Metodologia del projecte Els Contenidors

Formació dels grups

Els alumnes porten des d’inici de curs treballant per projectes, el projecte dels residus correspondria al quart projecte del curs. A cada projecte els grups canvien, de manera que tots els alumnes tinguin oportunitat de treballar amb la gran majoria dels seus  companys de classe, d’aquesta forma es fomenta el respecte i la coneixença dels alumnes, així com la cohesió de grup.

El alumnes, a principi de curs, van triar l’ordre dels rols en els quals volien treballar (portaveu, secretari, encarregat de material, informàtic@, mediador). De la mateixa manera que els grups canvien a cada projecte, també ho fan els càrrecs, per tal que tots puguin tenir l’oportunitat de conèixer i fer diferents tipus de tasques.

Temporització

El projecte està dissenyat per dur-lo a terme al llarg de 6 setmanes, això correspon a 12 sessions en les matèries que dediquen 2 hores setmanals o a 18 sessions a les que hi dediquen 3 hores.

Disseny de tasques

Cada matèria dissenya el seu propi dossier de tasques, però aquestes es dissenyen de forma que alhora que es treballen continguts de les àrees implicades en el projecte, es faci de forma competencial i interrelacionada amb la resta de matèries.

Les activitats estan guiades però de forma que permeti a l’alumne anar descobrint per ell mateix els coneixements que li permetran extreure les seves pròpies conclusions sobre un tema tan important pel seu futur com és el medi ambient. En aquest sentit, es va fer una sortida a la planta de reciclatge de Sant Adrià del Besòs perquè veiessin  “in situ” què es feia dels residus que no s’han reciclat anteriorment, ja que en aquesta planta van a parar tots els residus de part de l’àrea metropolitana (entre ells, els de Santa Coloma) del contenidor gris.

En aquesta sortida, també es fa una anàlisi dels residus que podem trobar a la platja (en aquest cas a la platja del Fòrum), treballant conjuntament les àrees de matemàtiques, tecnologia i ciències naturals.

Al llarg de l’última setmana del projecte es va programar una xerrada per part de dos experts en la matèria sobre què fem amb els nostres residus, la nostra manera de consumir en l’actualitat  i com afecta al canvi climàtic, on els alumnes no només van poder preguntar dubtes que hi tenien, sinó que van dir les seves pròpies idees i reflexions, com per exemple el paper que juga la moda en el consumisme i què en podem fer amb la roba que ja no els hi agrada però que encara està bé.

Xerrada d’experts en canvi climàtic

Tot i que les activitats estan planificades, aquestes poden ser modificades en temps o continguts, ja que quantificar els residus i disposar dels contenidors adequats no era una qüestió fàcil de programar. D’igual manera, fer arribar la carta a l’ajuntament de Sta. Coloma, explicant i argumentant la demanda dels contenidors de reciclatge en el nostre institut, no se sap amb exactitud la resposta per part d’aquest.

De totes formes, creiem que això és bo per l’alumnat , que s’ha d’acostumar també a aquestes modificacions i a saber que algunes qüestions no es poden resoldre d’immediat i s’ha de saber esperar.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *