Després de converses i experimentacions per deduir de quins materials estan fets els diferents elements, després d’investigar i adaptar les regles del joc, després d’aprendre a siuar al mapa els llocs on es juga, després de l’esforç per dibuixar els camps amb la forma i les mides adients, després de descobrir per què es diu 360 ball, i després de molts altres després… arriba el dia esperat: el Robert, delegat a Catalunya del 360 ball, ve a l’escola a fer-nos un taller.
Rúbriques i criteris d’avaluació Projecte “Saps on ets?” Ins Camps Blancs
Les rúbriques que es van emprar per fer les autoavaluacions i avaluació del professorat en la primera i segona fase del projecte va ser la següent:
Els alumnes s’autoavluaven i coavaluaven (als companys dels seu grup) mitjançant un formulari de Google gràcies a l’eina CoRubrics, que contenia aquests ítems.
També feien una avaluació del producte final dels altres grups emprant la següent graella:
La tercera fase del projecte (el Treball de Síntesi) es va avaluar diferents, ja que no hi havia autoavaluació ni coavaluació, sinó que avaluaven diàriament el rpofessorat a l’aula, i després avaluaven els professors que formaven el tribunal del grup. Que és com s’estava fent fins aquesta any al Centre. Per a l’any vinent ja s’incorporarà una autoavaluació i coavaluació per al Treball de Síntesi.
Els criteris d’avaluació d’aquesta tercera i última fase són els següents:
Avaluació general Projecte “Saps on ets?” Ins Camps Blancs
Per fer l’avaluació dels projectes que realitzarem al llarg de l’any a 1r ESO, hem confeccionat una rúbrica on hem fet el seguiment de diferents ítems. Hem utilitzat el complement de CoRubrics que el full de càlcul de Google ens ofereix.
Aquesta rúbrica pot adaptar-se i millorar-se al llarg de l’any fent-la que sigui una eina eficient i pugui avaluar diferents ítems als alumnes.
Es fa el recull d’ells per alumne, es fa paral·lelament la coavaluació per part del grup i l’autoavaluació per part de l’alumne.
El projecte de 1r ESO, com ja s’ha comentat, es treballarà en tres blocs , cadascun d’ells tindrà una nota numèrica.
La nota formarà part de les notes finals dels alumnes com a percentatge de la nota del treball de síntesi.
Creacions i productes Projecte “Saps on ets?” Ins Camps Blancs
El projecte de 1r d’ESO es divideix en tres fases, de les quals n’hem pogut dur a terme dues. L’extraterrestre desmemoriat necessita l’ajuda dels alumnes de primer per recordar el seu aspecte, el seu nom i el seu planeta. Per això, el producte final de la primera fase es basa en l’elaboració, per part de cada equip, del disseny original d’una portada on es plasmin tots aquests ítems. A més a més, cada grup ha d’exposar oralment el seu disseny i explicar les característiques del seu planeta ideal i del per què dels trets físics i el nom de l’alienígena imaginat. Així, doncs, per a la posterior avaluació es tenen en compte el disseny artístic i l’exposició oral d’aquest.
La segona fase del projecte té l’objectiu d’ensenyar a l’extraterrestre (que ha recuperat la memòria gràcies a les nostres portades) com és el planeta Terra i pugui triar el lloc on vol refugiar-se. Un cop cada grup hagi escollit un país dins d’un dels continents del nostre món, com a producte final de la seva recerca, haurà de presentar una particularitat d’aquest de la manera que decideixi. Així, en aquesta fase el producte és obert i va a càrrec de la imaginació dels propis alumnes, és a dir, no els plantegem l’elaboració d’un determinat tipus de treball, sinó que són ells mateixos els qui ho trien: ja sigui la presentació d’una dansa pròpia del país escollit, l’enregistrament d’un vídeo explicant una determinada cultura o religió, l’elaboració d’un plat típic, etc. Hauran de buscar la millor manera de presentar el país escollit a l’extraterrestre!
Aquests productes impliquen posar en pràctica competències bàsiques com la de l’autonomia i iniciativa personal, la d’aprendre a aprendre i l’artística i cultural, d’una banda, i la comunicativa lingüística i la de tractament de la informació i competència digital, per una altra.
Amb la tercera fase del projecte, l’extraterrestre ja haurà decidit el seu lloc de refugi a la Terra: Sant Boi.
Els alumnes faran una presentació amb suport digital davant d’un tribunal format per 2 professors.
Hauran d’explicar al tribunal que el que han après de Sant Boi, i presentar les seves creacions individuals (tríptic en anglès, carta a l’alcaldessa de Sant Boi demanant allò que creieu que la ciutat necessita perquè estigui preparada quan arribi l’extraterrestre)
Metodologia 3 de 3 Projecte “Saps on ets?” Ins Camps Blancs
La última part del projecte és el Treball de Síntesi de 1r d’ESO. El Treball de Síntesi en 1r d’ESO versa sobre Sant Boi i és un treball que ja estava fet i per tant no s’ha creat exclusivament com a projecte de 1r d’ESO.
Es va decidir vincular el Treball de Síntesi al treball per projectes de 1r ja que el recorregut de l’extraterrestre començava a l’univers, passava pel planeta Terra i acabava a Sant Boi i per tant tenia molt a veure amb aquest treball.
La metodologia d’aquesta part s’assembla més a la de la primera part del projecte que a la segona, és a dir, el treball està més dirigit, amb unes preguntes tancades, la formació de grups la fa el professorat,…
El treball incorpora tant activitats grupals com d’individuals.
El producte final és una presentació que fan davant d’un tribunal, format per dos professors, on presentan el que han après de Sant Boi. En aquesta última part del projecte no hi ha autoavaluació ni coavaluació, però possiblement s’incorpori en futures implementacions.
Metodologia 2 de 3 Projecte “Saps on ets?” Ins Camps Blancs
L’extraterrestre es torna a posar en contacte amb els alumnes de 1r d’ESO mitjançant un missatge de veu dient que ha escapat dels seus segrestadors i que vol venir a la Terra per viure aquí.
Per això demana als alumnes que li conten coses sobre diferents països…
Aquesta vegada els alumnes sorten al pati per trobar unes caixes que hi han amagades amb unes targetes.
Cada targeta conté alguna cosa característica d’un continent. A diferència de la primera part del projecte, aquesta vegada els grups es formen mitjançant l’atzar, els alumnes s’han d’agrupar segons el continent de la pista que conté la seva targeta.
Els alumnes han de triar un país d’aquest continent, buscar informació i fer una creació per mostrar a la resta de grups de 1r d’ESO.
Les creacions poden ser de qualsevol tipus com:
- Vídeo
- Maqueta
- Representació teatral
- Dansa
- Gastronomia
- …
Les diferències entre la primera part del projecte i la segona són prou significatives.
Metodologia 1 de 3 Projecte “Saps on ets?” Ins Camps Blancs
Els alumnes de 1r d’ESO van rebre la següent carta!
És clar que ningú no entenia res. El professor que hi havia a l’aula va encaminar als alumnes perquè dedueixen que havien de traduir aquesta carta!
A l’aula hi havia una caixa que contenia uns dossiers de treballs que el professor va repartir per grups heterogenis (que prèviament s’havien configurat).
El dossier contenia una sèrie d’activitats de cada matèria. La resolució de cada activitat els oferia als alumnes conèixer la traducció dels símbols que apareixien en la carta, i per tant, conèixer el contingut de la mateixa!
La carta va ser escrita per un extraterrestre que els demanava ajuda perquè estava segrestat a la Lluna de Saturn però l’extraterrestre no se’n recordava del seu nom, ni del seu aspecte físic ni d’on venia. Per tant els alumnes havien d’ajudar a l’extraterrestre a fer memòria fent uns cartells on feien les seves creacions (extraterrestre, planeta i li dotaven de nom i característiques tant a l’extraterrestre com al planeta d’on venia).
Planificació general Projecte “Saps on ets?” Ins Camps Blancs
Com ja hem dit a la presentació enguany hem encetat el Treball per Projectes a 1r ESO.
El Treball ha seguit el fil argumental d’un extraterrestre que ens visita i a qui hem d’explicar com som els humans.
El Projecte s’anomena “Saps on ets?” i es realitza un recorregut que comença a l’Univers i continua per un passeig pel planeta Terra, acabant en Sant Boi de Llobregat, on se situa l’Institut.
Hem distribuit aquests “viatges” en els diferents trimestre com segueix:
Al primer trimestre vam utilizar tres dies (franges horàries després del pati) en què vam construir un planisferi astronòmic i vam treballar la vida i obra de Galileu, entre d’altres; al segon trimestre hi hem dedicat quatre dies, i hem treballat la cultura pròpia d’un país de cada continent escollit per l’alumnat, on hem investigat sobre la seva gastronomia, música, vestit, dansa…
VOLEM EXPLICAR A L‘EXTRATERRESTRE LA BIODIVERSITAT HUMANA I LES SEVES MANIFESTACIONS
Per últim, al tercer trimestre ensenyarem a l’extraterrestre com és el nostre poble, Sant Boi de Llobregat: història, carrers emblemàtics, serveis, oci…
LES FAMÍLIES HI COL·LABOREN
Sense les famílies no podríem construir una bona escola. Les famílies són l’agent número 1, són les que eduquen als infants abans que entrin al centre. Les famílies sí que saben acompanyar els seus fills/es en tot el allò que té a veure amb l’escola.
Al Pla de les Vinyes mares, pares, avis… han col·laborat de manera activa en més d’un projecte, a través de diferents activitats. En aquest preojecte, una mare es va posar en contacte amb el delegat del 360 ball a Catalunya i gràcies a la seva col·laboració vam fer el taller a l’escola.
Les famílies, quan han entrat a l’espai aula, s’han sentit segures, acompanyades, i han pogut observar com funcionen les coses; és a dir, han pogut veure l’escola de manera diferent, com un espai on l’infant pot créixer i on se sentirà estimat.
Aquesta col·laboració reporta uns beneficis al grup classe, millora la disposició cap a l’aprenentatge i fa que pares i mares tinguin més confiança en el centre i en els docents.
TENIM UN REPTE!!
Cal saber fer una circumferència per poder dibuixar un camp de 5,8m de diàmetre
És el moment d’introduir nous conceptes geomètrics i de descobrir procediments i estris que permetin dibuixar circumferències, grans i petites. D’entrada, no se’ls explica com es fa, sinó que a partir d’un procés d’assaig i error, i amb l’ajut de la tutora, que de mica en mica va estirant del fil, els nens i nenes descobreixen que amb un guix, un cordill i una cinta mètrica poden dibuixar el camp de joc.