Metodologia- Escola La Forja

Vam partir d’una assemblea general amb tots els alumnes de l’escola, per parlar de redissenyar la revista que s’entrega anualment a nivell de la ZER (“El Revistall”). Per aquest motiu vam proposar als alumnes d’investigar diferents tipus de revista i els continguts que tenien, per observar i captar idees que ens puguéssin servir pel nostre treball. Després a l’assemblea és va concretar la temàtica, de manera general, entre tots, vam decidir que aquest any es treballaria els trets característics relacionats amb el poble d’Alpens, on la majoria viuen i podia ser un bon tema proper per treballar. A continuació a través d’una pluja d’idees, van decidir el format que els alumnes volien seguir en cada apartat de l’elaboració de la revista, determinant cada apartat i el desenvolupament que se’n faria.

Es va assignar que la gestió de la revista, la duria principalment els alumnes de Cicle Superior de l’escola. Aquests van distribuir les temàtiques escollides a l’assemblea, repartint els diferents punts dels temes  en funció del nivell i dificultat de cada tema.

  • La classe dels petits, d’educació Infantil, se li va assignar, la Llegenda de Rocadepena.
  • La classe dels mitjans (1r,2n,3r), havien d’investigar un personatge emblemàtic del poble, anomenat Manelic i  també Les feres d’Alpens.
  • La classe dels grans (4t,5è,6è) es van centrar en l’entrevista del ferrer d’Alpens (Enric Pla),  un còmic de la guerra dels Carlins i un itinerari de les escultures principals d’Alpens.

Les tasques que es realitzen, implica una part individual de recerca i aprenentatge, que va acompanyada d’una posada en comú en petit grup per tal de consensuar i unificar el treball que volem representar gràficament.

En aquest procés, són els propis alumnes que dissenyen l’estructura i el contingut de les activitats. Això implica, determinar el tipus de lletra, format, espaialitat, decoració, incorporació d’imatges…. i aspectes més estètics. El paper del mestre/a, és orientatiu i  d’acompanyant en la seva elaboració, només complementant i donant directrius per tal d’ampliar de manera més eficient el treball.

La principal intenció és implicar a tot l’alumnat amb  el disseny de la revista i sobretot fomentar l’autonomia, l’esperit crític, la capacitat de qüestionar, prendre decisions, potenciar la seva creativitat, empatia, cooperativitat i fomentar la interacció entre alumnes, el respecte d’opinions

La recerca s’ha  efectuat des de diferents metodologies, fonts d’informació i entitats implicades. Depenent del context, s’ha efectuat lectures relacionades amb el tema proposat, entrevistes, rutes, visites. Aquesta recerca era recollida a través de resums, esquemes, mapes conceptuals, gràfics. Un cop exposada, consensuada i unificada, es determinava quin cos prenia.

Hem combinat espai oberts amb espais més tancats com ara l’aula. L’espai que més pes té és l’espai compartit i de posada en comú (el vestíbul) de l’escola, on es porten a terme les assemblees i el traspàs d’informació  a la resta de classes i alumnes. Creiem important anar realitzant petites trobades per situar en quin moment ens trobem del procés i al mateix temps prendre decisions de canvi.

Un cop acabat el projecte, es valora a partir de tutories on els nens exposen quins punts valoren positivament, en quin moments s’han presentat dificultats, quins altres enfocament haurien realitzat i quines actuacions caldria tenir present en pròximes actuacions. També, es recollirà a través de rúbriques d’avaluació, el treball que s’ha d’avaluar d’aula i com a grup de treball conjunt (escola).

Metodologia Heurom Revista Científica

Ens vam reunir en assemblea amb tots els alumnes de l’escola.

Vam decidir treballar els temes per grup classe i cada subtema en petits grups.

Es van fer uns tres grups per aula a primària i tot el grup per EI, hi havia un responsable de recollir el material i tenir-lo centralitzat.

Es van utilitzar tres sessions de treball (2 hores cada sessió), 2 sessions posada en comú a l’aula i una última en la que cada grup classe explicava la tasca feta per mitjà d’una presentació

Hi havia dues intencions marcades:

  • donar a conèixer el tema treballat a l’aula de forma efectiva i que tota l’escola s’assabentés del què s’havia après.
  • és implicar a tot l’alumnat amb  el disseny de la revista i sobretot fomentar l’autonomia.

Per la recerca vam fer servir diferents metodologies, fonts d’informació (revistes diverses) i experts externs. Aquesta recerca era recollida a través d’escrits i resums de les xerrades fetes i de la informació recollida.

Els espais utilitzats van ser bàsicament les aules i per les assembles l’aula dels mitjans. Vam anar fent assembles on sorgien dubtes i idees per continuar treballant i seguir amb la tasca encomanada.

Es va fer una valoració final amb cada grup classe, utilitzant les rúbriques creades de presentació i de treball en grup, així com el debat propi de tutoria.

Vam tenir dificultats tècniques per crear la revista amb el programari de l’escola. El vam haver de passar dos cops, se’ls fa carregós i les mestres van haver molt més suport del previst.

QUI SOM. Institut de Tona

Hola a tothom,

Som el grup impulsor del Institut de Tona. És el primer any que participem en aquest projecte i estem molt engrescats!!

L’equip impulsor està format per 12 professors (3 dels quals formen part de l’equip directiu) de diferents àmbits; i un cop al mes ens reunim per tirar endavant el nostre primer repte: canviar totalment el format del Treball de Síntesi de 1rESO, projecte que documentarem.

Fins ara treballàvem amb dossiers compartimentats per matèries; ara , el que pretenem és dissenyar un nou treball de síntesi basat en un producte final: un joc de taula; a més a més ha d’estar basat en un treball totalment competencial.

Paral·lelament també treballarem en la implementació del treball per projectes a 1rESO dissenyant tres projectes més de cara al curs vinent.

La nostra manera de treballar és molt cooperativa. L’equip impulsor proposa els objectius i producte final i l’equip docent el vesteix des dels diferents àmbits, aportant-hi contingut i els indicadors de seguiment i avaluació.

Tot aquest treball obre una porta d’entrada a tot el claustre per tal que comenci a integrar l’aprenentatge per projectes com a eina en el seu treball diari.

 

Quines ganes!!

Després de les tres visites i de la recerca d’informació envers a la Biblioteca, comencem a fer una llista de tot allò que necessitem o que era important per a nosaltres. Pensàvem que seria molt ràpid i àgil després d’haver fet tanta feina prèvia abans d’anar-hi. Però la reflexió no s’acabava així que vam necessitar dues sessions més destinades a Xarxes per acabar d’aprofundir.

Abans d’acabar la sessió una mestra va dir..

“Si pots somiar-ho, pots fer-ho” 

aquesta frase ens va semblar molt rellevant i vam decidir que la compartiríem amb tots els companys de Xarxes! Som-hi!

 

 

EH! Tenim ganes de veure i conèixer!

En una de les sessions entre el Claustre va surgir l’idea d’anar a veure altres Biblioteques que ens ajudessin als mestres anar pensant què voldríem i què necessitaríem perquè la nostra fos especial i tingués tots aquells elements que creiem indispensables. Per això, vam decidir anar a fer 3 visites a diferents Biblioteques (Vic, Taradell i Bibliobus) seria una manera molt fàcil per veure i tocar material, per veure com estava presentat, el com estaven organitzats els llibres, etc.

D’on partim?

La Biblioteca anterior tenia dues zones delimitades per una taula molt gran i un sofà. Fins i tot tenia pissarra, nevera, microones.. ja que és l’espai de l’escola on els mestres també hi mengen, Per tant, era un espai molt polivalent on s’hi podría fer qualsevol activitat. Teníem molt clar que això havia de canviar ja que l’objectiu era crear entre tots un espai que propiciés a la tranquil·ltat i al relax.

Us deixem algunes fotografíes perquè us en feu a l’idea i pugueu comprovar com podría ser qualsevol aula de l’escola.

 

 

 

Començem!

En aquest curs a diferència de l’any passat el repte que ens proposem és a nivell d’escola. Concretament d’un espai de l’escola que tot el claustre coincidia que havia quedat desfasat en el moment que estem vivint.

Vam decidir TRANSFORMAR la biblioteca amb un espai on l’infant s’hi pogués sentir més acollit, relaxa’t i que dongués peu al voler estar i al gust per la lectura. Aquesta idea de seguida ens va portar a pensar en la renovación de llibres, amb col·locar-hi ordinadors per la recerca d’informació i un llarg etcétera. Teníem molt clar que volíem un espai acollidor, dinàmic, tranquil i portador de sabiesa només en entrar en aquest espai.

Així que som-hi! Calia posar-se a treballar que teníem molta feina i pels infants seria tota una sorpresa!

EDUCACIÓ INFANTIL DEL DOCTOR FORTIÀ SOLÀ

Som el grup de mestres d’educació infantil de l’escola Doctor Fortià Solà. El formem 6 tutores, una mestra de suport i els especialistes de psicomotricitat, anglès i música.

Aquest és el segon any que formem part del grup Xarxa de Competències Bàsiques i, a nivell d’escola, ens hem fet el propòsit de portar a terme un projecte per trimestre. Aquí presentem el del primer trimestre.

A nivell de cicle vam decidir treballar els animals del bosc i, al ser una escola de doble línia, ens permetia tenir un ventall ampli d’animals. A l’inici de curs cada aula va triar un animal que seria el seu projecte i el nom de la classe. Els noms escollits van ser els següents:

P3: Esquirols i Conills.

P4: Guineus i Cabirols.

P5: Senglars i Teixons.

EL FORAT: AVALUACIÓ

EI:

  • Registre durant l’observació directa de les activitats: filmació de l’exposició.
  • Rúbrica sobre si els ha agradat, si creuen que han après coses???
  • Relacionar paraules apreses amb el seu significat.
  • Valoració final: conversa.

CI:

  • Observació directa individual.
  • Rúbrica de coavaluació dins el grup referent al treball realitzat
  • Rúbrica d’autoavaluació referent al treball realitzat.
  • Valoració final: Reflexió oral (Què creiem que hem aprés???).

EXEMPLE DE RÚBRICA DE COAVALUACIÓ TREBALL EN GRUP CI

NOM DEL PROJECTE: ……………………………………………………….

Reflexioneu i completeu:

MOLT POC GENS
Com ha funcionat el grup?
Cadascú ha fet bé la seva feina?
Us heu ajudat?
Heu tingut problemes?
Us ha agradat fer el teball junts?

Amb què podem millorar?

…………………………………………………………………..

CM:

  • Observació directa individual.
  • Rúbrica de coavaluació dins el grup referent a l’exposició oral.
  • Rúbrica d’avaluació feta pel mestre referent a l’exposició oral.
  • Valoració final: Reflexió oral (Què creiem que hem aprés??? Quins aspectes podríem aprofundir???

CS:

  • Observació directa individual.
  • Rúbrica d’avaluació feta pel mestre referent a l’exposició oral.
  • Valoració final: Reflexió oral (Què creiem que hem aprés??? Quins aspectes podíem aprofundir???  Les incognites inicials han quedat resoltes???).

EXEMPLE DE RÚBRICA EXPOSICIÓ ORAL CS

Títol:                                                               Autor/a:

2punts 1 punt 0 punts
S’ha preparat la conferència? La conferència estava molt ben preparada. Hi havia tots els apartats i tota la informació. La conferència estava força preparada però hi faltava 1 o 2 informacions. La conferència no estava preparada o hi faltaven més de 2 informacions.
L’exposició ha estat àgil? Ha explicat de manera clara  i entenedora tots els apartats. Ha explicat tots els apartats però costava una mica de seguir. Costava molt de seguir l’exposició.
Ha fet servir suports externs per presentar el tema? Ha aportat molts recursos i materials que han servit per entendre la conferència. Ha fet servir alguns recursos per explicar el tema. No ha fet servir cap suport.
Dominava el tema? Coneixia molt bé el tema i tot el que havia de dir. Sabia força el que havia de dir però ha llegit una mica. Ha llegit tota l’estona.
M’ha agradat? Molt Força Gens
TOTAL

Qui ha avaluat?

CLAUSTRE:

  • Formació i assessorament per part d’una experta: Susana Arànega UAB.
  • Compartim les rúbriques que anem elaborant.
  • Reflexió final sobre el procés, les dificultats, les novetats,  l’exposició.

EL FORAT: PRODUCTE FINAL

EXPOSICIÓ

Abans de començar el projecte ja sabíem quin dia es faria l’exposició i el congrés de ciència, per tant el treball  havia d’estar acabat en la data prevista.

Un cop acabats els diferents projectes del forat es va fer una exposició a la sala polivalent de l’escola .

L’ entrada era un forat i cada grup tenia el seu espai per exposar els seus treballs.

La finalitat d’aquesta exposició era donar-ho a conèixer a tota la comunitat educativa.

Es podia visitar durant tres tardes a partir de dos quarts de cinc.

De cada aula de primària hi havia dos alumnes que explicaven als pares, mestres, alumnes i familiars, el seu treball. A Educació Infantil, ja que són petits ho van explicar els nens i nenes de Cicle Superior.

 

 

 

 

 

 

 

CONGRÉS DE CIÈNCIA

A finals del segon trimestre, els alumnes de primària fan un congrés de ciència on cada grup explica el seu projecte.

Els alumnes d’ educació infantil s’ ho expliquen entre ells.

Aquest curs el tema treballat ha estat EL FORAT.

L’objectiu d’aquest congrés és  saber expressar oralment el que s’ha après, i per altra banda saber escoltar activament el treball dels altres.