METODOLOGIA UTILITZADA

El marc del projecte és el programa d’Escola Verda. L’activitat proposada es duu a terme a finals del mes de març i a principis d’abril. Es proposa fer una activitat motivadora per aconseguir que l’alumnat es comprometi als nous valors i reptes de la sostenibilitat. 

 

Aquest conjunt  d’activitats planteja un treball per projectes que es desenvolupa al llarg de set dies  i es concreta en els següents punts:

  • És un treball en grup.
  • Cal treballar amb autonomia.
  • El marc temporal és de set dies ( sis de treball i un de presentació), amb un total de 14 hores. 
  • L’avaluació. Es pretén involucrar a l’alumnat dintre dels objectius del programa d’Escola Verda de l’INS: 
  • Incorporant els valors d’educació per a la sostenibilitat al màxim d’àmbits possibles de la vida del centre. 
  • Promovent la participació i la implicació de la comunitat educativa en la millora del seu entorn. 

Els objectius de millora que volem treballar són els següents:

  • Millorar la motivació de l’alumnat fent activitats més competencials, relacionades amb aspectes més propers a l’alumnat.
  • Afavorir el treball en grup amb l’objectiu de millorar la cohesió del grup.
  • Treballar el respecte vers els companys i el centre.

No volem que aquest canvi es doni només a l’aula, sinó s’intenta que posteriorment a la tasca realitzada,  també sigui present en tots els moments i espais de la vida escolar. S’aconsegueix mitjançant: 

  • Activitats de presentació: A l’inici de cada proposta i amb la finalitat de motivar l’alumnat. 
  • Petites investigacions: D’aquesta manera l’alumnat pot arribar a deduir conclusions i a adquirir valors, reflexionant d’una manera crítica sobre la resposta actual de la societat a la problemàtica tractada. (Donant resposta a “ Què i Com ho podem fer ? “)
  • Discussions en gran grup (debats, exposicions orals, posada en comú dintre del petit grup, etc.). Es vol fomentar l’ús de la paraula entre estudiants, amb la possibilitat (o no) d’un enfrontament dialèctic. Es valora doncs, el treball en equip, la solidesa de les argumentacions, la fluïdesa en la intervenció i la correcció semàntica, utilitzant el català com a llengua vehicular. 

Tot el treball està pensat per a ser confeccionat per grups de 4-5 alumnes de tal manera que treballin de forma cooperativa tant dins del seu equip de treball com en la resolució de problemes amb el grup del qual en formen part. Els grups es fan entre el professorat i els alumnes, intentant que siguin el més heterogeni possible i que permetin atendre la diversitat. 

Les tasques proposades estan pensades per a poder fer com a centre d’interès. Coexisteixen quatre grans feines:

  • REDUIR : Elaboració del BOC N’ROLL , Making of i Campanya Màrqueting. 
  • REUTILITZAR: Creació d’un hort vertical.
  • RECICLAR: Dissenyar un cubell de reciclatge i un tríptic informatiu. 
  • TAULA RODONA: Presentació dels diferents productes finals i debat entre alumnes, professors i el regidor de medi ambient de Santa Coloma. 

SEQÜÈNCIA DIDÀCTICA 

 

LES 3 R : Reduir, Reutilitzar, Reciclar 
Activitats inicials

(4 h)

Sessió 1 ( 1h )

Disparador:
– Carta: El meu somni és poder canviar el món – 2 min. Llegir + 10 min. Debat d’aula (cal reconduir el debat cap a la sostenibilitat)
Motivació:
– Vídeo: Els nens del món protesten pel canvi climàtic 3 min. + 5 min comentar-ho
– Notícia + Vídeo: Lliçó de vida: Greta Thunberg 4 min. vídeo + llegir la notícia una mica ( 5 min)
Què podem fer nosaltres pel planeta? I aquí a l’institut? (20 minuts)
> FORMACIÓ DELS GRUPS (10 min)

-Criteris per a la formació de grups (4 grups heterogenis)

-Establir els rols dintre del grup (1 fotògraf, 1 secretari, 1 portaveu, 1 material)

https://docs.google.com/document/d/1VyDibLFasQevjEgjMlAIEczvPGM5u7hjGVKQ0lg3OGo/edit?usp=drivesdk

Sessió 2 ( 1h )

Activitat d’observació i reflexió (1h 10min)
IDEA: Passejada per l’institut en petits grups observant. Un dels alumnes serà l’encarregat de fer fotografies per després visionar i  comentar el que hem vist en gran grup. 

Pensant en  quines coses podem canviar per tal de frenar el canvi climàtic, reflexionem sobre: 

  • Què fa falta a l’institut? Quins residus veiem? Es pot reduir alguna cosa? Es pot reutilitzar alguna cosa desaprofitada? Què us sembla l’hort?

-IDEA: Sensibilització. Competència transversal nº6: inventari real (separar, comptabilitzar i pesar residus)de tot el material que llencem en un sol dia a l’institut. Prèviament s’hi treballarà una rúbrica d’autoavaluació, es passarà abans( 5’) i després de l’activitat (5’)

Sessió 3 i 4 (2h)
Es pactaran les rúbriques i les eines d’avaluació com ara: diaris d’aula, portafolis, rúbriques de seguiment, etc.-Explicar metodologia

-Assignar productes finals a cada grup 

REDUIR
Materials FULL DE RUTA DIARI PER AL PROFESSORAT

ALUMNAT: 

FULL DE RUTA DIARI

CREACIÓ CAMPANYA MARKETING

Activitats de desenvolupament (8h) Sessió 1 (1h)

Perquè és important reutilitzar? Quins són els beneficis? Debat. 

Què podem fer nosaltres?  Parlem del porta entrepans. Què és?Com contribueix al medi ambient?

http://www.fundaciondesarrollosostenible.org/colabora/movilizate/porta-bocadillos/
Com fer un boc’n’roll ( 6’38’’)

https://youtu.be/ikaXddy-2zs
Bossa per a carmanyola (9’57)

https://youtu.be/IsAay5XiBXI
Sessió 2 (1h)

Mans a l’obra!! Comencem amb l’elaboració del nostre porta entrepans. 

Cal fer fotografies i vídeos de tot el procés.
tallar les teles

patró de 45 x 33 cm
Per a aprofitar les teles cal tallar seguint aquest patró: 

https://drive.google.com/file/d/1EDHLzziHtXrEt-K3YSbesEPNaoE_4Ad1/view?usp=sharing
Sessió 3 (1h)

Cosir seguint el tutorial

https://youtu.be/ikaXddy-2zs
Sessió 4 (1h)

Cosir seguint el tutorial

https://youtu.be/ikaXddy-2zs
Sessió 5 (1h)

Cosir seguint el tutorial

https://youtu.be/ikaXddy-2zs
Sessió 6 (1h)

Producció del making of.

https://youtu.be/_vFaMNJ9lxQ
Sessió 7 (1h)

Creació de la campanya de marketing per a l’equip directiu del centre i cicles. 
a) calcular el cost del producte

b) calcular el preu de venda

c) Calcular el temps invertit

d) cercar la manera d’optimitzar el temps de producció.

e) és possible la mecanització de la producció? 
Sessió 8 (1h)

Reunió.

Presentació del producte elaborat a l’equip directiu i a representants dels cicles
PRODUCTE FINAL

  • Activitats de conscienciació
  • BOC’N’ROLL
  • Campanya marketing
  • Elaboració del “making of”
RECOLLIR / REUTILITZAR 
Materials DOSSIER RECOLLIR x REUTILITZAR
Activitats de desenvolupament (8h) Sessió 1 (1h)

  • El problema dels plàstics
  1. (més sobre microplàstics: https://oceanservice.noaa.gov/facts/microplastics.html)

Què és un hort/jardí vertical? 

Han de cercar idees d’horts verticals.Com serà el nostre hort vertical?: esbós, ubicació, etc.

Sessió 2 (1h)

Coneixent l’hort (Visita al CIFO per veure el seu hort vertical tasca 2.3)

Sessió 3 (1h)

Què necessitem? Detallar i crear contenidors per a la recollida (ubicar aquests contenidors i fer mailing per a la recollida)

Sessió 4 (1h)

Què volem plantar? Descobrir i investigar sobre el que podem plantar.4.3 

Podem escollir les espècies a treballar amb aquest document: 

http://lameva.barcelona.cat/barcelonasostenible/sites/default/files/documents-i-mes/document/6424/0fitxesplantesmaig2018.pdf

Es realitzaran unes fitxes científiques en digital i després es  linkaran amb un codi QR 

Sessió 5 (1h)

Demanar el planter.

Sessió 6 (1h)

Recollida i classificació dels materials.

Sessió 7,8,9 (3h)

Construcció  de l’hort

PRODUCTE FINAL

  • Hort/Jardí vertical per promoure la reutilització del plàstic i l’aigua.
RECICLAR
Materials  DOSSIER RECICLEM
Activitats de desenvolupament (8h) Activitat presentació / motivació : https://www.residuonvas.cat/Activitat 0: D’on partim? (0,5h)

Activitat 1: Investiguem (3h)

Activitat 2. Totes les ciutats gestionen els residus igual? (1h)

Activitat 3: Investiguem el cicle de la matèria. (0,5h)

Activitat 4: Què hi podem fer ? (6h)
https://docs.google.com/document/d/1TjIUWCl_LM1wJDFghhtOubCYTnMwmERBxdh_8mo3Tts/edit?usp=sharing
PRODUCTE FINAL

  • Disseny d’un cubell de reciclatge per a la classe
  • Disseny d’un tríptic informatiu
TAULA RODONA
Sessió 1 (1h)Activitat 0: Què és una taula rodona?

Conferència

Xerrada

Taula rodona

Cal que observin  les diferències i triïn el format que els interessa: on es fa, al mateix nivell del públic o no, tenen taula al davant o no, parla una persona o més, formal/informal, mobiliari usat, amb debat o no, torn de preguntes, 
Activitat 1: Què necessitem per organitzar una taula rodona? Repartim els textos en dues pparelles i han d’anar prenent nota d’allò que necessitem per organitzar-la.

Article “Alguns consells pràctics per organitzar conferències i taules rodones”

Pluja d’idees convidats taula rodona

Web Ajuntament: buscar regidoria de medi ambient (Ajuntament -> Organització política -> Equip de govern)

Revista de Santa Coloma de Gramenet: Elmirall.net
Activitat 2: Proposta ponents

Un grup de 2 persones fa  una primera redacció del correu electrònic dirigit al regidor de Medi Ambient.

L’altra parella fa una primera redacció del correu dirigit a l’ONG.

Revisió dels correus: estructura / contingut / registre.

Sessió 2 (1h)

Activitat 3: Convocatòria públic assistent

Un grup de 2 persones redacta el correu informal als delegats i delegats mediambientals.

L’altra parella dissenya el flyer que s’incrustarà al correu.
Activitat 4: Organització taula rodona

Exposició oral: es prepara un sol PPT amb 2/3 diapositives de cada grup

DOSSIER DE L’ALUMNAT

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *