Escola Montbaig: Vine a conèixer Sant Boi!

Quart de Primària

Per tal de treballar de manera cooperativa en la recerca d’informació, així com en la realització de les activitats que hem dut a terme, hem distribuït als alumnes en grups de quatre i a cada alumne se li a ha assignat un rol. Els rols són:

  • Controlador del temps: controla el temps que s’ha de dedicar a la tasca.
  • Controlador del soroll: el responsable de que tothom parli utilitzant el mètode xiu-xiu.
  • Portaveu: fa de transmissor d’acords amb els/les mestres.
  • Coordinador/a: Organitza i assigna a cada membre del grup la tasca a realitzar.

Escola Montbaig: Vine a conèixer Sant Boi!

Tercer de Primària

La classe de tercer va decidir, per majoria absoluta, ajudar els habitats d’Alpha a reconstruir el seu planeta. I així van començar aquesta aventura… primer de tot van formar un equip amb tota la classe en el que els alumnes havíen de reflexionar:

Què sabem de Sant Boi?  el llocs més importants, els barris que hi ha…

Que volem Saber? persones famoses que han viscut a Sant Boi, la muntanya més famosa, els diferents barris, el nombre d’habitants per barris, les noticíes a partir del diari del poble…

Criteris d’avaluació, entenen i arribant a acords sobre quins són els aspectes que han de tenir-se en compte a l’hora de posar la nota. 

POT REBOTAR UNA PILOTA SOBRE UN MATALÀS?

Com que ens hem repartit la feina i cada grup ha hagut de contestar diferents preguntes, en acabar el portaveu de cada equip comparteix la informació amb la resta de la classe. Aquestes sessions són molt profitoses per treballar l’expressió oral.

De la posada en comú sorgeix una nova conversa (un cop més s’enregistra i se’n fa la transcripció, perquè dóna molta informació per tal de poder avaluar els infants. A més, la transcripció s’afegeix al quadern d’aprenentatge, perquè així podem revisar el que hem dit quan és necessari). En aquest diàleg un alumne diu que la pilota de joc rebota damunt d’un matalàs, i amb aquesta afirmació s’obre un nou debat:

POT REBOTAR LA PILOTA SOBRE UN MATALÀS?

  • Josep: Jo dic que és un matalàs, perquè si no, la pilota no rebotaria.
  • Leyre: Pels vídeos que he vist a Internet, jo dic que sí rebota, però no sobre un matalàs, sinó sobre una taula, com al ping-pong.
  • Júlia: Penso que no pot ser un matalàs, perquè si no, rebotaria massa, la pilota sortiria disparada enlaire.
  • Jan: Mirant la imatge, a primera vista, em sembla que són com els matalassos de les atraccions.
  • Valeria: Jo penso que amb el pes d’una persona rebota, però amb el d’una pilota no.

 

COMENCEM A INVESTIGAR

Per poder contestar tantes preguntes ens calen els ordinadors. Abans, però, és necessària una bona planificació. Enguany el centre ha fet el tercer curs de la ILEC, que ens ha ensenyat com produir coneixement a partir de la comprensió lectora d’un text. En una de les sessions la formadora ens va explicar que calia pautar les activitats de recerca per tal que els nens i nenes no es perdessin navegant per internet. Així doncs, hem aprofitat el projecte per posar en pràctica aquesta estratègia.

Escola Montbaig: Vine a conèixer Sant Boi!

Segon de Primària:  Difusió del nostre projecte

Tota la feina que han estat fent fins ara els alumnes de segon, la anem difonent pel passadis de cicle inicial i dins  la seva aula. Els objectius, els criteris d’avaluació,… estan penjats al taulell de suro que hi ha al passadis i la resta de feines fetes i les fotos del procés les tenim penjades dins de l’aula. El material utilitzat és divers, com poden ser cartolines de colors, fulls blancs i de colors, pintura,…

Escola Montbaig: Vine a conèixer Sant Boi!

Sisè de Primària: Representació gràfica de la població dels barris de Sant Boi

Una de les activitats que més han engrescat els alumnes de sisè de primària, ha estatl’elaboració de la gràfica de barres. Val a dir que degut a aquesta tasca, els nens/es han estat força concentrats alhora d’utilitzar els estris de dibuix i han pogut comprovar, de manera molt eficaç, les dades de la població dels diferents barris, mitjançant la percepció visual de les seves gràfiques. Al mateix temps, també han après que els tipus de gràfiques poden ser diversos i que són un bon recurs per poder representar dades i fer valoracions de molts tipus a nivell d’estadístiques.

Cal dir que amb aquesta activitat, tots els alumnes han participat amb gran entusiasme.

Escola Montbaig: Vine a conèixer Sant Boi!

Sisè de Primària

Una altra activitat molt motivadora, que han portat a terme els alumnes de sisè, ha estat la recerca d’informació per part dels diversos grups d’investigació. Ha estat molt encertada la distribució per grups de la mateixa i els alumnes han anat responent al “què volem saber” respecte del barri en qüestió. Aquesta activitat els hi ha motivat a recollir informació utilitzant fonts i recursos ben diversos, tant digitals, escrits, orals, etc., aconseguint un recull de dades prou interessants com per poder elaborar un treball ben satisfactori i engrescador, en el que tothom ha estat partícip.

És obvi que la metodologia per projectes, sempre motiva els alumnes i en aquesta ocasió, una vegada més, ha quedat ben palès.

L’equip impulsor de l’Ins Camps Blancs

Som un grup de professors de l’Institut Camps Blancs a Sant Boi de Llobregat que ens agradaria incloure el treball per projectes dintre de la nostra docència com una altra metodologia més.

L’equip impulsor del nostre centre ho formen 20 professors del claustre on es troba gairebé tot l’equip docent de 1r d’ESO, ja que el Centre va proposar que enguany es començaria a treballar per projectes a 1r d’ESO.

Per tal de facilitar les reunions i trobades amb els professors i professores que treballen en el projecte de 1r d’ESO es va decidir que l’equip docent d’aquest nivell es formaria amb el mínim professorat possible.

Es pot dir que gairebé cap professor de l’equip impulsor té experiència en el treball per projectes i que per tant enfrontar-nos a estes dinàmiques és tot un repte per al professorat, el centre i també els alumnes.

Comencem amb molta il·lusió i amb moltes ganes d’aprendre. Sabem que serà un camí dur i que no sortirà bé a la primera, ni a la segona, ni a… però anirem aprenent i millorant cada dia!!!