QUI SOM

Hola a tothom!

Aquest any som un més, 14 mestres de l’escola Sant Marc de Calldetenes, que amb molta il·lusió continuem la nostra participació a la xarxa. Aquest curs hem començat amb una mica més d’informació; posant en comú i compartint amb el grup les experiències dels projectes realitzats el curs passat, per poder avançar una mica més  en el camí cap al treball per projectes.  

El nostre objectiu és aprendre i compartir amb altres escoles maneres de treballar i, anar dibuixant el nostre camí tenint en compte el què som i el què volem. Tot això amb el suport de tot el claustre i amb el compromís de compartir la feina. Volem investigar, innovar i treballar  per poder oferir als nostres alumnes les eines necessàries per desenvolupar les seves capacitats i fer-los més competents.

El projecte que documentarem serà “Apadrinem el nostre patrimoni”. És una proposta compartida pels alumnes de 4t fins a 6è. Es basa en l’estudi des del punt de vista artístic, cultural i històric d’un monument  o element patrimoni del municipi de Calldetenes.

QUI SOM?

INSTITUT DEL TER 

El nostre centre, situat a Manlleu, té dues línies d’ESO. Actualment escolaritza uns 180 alumnes i som 23 professors. Tots nosaltres formem part de l’equip impulsor de la xarxa de competències bàsiques.

Aquest és el segon curs que participem a la xarxa. El nostre objectiu és millorar les estratègies d’avaluació per transformar-les de tal manera que es prioritzi l’autoavaluació i la coavaluació i, d’aquesta manera, ajudar l’alumne a ser el protagonista del seu propi aprenentatge.

Per a nosaltres la xarxa és una oportunitat per compartir experiències, recursos, formes d’organització… En definitiva, aprendre de i amb altres centres.

D’ON SORGEIX EL PROJECTE?

QUANTES PERSONES TREBALLEN A L’ESCOLA? Aquesta és la pregunta on va acabar la conversa d’un dia que hi havia pocs nens a l’aula perquè molts estaven malalts.

Només hi ha 2 nenes! -va dir un nen- Sí, i molts nens.- va contestar-li un altre-. I quants nens i quantes nenes hi ha a l’escola? Guanyen les nenes? -va preguntar una nena-. I de mestres? Quants sou? – va preguntar un altre alumne-. Ho investiguem? – va preguntar un altre-.

Així és com intentant esbrinar quants mestres hi ha a l’escola comencem a descobrir que hi ha altres oficis que també són necessaris per a què la nostra escola funcioni.

Comptant els mestres: – La Gemma! -diu una nena- No. la Gemma és monitora de menjador -li contesta, decidit, un company. És veritat no tots sou mestres! …i quantes monitores hi ha? Podem investigar quantes persones treballen a l’escola? 

En aquest punt, veiem com a mestres, que ja tenim elements essencial per realitzar un bon projecte: una bona pregunta, una alta motivació dels alumnes per avançar, una realitat propera que ens permet donar resposta, facilitat per integrar continguts de totes les àrees,…

Així doncs ens posem a treballar!

QUI SOM

Hola a tots!

Som el claustre de l’escola Doctor Joaquim Salarich de Vic, i tots nosaltres formem part del grup impulsor de la XCB. És el primer any que hi participem i ens il·lusiona treballar en aquest projecte.

El que volem que ens aporti la XCB són eines i recursos per al canvi que ens hem proposat i que estem portant a terme. A més també ens agrada la idea de compartir-ho i enriquir-nos conjuntament, més enllà de les portes de la nostra comunitat.

Aquest primer any ens proposem elaborar una definició conjunta del ABP  i  decidir tots els  canvis metodològics i organitzatius necessaris (temporització, avaluació,…) per tal d’iniciar-ho amb fermesa de cara al curs vinent.

El projecte que documentarem serà “Quantes persones treballen a l’escola?”. És una curiositat sorgida d’un dels grups d’alumnes de P5. Gràcies a aquest bloc podreu anar-ne seguint  el dia a dia a l’aula, les reflexions, l’activitat a l’escola i la documentació que ens permet anar construint el coneixement.

Construïm entre tots. Sumem i avancem.

 

PRESENTACIÓ EQUIP IMPULSOR – ESCOLA TERRA NOSTRA

Som els mestres de l’escola Terra Nostra d’Olost. És una escola petita amb 86 alumnes i 13 mestres que treballem de forma cíclica. Aquest curs és el segon any que participem en la xarxa de competències.

En l’equip impulsor hi participa tot el claustre de mestres: 3 mestres d’educació infantil, 6 d’educació primària i  4 especialistes.

Som un grup de mestres oberts al canvi, amb ganes d’innovar i buscar noves maneres de treballar (projectes, centres d’interès…). Som conscients que l’educació està en procés de canvi i creiem que aquest pot afavorir sobretot a l’alumnat, que és el protagonista. És per aquest motiu que anem cap aquesta direcció d’aprenentatge: participatiu, actiu, motivador, significatiu i vivencial. El fet de tenir un entorn privilegiat i un nombre reduït d’alumnes ens facilita poder aprofundir cap aquest camí i buscar nous entorns i fonts d’aprenentatge.

En aquest blog, compartirem amb tots vosaltres el nostre procés d’aprenentatge a partir de la reflexió, la pràctica educativa i el canvi que experimentarem.

PLANIFICACIÓ

Aquest curs el grup impulsor hem reprès la nostra tasca convidant als mestres nous a valorar el document que vam elaborar el curs anterior sobre el treball per projectes. Aquest document pretenia reflectir com entén la nostra escola aquesta manera de treballar i per tant, havia de facilitar una implicació més ràpida de la gent nova en aquest procés d’aprenentatge. La valoració del document inclou la possibilitat de fer els canvis que calgui per fer-lo més entenedor i millorar-lo.

Estirant aquest fil, ens ha semblat que havia arribat el moment de documentar el projecte d’enguany, “L’esport ens mou”, posant especial èmfasi en la formulació de la pregunta que li dona el tret de sortida i en alguns instruments avaluatius com són les bases d’orientació i la carpeta d’aprenentatge. És per això que el nostre pla de treball gira al voltant d’aquests eixos.

Ens ha semblat convenient també intervenir en una aula de cada cicle per tal que la documentació inclogui diferents moments evolutius. La nostra organització contempla el cicle dels petits (P3, P4 i P5), dels mitjans (1r, 2n i 3r) i dels grans (4t, 5è i 6è). Per tant, intervindrem a P3, a 1r i a 4t.

Anirem compartint amb el claustre i amb la xarxa, totes les nostres reflexions i actuacions, amb la finalitat d’avançar junts i marcar-nos nous reptes.

QUI SOM

Hola a tothom!

Tot el grup impulsor de l’escola El Despujol continuem amb molta il·lusió la nostra participació a la xarxa. Aquest curs amb la satisfacció d’haver augmentat el nombre de persones. Vam començar cinc i ja en som deu. Per nosaltres és molt important que gent nova al centre s’hi incorpori, això denota implicació i ganes de millorar en la pràctica educativa.

Com el curs anterior, hem començat compartint significats sobre el treball per projectes, perquè les millores només són efectives i persistents si les aconseguim junts.

Per tant, deixeu que la nostra carta de presentació d’enguany sigui la definició que hem fet del treball per projectes.

“El treball per projectes és una filosofia que comporta una nova manera d’entendre l’aprenentatge. Permet aprendre de manera significativa partint dels interessos dels alumnes, fomentant l’experimentació, la descoberta i la manipulació. Es concep l’educació com un desenvolupament d’habilitats per enfrontar-se als reptes de la vida”.

Qui som

La nostra ZER la formen quatre centres d’educació infantil i primària: l’Escola Aurora de Sant Boi de Lluçanès, l’Escola Heurom de Perafita, l’Escola Gafarró de Santa Eulàlia de Puig-Oriol Lluçà i l’Escola i La Forja d’Alpens.

Enguany l’equip impulsor de XCB3 està format per l’equip directiu de ZER (directora i cap d’estudis), les quatre directores dels quatre centres com el curs anterior, i cinc mestres dels claustres de les quatre escoles, un total d’onze mestres de la ZER.

Aquest curs realitzarem tres projectes interdisciplinaris a nivell de ZER: el primer el vam realitzar la primera setmana de setembre i consistia en capgirar les reunions de pares d’inici de curs sota el nom “Capgirem les reunions d’inici de curs”; el segon el vam realitzar la primera setmana de febrer i serà el que documentarem a xarxa, s’anomena “Projecte Revist@ll”; i el tercer, com el curs passat, el durem a terme les dues últimes setmanes de juny i té per nom “Projecte espais”.

La ZER elabora des de fa 14 anys una revista anual per tota la comunitat educativa on alumnes, mestres, famílies, ajuntaments… poden relatar i explicar temes d’interès per tots. Aquest any han estat i són els alumnes els que han elaborat la revista a partir de l’anàlisi de diferents publicacions i treballant les capacitats de les competències per tal d’assolir els objectius comuns del projecte i avaluant-lo d’una manera competèncial.

Moltes gràcies per l’oportunitat que ens doneu de poder formar part d’aquesta xarxa d’aprenentatge.

L’equip impulsor de la Xarxa de Competències Bàsiques de la ZER Alt Lluçanès: Roser Busquets, Anna Coma, Núria Crosas, Rut Dulcet, Dolors López, Sandra Mas, Dolors Palau, Meritxell Pujol, Eva Romero, Joan Sabata i Immaculada Tubau.

Diari docent dels projectes

En aquest bloc podreu seguir en directe l’evolució de diferents projectes que desenvolupen les escoles i els instituts del CRP d’Osona que participen a la Xarxa de Competències bàsiques durant el curs 2017-2018.