GEOSORPRESA

IMPLEMENTACIÓ

1. Activitat: Motivació

Presentem a la SUM el material Kapla a tota la comunitat.

Un grupet juguen per demostrar què és pot fer i repartim les peces en 6 capses, una per aula per fer el còmput total de peces

En ½ grup. Comptem quantes peces hi ha. S’organitzen  fent piles de 10. Un grup ho fa molt ordenadament, totes les piles iguals i en filera i l’altre grup és més desorganitzat i han de repetir el recompte.

Contrastem el resultat dels dos grups i l’escrivim en un foli al passadís per a fer el recompte de totes les aules.

La suma total és de 1999. Ens adonem que ens falta una peça, per la qual cosa els de tercer passen per les aules de 1r i 2n per si s’ha perdut allà i, finalment, la troben i arrodoneixen les peces a 2000.

Mentrestant, altres alumnes es miren l’aula de geometria per decidir on anirà la capsa i quina mida ha de tenir.

1. Activitat: Creació d’una caixa

Ja a l’aula, ens preguntem Com ho guardem? I a on?

La primera pregunta la tenen clara: a l’ aula de geometria.

La segona porta més discussió (bosses, caixes de cartró o plàstic… fins arribar a les caixes de fusta amb rodes).

Cal dissenyar les caixes. Com podem saber la mida per tal que hi càpiguen totes les peces?

Apilem totes les caixes de cartró i els cabassos i fan un càlcul aproximat, però no és precís.

Per grups fan dissenys de la caixa. Veuen que no pot ser massa alta per arribar al fons i tampoc massa ampla per tal que pugui sortir per la porta.

Els proposem fer una base de 25 peces i calculen la superfície i els pisos que hauria de tenir per encabir 1000 peces. (comptem de 25 en 25 fins a 1000, això ens permet calcular l’alçada).

Amb aquestes mides fem una adaptació d’amplada i alçada perquè s’adapti al nostre espai i decideixen fer-la més gran perquè no posarem mai les peces ordenades. Trigaríem massa estona.

1. Activitat: Debat

Un grup proposa fer dues caixes i l’altre grup una, per aquest motiu proposem un debat en el qual els alumnes d’una classe van a l’altra classe a exposar els avantatges de fer dues caixes en comptes d’una i viceversa. Finalment, els dos grups veuen els avantatges de les dues caixes i es decideixen per aquesta proposta.

1. Activitat: Carta

Ara sols falta escriure la carta al pare voluntari per fer les caixes.

Primer escriuen la carta individualment. Després les llegim totes i anem agafant el que més ens agrada de cadascuna per a fer la carta definitiva que passem a net.

Escollim la carta que ha quedat més ben presentada, anem a buscar un sobre a secretaria i hi anotem l’adreça i el remitent.

Esperem que el sr. Mounir ens pugui fer les caixes ben aviat.

1. Activitat: Plànol

Prenem les mides de l’aula i dels mobles que hi ha (porta, pissarra, finestres, radiadors..) per fer el plànol de l’aula. Per veure com es dibuixa cada element en el plànol busquem plànols d’aules i altres estances per interpretar-los i fer el nostre.

Per tal que el nostre plànol hi càpiga en un full quadriculat, busquem la proporció idònia i decidim fer l’escala 10 quadradets: 1 metre.

1. Activitat: Decoració

Hem valorat que necessitàvem propostes i idees per fer coses amb el Kapla i han fet l’encàrrec a primer i segon que busquin imatges de construccions maques i originals per decorar l’aula de geometria.