EL FORAT: METODOLOGIA

Un cop triat el tema, es fa una pluja d’idees on es formula una gran pregunta. Per poder respondre aquesta pregunta cal investigar diversos aspectes sobre el tema.

A partir d’aquí es treballa de diferents maneres:

  • En gran grup fent conversa i decidint com treballarem per poder respondre la pregunta. Aquí apareixen idees i hipòtesis que caldrà aprofundir-hi.
  • Treball per parelles, buscar informació a l’ordinador. Es comparteix la informació  amb la resta de la classe.
  • Es distribueix la classe en grups cooperatius. Cada grup es distribueix els rols: portaveu, secretari, moderador i encarregat de material.
  • Grups d’experts.
  • Treball individual.Projecte “El forat” 3r

Després de cada investigació , cada grup fa una exposició oral a la resta de la classe del treball realitzat i se’n treuen conclusions col·lectives.

D’on traiem la informació?

  • Llibres del Bibliobús.
  • Material que porten els alumnes.
  • Informació aconseguida juntament amb els pares.
  • Pàgines web, vídeos.
  • Revistes, contes, llegendes.
  • Xerrades d’experts
  • Explicació per part dels alumnes d’un nivell a un altre. Per exemple, els alumnes de p5, que treballaven l’interior de la Terra, van fer una xerrada als alumnes de 3r que treballaven els planetes del sistema solar i tenien dubtes sobre el nostre planeta.
  • Sortides per aconseguir informació a través de l’observació directa.

Àrees treballades:

  • Llengua catalana
  • Llengua castellana
  • Llengua anglesa
  • Matemàtiques
  • Plàstica
  • Música a Educació Infantil

Projecte “El forat” 3r

 

 

 

EL FORAT: PLANIFICACIÓ

A partir d’una reunió prèvia amb tot el claustre, vam decidir un tema que reunís les següents condicions: transversal en les diferents àrees, creatiu, provocador i que es pogués treballar a nivell de tota l’escola.

El resultat va ser el següent: “EL FORAT”.

El mateix dia va aparèixer aquesta imatge a totes les aules. A partir d’aquí, l’alumnat va començar a fer hipòtesis sobre què era, d’on era, com havia aparegut…

Aquest va ser el motor perquè cada grup classe comencés un projecte sobre aquest forat.

P3: Els dracs són bons o dolents

P4: On amaguen els tresors els pirates?

P5: Què hi ha dins la Terra?

Primer: Com són els forats?

Segon: Com és que les galeries dels formiguers no s’enfonsen?

Tercer: Hi ha una màquina que absorbeix les estrelles?

Quart: Quan ens morim serem fòssils?

Cinquè: Necessitats orgàniques i fisiològiques de l’ésser humà al llarg de la història.

Sisè: Com sabem que el que tu veus és el que jo veig?

Amb l’objectiu de fer un tancament del projecte d’escola es va decidir fer, com a producte final, una exposició oberta a tota la comunitat educativa i un congrés a nivell d’escola.

 

Com els estem acompanyant?

 

 INICIATIVA DELS NENS ACOMPANYAMENT DE L’EQUIP IMPULSOR
Classificació de les preguntes rebudes de l’escola de Cornellà i cerca de recursos per a resoldre-les. Provocar per trobar més fonts d’informació per poder resoldre les preguntes.
Llistat de punts interessants a visitar i/o entrevistes a realitzar Escoltar les respostes dels nens per després acompanyar-los en aquesta organització.
Organització per equips
Calendari d’actuacions Ens organitzem per acompanyar a tots els equips de la cerca d’informació.
Per equips telefonar i acordar la cita per a l’entrevista i recollida d’informació Acompanyament del tutor durant aquesta trucada tot orientat si és necessari.
Preparació de les entrevistes Supervisió i orientació d’aquestes
Per equips realitzen les entrevistes Un mestre els acompanya i enregistra la trobada.

 

PLANIFIQUEM

A l’hora de planificar el projecte a treballar ens vam centrar en el treball del poble que es fa cada curs a 3r.

L’inici del projecte va partir d’una demanda d’un altre centre de Cornellà de Llobregat que venien de colònies, durant el mes de maig, a Sant Julià de Vilatorta. Aquests alumnes ens demanaven ajuda per conèixer l municipi.

A partir d’aquí, l’equip impulsor ens vam trobar per veure com podríem acompanyar als nostres alumnes per enfocar i donar resposta a aquesta demanda.

A partir de les idees sorgides pels equips cooperatius dels nens i les preguntes que hem rebut de l’escola de Cornellà,  l’equip impulsor ens vam organitzar i per poder preveure possibles actuacions de recolzament i acompanyament a aquests equips.

Ens presentem!

Hola a tothom!

Som l’equip impulsor de l’Escola Bellpuig!

Aquest curs ens hem iniciat en aquest nou viatge de XCB. A l’Escola Bellpuig treballem el coneixement del medi per projectes. Aquest nom a vegades no fa justícia a la pràctica educativa que es porta a terme. Per aquest motiu es va començar a generar un debat pedagògic per part d’uns membres del claustre sobre com treballàvem aquests projectes, com havien de ser, com s’havien d’avaluar,… generant un munt d’interrogants per resoldre.

Una bona resposta a aquesta necessitat de centre va ser entrar a formar part de la Xarxa de Competències Bàsiques. L’Equip Directiu va renovar el projecte i aquest també era un objectiu a millorar de centre.

Per tots aquests motius, ens hem iniciat a formar part d’aquesta xarxa de col·laboració amb il·lusió i moltes ganes d’aprendre  dels diferents centres que en formem part i poder compartir amb ells diferents jornades, materials, idees,…

A l’escola ens hem animat força, a l’equip impulsor som 11 mestres amb ganes de canviar aquest treball partint dels alumnes com a protagonistes d’aquests i nosaltres com acompanyants d’aquest procés d’aprenentatge. Treballant amb equip i compartint entre nosaltres diferents materials, activitats, pràctiques,…

Com que és el primer any i encara anem una mica perduts, hem decidit que entre tots treballaríem en equip per  desenvolupar el projecte EL NOSTRE POBLE de forma competencial amb els alumnes de 3r.

JA HI TORNEM A SER ELS DEL XANDRI!

Un grup de tretze mestres de l’escola Josep Mª Xandri de Sant Pere de Torelló estem inscrits per segon any a la formació de la xarxa de competències bàsiques. Ens trobem que el centre està  en un procés de canvi, aquest any acaba el mandat actual de direcció i de cara al curs 2018-19 volem portar a terme el nou projecte de direcció 2018-22 centrat en metodologies més actives. És per aquest motiu, que el professorat que formem part del grup, hem volgut continuar la formació del treball de projectes  de la xarxa de competències bàsiques.

De l’any passat en ara s’hi ha afegit 4 mestres més i des del mes de setembre i els hi hem explicat el treball del curs passat i què es pretén al formar part de la xarxa de CB. Ens ajudem mútuament a la reflexió a partir d’articles, conferències, xerrades,… i a entendre els projectes de manera semblant.

Actualment ja tenim decidits “Els imprescindibles” que ha de tenir qualsevol projecte que es faci al centre. Aquest curs ens centrarem en dos grans grups de treball, les “caixes temàtiques” a cicle mitjà i els “ambients” a educació infantil.

Les caixes temàtiques que es porten a terme de forma experimental a cicle mitjà, volem implementar-ho a educació primària l’any vinent.

Encara que siguin 2 projectes diferents, les reflexions han d’anar encaminades en el mateix sentit ja que les línies d’actuació del projecte 2018-22 són per tota l’escola.

LA MÚSICA RAP (metodologia)

Aquest projecte interdisciplinari es treballa amb els alumnes de 6è des de l’Àmbit de Llengües (llengua catalana, castellana i anglesa); des de l’Àrea de Matemàtiques; des de l’Àrea de Medi; des de l’Àrea de Música; i des de l’Àrea d’Educació Visual i Plàstica.

Tot i que no hi ha un horari establert, durant els dos primers trimestres es treballa el projecte un parell de sessions al mes en cada àrea. Durant el darrer trimestre les sessions són més freqüents.

Els objectius, continguts i competències estan relacionades amb el Currículum i les activitats contenen molts elements d’indagació i recerca. L’agrupació dels alumnes és la metodologia més freqüent donant molta importància al treball cooperatiu i a l’aprenentatge significatiu.

En tot el procés, el mestre acompanya, proposa i regula l’atenció a la diversitat.

Els alumnes treballen, tenint clar des del principi, que és més important el procés que no pas el resultat final.

 

LA MÚSICA RAP (planificació)

El projecte transversal i interdisciplinari que treballem aquest curs escolar pretén conèixer diferents estils musicals.

Partim del fet que cada classe té el nom d’un estil musical diferent. Els alumnes fan una llista del que saben sobre el tema, del que volen saber i proposen fonts d’informació.

Els alumnes agrupen els ítems de la llista del que volen saber i, distribuïts per grups, trien el que volen treballar.

A final de curs cada grup d’alumnes exposa el treball fet durant el curs.

LA PRESENTACIÓ DE L’ESCOLA LES BASSEROLES

Hola a tothom,

Som el claustre d’una escola petita (12 mestres) i aquest és el primer any que ens endinsem a la Xarxa de Competències Bàsiques. Estem molt emocionades per poder iniciar un procés de reflexió i creació d’una nova manera de treballar a la nostra escola. El dia a dia no et deixa massa temps per reflexionar col·lectivament però el fet d’adherir-nos a aquesta Xarxa ens ha permès poder trobar aquests espais i créixer tots junts.

A la nostra escola es treballa cada curs escolar un tema transversal. Enguany el tema escollit és “La música” i és, per aquest motiu, que hem decidit documentar un projecte de cada cicle:

  • Cicle dels petits: La música africana
  • Cicle dels mitjans: La música reggae
  • Cicle dels grans: La música rap