PER PODER JUGAR, HEU DE DIBUIXAR EL CAMP

En una altra sessió d’educació física, la mestra proposa a cada grup que dibuixi el seu propi camp per poder-hi jugar.

Conclusions al final de la sessió:

  • Miguel: No es pot jugar bé perquè no hi caben quatre persones.
  • Laila: Els nostres camps semblen ous ferrats.

Implementació

Comencen a elaborar els guions de les seves pel·lícules.

Un cop fets els guions veuen que han d’assajar. Després volen filmar però s’adonen que no saben fer-ho i es decideix demanar ajuda a un expert.

Per grups de pel·lícules assisteixen a 2 sessions amb l’expert per conèixer els elements bàsics d’una filmació.

Un cop acabades les sessions amb l’expert, es fa una posada en comú a l’aula de tot el que han après i es fa un cartell recordatori que es penja a l’aula.

Quan es va realitzar l’edició de la pel·lícula, vam demanar un altre cop l’ajuda de l’expert per poder tallar i empalmar.

Metodologia

Un cop plantejat el títol del projecte als alumnes, parlem en gran grup què hem de fer per aconseguir-ho :

  •  Cada grup decideix el tema de la pel·lícula.
  • Escriuen els guions.
  •  Es reparteixen els papers.
  • La mestra els ajuda a corregir els guions.
  • Decideixen on volen filmar.
  • S’aprenen els papers i assagen.
  • Aprenen a filmar.
  • Filmen.
  • Editen la pel·lícula.
  • Es fa l’estrena del producte final amb una catifa vermella.

Un cop definit tot això, distribuim els alumnes. S’ajunten per parelles per intentar que tots tinguin un company que li sigui més proper en el treball.
Després fem grups de 4 o 6 alumnes.

 

Fem una pel·lícula

Per planificar el projecte de “Fem una pel·lícula”, ens hem plantejat uns objectius i uns criteris d’avaluació:

OBJECTIUS

A- Fer un treball en equip .
B- Elaborar un guió.
C- Aprendre les regles bàsiques per a  filmar

CRITERIS D’AVALUACIÓ

A- És capaç de col.laborar amb l’equip.

  • Aporta idees constructives.
  • Accepta els pactes.
  • Defensa les seves idees.

B- El guió està escrit amb correcció (ben estructuat, vocabulari adequat).

C- Coneix les regles bàsiques per filmar amb correcció. ( No tocar l’objectiu, no moure la càmera amb rapidessa, no enfocar al sol, tenir cura de la màquina.).

-Sap utilizar el Movie Marker per editar.

AVALUACIÓ

S’ha fet una avaluació continuada durant tot el procés de treball del projecte en sí.

Les eines utilitzades han estat les següents:

  • Fitxa de reflexió “què hem après avui?” emplenada pels mateixos alumnes
  • Modificació i actualització del mapa conceptual
  • Converses col·lectives, en petit o gran grup mitjançant debats.
  • Rúbrica elaborada per la mestra. Aquesta es va explicar en un inici donant importància a l’objectiu al que volíem arribar ( el respecte). Un cop finalitzat el projecte, de manera individual, cada alumne va omplir la seva pròpia rúbrica. Tot seguit la mestra va anar cridant nen per nen per comentar el que havien posat a la rúbrica.

PRODUCTE FINAL

Tota la informació aportada per l’alumnat, s’ha anat afegint tant al mapa conceptual penjat a l’aula, com a la carpeta d’aula. Tant un recurs com l’altre ha estat molt visual i en tot moment ha estat a l’abast dels infants.

La carpeta d’aula amb l’ajuda de la mestra, es va dividir en els 5 temes a treballar i a mida que portaven la informació l’anàvem arxivant i amb la reflexió es confegia una elaboració amb imatges i dades rellevants, escrit i redactat en tot moment pels infants.

Cada dos sessions d’una pregunta treballada, emplenàvem una fitxa de reflexió sobre “què hem après avui”? per fer un seguiment del que els infants anaven interioritzant.

Per una altra banda, el mapa conceptual també s’anava modificant i actualitzant a mesura que arribava la informació, sempre amb imatges, de manera molt visual. Si alguna imatge era errònia, servia com a eina d’avaluació per reflexionar sobre els conceptes previs que ja teníem.

IMPLEMENTACIÓ

El primer pas que vam fer, va ser fer un buidatge dels coneixements previs dels alumnes on cadascú deia el que sabia o intuïa a partir de la foto triada.

A partir d’aquest buidatge van començar a sorgir dubtes sobre coses que no sabien i tenien interès per conèixer. D’aquests dubtes vam confegir les preguntes concretes dels temes que volien saber.

Cada taula, mitjançant el debat, es va posar d’acord per triar una única preguntar a treballar. En van sorgir 5, una per taula:

  • Com mengen i què mengen
  • Perquè tenen ulls allargats
  • Com és una família a la Xina
  • Com és la Xina
  • Com vesteixen a la Xina

Durant un període de mes i mig els alumnes van estar portant informació i resposta a la pregunta que havia tocat a la seva taula. Conforme aquestes respostes arribaven, prèviament treballades a casa, els infants feien una explicació a la resta de companys. Un cop feta aquesta explicació la taula en concret s’encarregava de plasmar aquesta informació per afegir-la a la carpeta d’aula.

La veu dels alumnes

Un cop acabat el projecte, s’ha fet una conversa final amb els alumnes per saber la seva opinió envers el treball fet i sobre el que han après. Les seves respostes han estat:

  • Es xulo pintar les portes.
  • És divertit però molt aborrit quan hem hagut de fer operacions per realitzar les divisions de la porta i calcular l’àrea.
  • Aprenem a treballar en grup.
  • Hem tingut problemes en el grup ( posar-se d’acord,cridar, jugar,…)
  • Hem après art.
  • Ens hem ajudat entre els grups.
  • Ha estat guay!