Per tal d’escollir la dona, a la classe de quart A, vam basar-nos en el llibre “Històries de bona nit per a nenes rebels” de l’Elena Favilli i Francesca Cavallo. Aquest consisteix en un recull de les biografies de més de cent dones, totes elles acompanyades amb les il·lustracions de seixanta artistes d’arreu del món. A partir d’aquestes biografies i després d’un procés democràtic els infants van triar una dona: Alicia Alonso, una ballarina clàssica extraordinària que després d’un terrible accident que li va provocar ceguera va seguir dedicant-se al món de la dansa i fins i tot va fundar una escola de ball.
Un cop feta la tria, les nenes i nens van fer una pluja d’idees sobre que els agradaria conèixer i investigar sobre ella. En base a tot el que volien saber d’Alicia Alonso, es van organitzar en grups de recerca que aglutinaven en sis temàtiques diferents tot allò que s’havien proposat descobrir. Els infants van anar escollint la temàtica que més els motivava i així es van anar configurant els grups de treball cooperatiu. Cada grup estava compost per quatre alumnes i a partir de la informació extreta diferents fonts documentals van elaborar una cartolina amb textos i imatges destacades, amb la qual finalment, acabarien fent una exposició a l’aula.
Gràcies al treball de recerca realitzat va sorgir la necessitat d’entre els alumnes de continuar treballant la temàtica de la dansa, però aquesta vegada des d’una basant més pràctica. Així és com va germinar la idea de crear un ball propi i conseqüentment la segona part del projecte va arrancar. També a partir del treball en grups cooperatius els alumnes van escollir un estil de dansa, una cançó concreta i van crear de nou una coreografia.
Per últim destacar, que paral·lelament s’han anat fent diverses activitats relacionades amb el projecte en assignatures com plàstica o llengua catalana o anglesa.
Sessions de la primera part del projecte “Alicia Alonso”
1ª Sessió: Presentació del tema transversal de l’escola i proposta d’escollir una dona.
2ª Sessió: Visualització del llibre “Contes de bona nit per a nenes rebels” i a partir d’aquí tria d’una dona. Procés democràtic per escollir-la.
3ª Sessió: Pluja d’idees sobre que es vol investigar de la dona.
4ª Sessió: Organització dels temes escollits per a treballar i distribució d’aquests en grups cooperatius de treball.
5ª-10ª Sessió: Recerca d’informació, realització d’una cartolina expositiva i preparació de l’exposició.
11ª Sessió: Exposicions dels grups de treball
Sessions de la segona part del projecte “Ballem?”
1ª Sessió: Es presenta una persona a ballar zumba en una sessió d’educació física i es mostren diferents videos per youtube.
2ª Sessió: Entre ells parlen sobre allò que els interessa sobre diferents tipus de balls i es generen preguntes sobre el què volen saber.
3ª Sessió: Cada grup busca la informació dels dubtes plantejats de diferents tipus de balls a través de tauletes, ordinadors, netbooks i llibres.
4ª Sessió: Sorgeix la motivació per inventar-se un ball. Cada grup escull un tipus de ball diferent i munten una coreografia, que seria el producte final.
5ª-10ª Sessions: Muntatge i assaig dels balls.
11ª Sessió:Mostra de balls a les famílies.


