Tot projecte neix de l’interès i necessitat d’entendre el món que ens envolta.
Cada projecte parteix de la realitat de cada un dels grups dels infants i de com s’aprèn a partir de l’observació, experimentació, formulació d’hipòtesis, comprovació, raonament, comunicació,…
Un dels objectius que ens hem proposat és extreure aquells elements que són bàsics en el procés d’aprenentatge mitjançant la metodologia globalitzadora dels projectes per poder aplicar a totes les activitats i diferents entorns d’aprenentatge.
Elements del patró metodològic:
Aspectes |
Característiques |
Trets identificatius |
- Inclusió
- Respecte a la diferència
- Respecte a la diversitat d’opinions
- Adaptar l’exigència de l’esforç: Gestionar-ho per aconseguir satisfacció.
- Oberta a la participació i innovacions educatives.
|
Activitats |
- A partir de la conversa/dels interessos/ vinculació amb la realitat/significatives
- Que tothom hi pugui participar/diverses/variades/que permetin diferents agrupaments/canvis de ritmes (moviment)/trencar els ritmes.
- Globals/transversals
- Que suposin reptes
- Flexibles.
|
Participació de l’alumnat |
- Subjectes actius/treball en grup /interrelació /reflexió /analític /autonomia /esperit de superació.
- Gestionar l’espai
|
Participació de l’adult |
- Despertar i provocar curiositat/ motivar observador/ guia/ orientador
- Flexible
- Trencar inhibicions
- Adaptar ritmes/planificar
- Flexible/oberta/no lineal
- Inventariar i controlar el material/ material divers
- Reflexió i autoavaluació de la nostra funció.
- Coneixedors del currículum
- Treball en equip.
- Anticipar
|
Avaluació |
- Autoavaluació/ coavaluació
- Aprofitar l’errada com a part de l’aprenentatge
- La correcció l’ha de fer qui s’equivoca
- Coneixement dels criteris
- Que l’alumnat coneguin on estan del procés
- Conèixer l’objectiu i la finalitat
|
Espais |
- Flexibles
- Que fomentin conversa
- Que fomentin treball cooperatiu
- Oberts, no centrats únicament a l’aula
- Acollidors, que fomentin un clima agradable
- Permetin la mobilitat en funció de l’activitat.
|
Material |
- Segur/ conegut/ adequat
- Inventariat/organitzat/classificat
- Real/ quotidià/ Elements naturals
- Divers
- Introduir-lo a poc a poc
- Manipulable/ accessible/ Versàtil/ Actualitzat
- Objecte de reflexió
|
Referents |
- Construïts pel grup.
- Han de passar amb el grup fins que estiguin incorporats.
- Han de facilitar l’autonomia del grup.
|
Organització |
- Compartir material
- Compartir referents
- Franges horàries/ Diferents agrupaments/ Activitats
- Organització Vertical/ Interrelació
- Organització suport atenció diversitat, EE.
|