Els sis projectes que realitzem a 1r d’ESO s’emmarquen dins de tres
grans temàtiques: la multiculturalitat, la nostra ciutat i l’escola verda. Aquests
àmbits van ser triats per la seva pertinença en la relació institut-alumnat-entorn.
Els departaments de les set matèries adherides al projecte (matemàtiques,
llengua catalana, llengua castellana, llengua anglesa, tecnologia, ciències
naturals i ciències socials), són els encarregats d’adaptar els ensenyaments
curriculars dins del procés d’aprenentatge. Per consensuar-ho i per poder-ho
dur a terme, els representants de les diferents disciplines es reuneixen cada
quinze dies en comissió.
El projecte que aquí presentem, titulat Donem sortida als nostres
residus, s’inclou dins del marc ESCOLA VERDA i pretén fer partícip l’alumnat
en la conscienciació, l’acció i l’avaluació del procés de reciclatge.
El títol del projecte és tota una declaració d’intencions, ja que de manera
imperativa implica tota la comunitat educativa en una actuació globalment
necessària i necessàriament global. Per aquest motiu, els interessos dels
estudiants són obviats en aquest objectiu de caràcter indispensable. No
obstant, les activitats proposades permeten i, de fet, fomenten la creativitat i el
desenvolupament personal vers l’acompliment d’aquest fi.
Així, doncs, el context del qual partim és real, dins i fora del centre.
L’institut té la necessitat de reciclar la gran quantitat de residus diferents que
genera i de dotar-se dels instruments i estratègies necessàries per poder fer-
ho, com per exemple, la instal·lació dels contenidors per a la recollida selectiva.
Evidentment, el coneixement previ de l’alumnat haurà de quedar palès i
ser compartit en una posada en comú inicial per concretar el punt de partida
des del qual començar a dissenyar l’itinerari d’aprenentatge. En conseqüència,
les primeres sessions establiran quin és el producte final, quin és el mètode
emprat per elaborar el producte, i quins seran els mecanismes d’avaluació durant tot aquest procés. En definitiva, es pretén treballar les competències
curriculars de manera transversal i transparent, és a dir, amb un
acompanyament constant que potenciï la comunicació i el respecte entre
iguals.
Explicació a l’Ecoparc 3


