El projecte de la cèl·lula a 5è va sorgir a partir d’una conversa derivada d’una visita al Parc Científic de Barcelona.
Al llarg del procés el primer mapa conceptual ha anat desenvolupant-se i ampliant-se a partir de les noves propostes de l’alumnat
El contingut vinculat a l’àrea ha anat concretant-se i al mateix temps l’hem anat vinculant a altres àrees i dimensions
Vinculació amb el currículum:
Competències Medi
- Plantejar-se preguntes sobre el medi, utilitzar estratègies de cerca de dades i analitzar resultats.
- Adoptar hàbits sobre alimentació, activitat física i descans per aconseguir benestar físic. Per exemple: observació i anàlisi de la piràmide alimentària.
- Prendre consciència del propi cos. Per exemple: Experimentació a partir de l’observació d’òrgans d’un xai i de la dissecció dels mateixos. Bufar a través de la tràquea del xai per veure els moviments que realitzen els pulmons en inspirar i expirar.
- Prendre decisions sobre higiene i salut per a la prevenció i guariment de malalties. Per exemple: Quan investiguen sobre malalties bacterianes (salmonel·losi, còlera….) i les maneres de prevenir-les.
Continguts Medi
- Fases d’una investigació.
- Treball d’investigació a partir de qüestions mitjançant el treball cooperatiu.
- Argumentació oral i escrita de les propostes de solució.
- Cerca i contrast d’informació en diferents suports (textos científics, imatges, vídeos…)
- Funcions vitals i estructura d’animals, plantes, fongs i éssers unicel·lulars.
- Relacions dels éssers vius amb el medi.
- Virus i bacteris, causants de diferents tipus de malalties.
- Aparells i sistemes del cos humà i les seves funcions.
- Hàbits d’higiene i vida saludable.
Continguts Matemàtiques
- Selecció i ús de les unitats de mesura adequades per mesurar cèl·lules (cm, mm i micres).
- Proporcions i escala (construcció de maquetes)
- Ús de nombres decimals. Per exemple: quan llegim les mesures de diferents cèl·lules.
- Equivalència d’unitats.
- Lectura de nombres grans. Per exemple: quan llegim el nombre de cèl·lules del cos humà.
Continguts Llengua
- Conversa com a eix vertebrador de la majoria d’activitats.
- Interacció en debats. Per exemple: ”La membrana cel·lular, és totalment impermeable?” Sí/No. Arguments raonats.
- Estratègies per a la producció de textos orals a partir d’un esquema en la presentació de diferents parts del projecte: diferències entre cèl·lula animal i vegetal; cèl·lules humanes que formen aparells i sistemes del cos humà; malalties víriques i bacterianes; la cèl·lula més petita i més gran.
- Comprensió del sentit global i específic de textos de tipologia diversa: definicions del diccionari, llibres de text, notícies, llibres de divulgació, enciclopèdies digitals…Per exemple: la lectura de diferents “Cuentos de microbios” per parelles i relectura i explicació dels mateixos amb el suport d’un powerpoint amb imatges clau de les idees principals del conte científic. Un altre exemple: la lectura d’una notícia de premsa sobre un cas de salmonel·losis.
- Estratègies afavoridores del procés de comprensió lectora: activació de coneixements previs, identificació de la tipologia textual, lectura d’imatges, elaboració d’hipòtesis, vocabulari clau…
- Estratègies per a la producció de textos escrits.
- Producció de textos escrits de tipologia diversa: definicions, mapes conceptuals, resums…
Continguts de plàstica
- Creació de maquetes i pòsters per presentar diferents punts del projecte. Per exemple: cèl·lula vegetal i animal; aparells del cos humà; malalties bacterianes….