis, rúbriques de seguiment, etc.-Explicar metodologia
-Assignar productes finals a cada grup |
||||
| REDUIR | ||||
| Materials | FULL DE RUTA DIARI PER AL PROFESSORAT
ALUMNAT: |
|||
| Activitats de desenvolupament (8h) | Sessió 1 (1h)
Perquè és important reutilitzar? Quins són els beneficis? Debat. Què podem fer nosaltres? Parlem del porta entrepans. Què és?Com contribueix al medi ambient? http://www.fundaciondesarrollosostenible.org/colabora/movilizate/porta-bocadillos/ https://youtu.be/ikaXddy-2zs https://youtu.be/IsAay5XiBXI Mans a l’obra!! Comencem amb l’elaboració del nostre porta entrepans. Cal fer fotografies i vídeos de tot el procés. patró de 45 x 33 cm https://drive.google.com/file/d/1EDHLzziHtXrEt-K3YSbesEPNaoE_4Ad1/view?usp=sharing Cosir seguint el tutorial https://youtu.be/ikaXddy-2zs Cosir seguint el tutorial https://youtu.be/ikaXddy-2zs Cosir seguint el tutorial https://youtu.be/ikaXddy-2zs Producció del making of. https://youtu.be/_vFaMNJ9lxQ Creació de la campanya de marketing per a l’equip directiu del centre i cicles. b) calcular el preu de venda c) Calcular el temps invertit d) cercar la manera d’optimitzar el temps de producció. e) és possible la mecanització de la producció? Reunió. Presentació del producte elaborat a l’equip directiu i a representants dels cicles
|
|||
| RECOLLIR / REUTILITZAR | ||||
| Materials | DOSSIER RECOLLIR x REUTILITZAR | |||
| Activitats de desenvolupament (8h) | Sessió 1 (1h)
Què és un hort/jardí vertical? Han de cercar idees d’horts verticals.Com serà el nostre hort vertical?: esbós, ubicació, etc. Sessió 2 (1h) Coneixent l’hort (Visita al CIFO per veure el seu hort vertical tasca 2.3) Sessió 3 (1h) Què necessitem? Detallar i crear contenidors per a la recollida (ubicar aquests contenidors i fer mailing per a la recollida) Sessió 4 (1h) Què volem plantar? Descobrir i investigar sobre el que podem plantar.4.3 Podem escollir les espècies a treballar amb aquest document: Es realitzaran unes fitxes científiques en digital i després es linkaran amb un codi QR Sessió 5 (1h) Demanar el planter. Sessió 6 (1h) Recollida i classificació dels materials. Sessió 7,8,9 (3h) Construcció de l’hort PRODUCTE FINAL
|
|||
| RECICLAR | ||||
| Materials | DOSSIER RECICLEM | |||
| Activitats de desenvolupament (8h) | Activitat presentació / motivació : https://www.residuonvas.cat/Activitat 0: D’on partim? (0,5h)
Activitat 2. Totes les ciutats gestionen els residus igual? (1h) Activitat 3: Investiguem el cicle de la matèria. (0,5h) Activitat 4: Què hi podem fer ? (6h)
|
|||
| TAULA RODONA | ||||
| Sessió 1 (1h)Activitat 0: Què és una taula rodona?
Cal que observin les diferències i triïn el format que els interessa: on es fa, al mateix nivell del públic o no, tenen taula al davant o no, parla una persona o més, formal/informal, mobiliari usat, amb debat o no, torn de preguntes, Article “Alguns consells pràctics per organitzar conferències i taules rodones” Pluja d’idees convidats taula rodona Web Ajuntament: buscar regidoria de medi ambient (Ajuntament -> Organització política -> Equip de govern) Revista de Santa Coloma de Gramenet: Elmirall.net Un grup de 2 persones fa una primera redacció del correu electrònic dirigit al regidor de Medi Ambient. L’altra parella fa una primera redacció del correu dirigit a l’ONG. Revisió dels correus: estructura / contingut / registre. Sessió 2 (1h) Activitat 3: Convocatòria públic assistent Un grup de 2 persones redacta el correu informal als delegats i delegats mediambientals. L’altra parella dissenya el flyer que s’incrustarà al correu. Exposició oral: es prepara un sol PPT amb 2/3 diapositives de cada grup |
||||