COM ENS HEM PLANIFICAT?

La planificació del projecte no va ser una tasca fàcil, d’una banda no teníem clar amb quins grups podríem portar-ho a terme i tampoc no disposàvem d’una franja específica a l’horari de l’alumnat. Hem de tenir present que amb els alumnes de 1r i 2n d’ESO ja tenim planificats certs projectes al centre, per la qual cosa això no suposaria cap novetat per a ells. Finalment vam acordar aprofitar les sessions d’un grup flexible d’alumnes de 3r d’ESO que fan les matèries instrumentals en un grup reduït, durant dues setmanes. En total, la temporització constava de 18h que incloïen hores de matèries instrumentals i hores d’una matèria optativa, tot i que finalment es van reduir a 14h per la coincidència amb sortides no previstes.

Una vegada triat el grup d’alumnes, ens vam posar a pensar en el tema. Hem intentat treballar de manera conjunta aprofitant les reunions periòdiques i compartint un document drive amb idees diverses que incorporaven, d’una banda els possibles interessos de l’alumnat, i de l’altra els continguts corresponents a les àrees o matèries del professorat implicat.

Al final, van sorgir tres temes principals: “La contaminació lumínica”, amb un possible objectiu en el que es pogués elaborar un mapa de la contaminació lumínica a la província de Barcelona i una proposta per a redissenyar l’enllumenat públic. Una altra opció era el projecte “Improversem”, un projecte on l’objectiu era crear un espectacle musical amb rap, garrotins, ball… i que inclogués també la decoració de l’escenari i d’altres implicacions organitzatives i artístiques. Finalment, el projecte amb el qual ens vam quedar, “Escola Verda” tenia com a objectiu participar i implicar-se en millorar el nostre entorn, proposar mesures d’estalvi energètic i mitigació de l’impacte ambiental, dissenyar una investigació científica i finalment comunicar els resultats i les conclusions. Tenint en compte que el nostre institut té la distinció d’Escola Verda, ens va semblar un projecte molt interessant per treballar-ho de manera transversal. La proposta passaria perquè cada grup estudiés un recurs diferent. Posteriorment, s’haurien de proposar mesures de mitigació. 

Partiríem doncs d’un encàrrec, potser fet pel director del centre o pel departament, o del propi Programa d’Escoles Verdes. Al final, de manera pràctica, vam fer servir com a disparador una carta manuscrita amb el títol “El meu somni és canviar el món”, que l’alumnat va trobar de manera casual a l’aula. La vam llegir en veu alta i ens vam preguntar qui era l’autora. Això va fomentar una discussió inicial que ens va portar a veure el vídeo de la jove activista Greta Thunberg, a la cimera sobre canvi climàtic COP24 de Katowice. I enmig d’aquest context, un professor va arribar a classe explicant que acabava de reunir-se amb el regidor de medi ambient de l’Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet. Aquest li havia dit que si no milloràvem el reciclatge a l’institut, ens treurien el títol d’Escola Verda. Per tant, teníem la necessitat de fer una acció al nostre centre per tal de mantenir aquest distintiu i el nostre alumnat estava motivat i disposat a involucrar-se en aquest repte.

Així, el producte final seria la presentació dels resultats obtinguts després d’una investigació feta tant dins com fora del centre i l’elaboració d’una campanya de sensibilització a l’institut. Havia de ser important que aquesta comunicació no només es fes entre els grups de treball sinó que es pogués presentar a la resta de l’alumnat. De fet, al final van assistir tots els delegats mediambientals de cada aula, diversos professors i inclús a la taula rodona va ser convidat també el regidor mediambiental de la ciutat. A part d’aquesta comunicació final, en el procés de recerca i desenvolupament de la seqüència de continguts, s’havien d’elaborar diferents productes o solucions que tinguessin a veure amb la temàtica tractada. Ens va semblar més pràctic que un grup s’encarregués únicament d’organitzar la taula rodona mentre que la resta de grups treballaven en tres problemàtiques diferents.

Els àmbits implicats són les següents:

      • Lingüístic
      • Matemàtic
      • Digital
      • Personal i social
      • Social
      • Científicotecnològic
      • Artístic

I les competències treballades han sigut les següents:

  • CB Social 5.- Explicar les interrelacions entre els elements de l’espai geogràfic, per gestionar les activitats humanes en el territori amb criteris de sostenibilitat.
  • CB Social 11.-Formar-se un criteri propi sobre problemes socials rellevants per desenvolupar un pensament crític.
  • CB Cientificotecnològic: 11: Adoptar mesures amb criteris científics que evitin o minimitzin els impactes mediambientals derivats de la intervenció humana.

 

  • Competència matemàtica.

 

  • CB Lingüística 5. Escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació,coherència, cohesió i correcció lingüística
  • CB Lingüística 8. Produir textos orals de tipologia diversa amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística, emprant-hi els elements prosòdics i no verbals pertinents.

Per tal de desenvolupar tot el projecte i les activitats de manera conjunta, vam fer servir el model experimental de la XCB, “La Ruleta de les Idees”. Partint d’aquí hem pogut acabar de definir tots els punts següents:

 

CURS I TEMA:  3r ESO. ESCOLA VERDA
Objectiu (producte final) MILLORA DEL NOSTRE ENTORN

  • Reduir, reciclar i reutilitzar la quantitat de residus al centre (metall, paper, paper d’alumini, plàstic…)
  • Comunicació dels resultats mitjançant una taula rodona
Matèries implicades Llengua, Socials, Biologia, Tecnologia, Química, Matemàtiques
Duració  2 setmanes 
Connexió amb el món real
    • Revolució estudiantil europea per reclamar solucions reals per evitar el canvi climàtic. https://www.youtube.com/watch?v=HzeekxtyFOY&feature=youtu.be
    • Viure en un entorn més saludable i net: acumular en punts concrets del pati tots els residus generats, separada per reciclar i muntar una visita guiada per alumnes convidant a la reflexió sobre com evitar tants residus.
    • Nova llei europea contra els plàstics.
    • Ecologia i plàstics: Illes de plàstic. Microplàstics i cadena tròfica.
    • Canvi climàtic: patirà el 3r món els efectes de l’escalfament.
    • Treure un benefici real econòmic per millorar el dia a dia a l’institut.
  • Sobirania de consum.
Treball cooperatiu
(Hem previst agrupar els alumnes en equips que permetin el treball cooperatiu i l’aprenentatge significatiu de cadascun dels alumnes, fomentant la discussió per tal d’arribar a consensos per tal d’avançar en el projecte)
1. Que cada grup s’encarregui d’una cosa concreta, per exemple:

    1. Reduir
    2. Reciclar
    3. Reutilitzar
    4. Taula rodona

2. Implicació de l’alumnat. Repartir tasques amb sentit.

3. Aprenentatge de diferents maneres de fer.

4. Benefici mutu. Decidir millores col·lectivament.

5. Solidaritat.

6. Compartir idees.

7. Treball en cadena.

8. Equips d’experts.

Interdisciplinarietat
  1. Àmbit lingüístic, artístic i tecnològic: denúncia, divulgació i educació ambiental mitjançant pòsters, tríptics, falques de ràdio, vídeos…com també xerrades.
  2. Àmbit matemàtic: representació amb gràfics.
  3. Àmbit social: problemàtica social de la contaminació.
  4. Àmbit científic-tecnològic: invenció/fabricació d’algun objecte que ens ajudi a millorar el medi ambient. 
  5. Àmbit artístic (visual): fer visible l’acumulació de residus. Fer servir la creativitat.
Problematització
  • Quins plàstics són reciclables?
  • Compostatge: què és reciclable?
  • És possible prescindir dels envasos?
  • Consum de plàstic a les empreses vs consum de plàstics de la ciutadania.
  • Esgotament de metalls al planeta.
  • Per què s’ha de reciclar?
  • ODS 17 (Objectius Desenvolupament Sostenible)
Creativitat, motivació i autonomia
  1. Impacte del producte, rellevància dels aprenentatges, alumnat protagonista, aplicacions immediates del producte.
  2. Campanyes per conscienciar la resta del centre, o fins i tot anar a altres centres (llocs) per difondre-la.
  3. Sabem quants kg d’alumini generem.
  4. Què fer amb l’alumini/plàstic recollit?
  5. Per un món millor.
  6. Reciclar piles/cartró/plàstic/llaunes i portar una mena de rànquing setmanal del consum i de com ho podríem canviar.
Recerca i indagació
  1. Investigar diferents àmbits
    1. consum a casa
    2. consum a l’insti
    3. consum en societat
  2. Recerca sobre com reduir el consum a l’institut
  3. Què és compostable i què no?
  4. Desmuntar mites, construir coneixement a partir de dades reals i properes
  5. Experiment familiar: un dia sense plàstics!
  6. Tipus de plàstic? PET
  7. Fer estimacions de despesa/estalvi i preveure…
  8. Reflexió/coneixement d’un mateix (hàbits) (què faig bé, què puc millorar…)
  9. Què es pot fer amb els residus? RRR

Així, tenint en compte totes les idees i propostes esmentades, vam acabar desenvolupant una proposta final basada en 4 blocs, per treballar en grups cooperatius:

 

  • Reduir

 

Tenint en compte que el millor residu és el que no es produeix i partint de que després  d’una observació inicial a l’institut vam observar que principalment utilitzem paper d’alumini per embolicar els entrepans, vam buscar una solució al problema. En aquest cas, va ser la producció d’un BOC’N’ROLL i l’elaboració d’una campanya de màrqueting per reduir el consum d’aquest tipus de residu.

 

  • Reutilitzar

 

Partint de l’observació de la gran quantitat de plàstics que veiem, tant a l’institut com al món en general, es va plantejar la manera de donar visibilitat al problema al mateix temps que s’aprofitava aquest plàstic per donar-li una segona vida i altres usos. La proposta va ser la creació d’un jardí vertical al pati fet amb ampolles de plàstic reutilitzades.

 

  • Reciclar

 

També vam observar que ni a l’institut ni moltes vegades a casa no hi ha una manera clara de triar els residus i separar-los per tal de reciclar-los. L’objectiu d’aquest bloc de treball era dissenyar un cubell de reciclatge per a la classe i crear un un tríptic informatiu per tal d’ajudar a reciclar a l’alumnat del centre.

 

  • Taula Rodona

 

Per tal de comunicar els resultats obtinguts, mostrar les seves intervencions i propostes i exposar les conclusions a les quals havien arribat, s’havia d’organitzar una taula de debat. Aquest grup s’encarregaria d’organitzar una taula rodona i fomentar el debat entre els assistents.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *