Coneguem el nostre entorn: Metodologia

Pel que fa a la metodologia, els alumnes han treballat en grups de 4 i han fet una recerca d’informació des de dos vessants: bibliografia i webgrafia per una banda, i entrevista als propietaris/masovers/veïns per l’altra; a banda, s’ha visitat l’arxiu municipal de Prats de Lluçanès i s’ha fet una visita a una de les masies. A més, a la finalització de cada sessió, els components del grup –cadascun amb una tasca- han hagut de completar un diari de les tasques dutes a terme.

Cal assenyalar que els alumnes amb dificultats per parar atenció, han treballat al taller, on han construït una maqueta d’una de les masies.

Coneguem el nostre entorn: productes finals

TEMES DIGITAL FÍSIC
HISTÒRIA Video explicant la història Mural amb la història i les fotografies trobades
LA MASIA AVUI Genialy amb totes les parts de la masia Mural vertical amb les parts de la masia a partir de finestres que s’obren
AGRICULTURA Genialy per explicar les diferències de les eines d’avui amb les d’abans Àlbum amb tota la informació sobre les eines
RAMADERIA Genialy amb inventari d’eines Pòster-mural amb informació i diferències entre les eines.
GEOGRAFIA Mapa digital amb google maps Mural amb el mapa indicant la ruta i els llocs de pas

 

Coneguem el nostre entorn – Planificació

Al llarg del curs s’han planificat 32 sessions d’una hora cadascuna; els alumnes han treballat diversos aspectes de les masies. S’han escollit 3 masies i s’han fet grups de 4 persones. A cada aula es treballa una masia diferent i subtemes que fan referència a aquesta i que han escollit els propis alumnes: història de la masia, la masia avui, l’agricultura: eines del camp i productes, la ramaderia: eines i productes, el joc, les rutes.

De totes les sessions, considerem que les més rellevants han estat les entrevistes i la visita a una de les masiesPlanificació

Coneguem el nostre entorn – Implementació

 

Institut Castell del Quer – Prats de Lluçanès

El projecte titulat Coneguem el nostre entorn: les masies del Lluçanès s’ha dut a terme a 1r d’ESO. S’hi ha dedicat una hora setmanal al llarg del curs. Després de l’experiència, som conscients que, de cara a un altre any, cal dedicar-hi més hores setmanals  i només un trimestre o un quadrimestre: una hora de treball en grup suposa preparar les aules, agafar el material…, i resta poca estona per al treball.

La tria del tema i dels grups es va fer mitjançant jocs previs; després de diverses propostes i interessos, vam decidir treballar les masies del Lluçanès. Val a dir que els alumnes de 1r d’ESO d’enguany no tenien massa idea sobre quin tema podien treballar; per la qual cosa, vam ser els professors implicats els que vam anar perfilant la temàtica i, sobretot, els subtemes.

Al llarg de l’experiència, ens hem adonat que, tot i que han de ser els propis alumnes qui decideixin les tasques, a aquesta edat necessiten guies de treball bastant clares; amb tot, considerem que han fet progressos considerables en el camp de l’autonomia i, en conseqüència, de l’aprendre a aprendre. El fet de preparar i fer una entrevista ha permès trobar molta informació que no està escrita; és un mètode que els alumnes hauran de tenir en compte per a futurs treballs. Amb tot, cal tenir present que s’haurien d’haver fet les tres entrevistes correlatives en el temps: entre una i les altres hi va haver alguna sessió enmig en què els nois i les noies no van poder treballar per manca d’informació de les seves masies.

QUE COMENCI L’ESPECTACLE!!!

A l’escola Les Basseroles, cada curs escolar es treballa un projecte interdisciplinar que engloba a tots els cursos. Aquest any el projecte està dedicat a la Música. Per introduir el tema amb tots els alumnes de l’escola vam rebre la visita d’en Gustau Sucdemel (un personatge disfressat de director d’orquestra boig) que ens va demanar que descobríssim el nom de les classes.

A partir d’un joc de pistes, cada classe va haver d’esbrinar l’estil de música a treballar. A la classe de primer, que és el projecte que es documentarà, van descobrir que són l’estil Reggae. Seguint aquest fil conductor, els alumnes han estat els protagonistes d’anar investigant diferents aspectes relacionats amb el Reggae. La primera pregunta que es van plantejar va ser: “Què és Jamaica?” (La paraula Jamaica va sorgir d’una de les pistes).

Aquest projecte s’està desenvolupant els dijous de 15h a 16:30h, des de l’àrea de medi. Tot i així, també es treballa, sempre que és possible, des d’altres àrees (música, anglès, matemàtiques i llengua).

Anem per feina!

La primera tarda de reorganització dels mobles va ser molt complicada, ja que vam estar movent mobles amunt i avall, a dins i a fora el passadís perquè el plànol que havíem dissenyat anteriorment no ens quadrava amb l’espai. em els mobles. El que teníem molt clar era que tot fos a l’abast dels infants, que fos atractiva i no només fos un espai de llibres sinó també d’exposició de llibres, quadres, manualitats, materials.

Comencem!

Comencem marcant-nos que durant una setmana es farà neteja i buidatge de la biblioteca. Tots aquells llibres que ja no són d’utilitat es faran paradetes pels passadissos de l’escola seleccionats per cicles. Després els infants podran quedar-se els llibres que vulguin.

Aquesta iniciativa de l’equip de mestres va donar resultat ja que vam fer el buidatge de la biblioteca i a la vegada els infants van emportar-se un llibre per llegir a casa. Fins i tot, després d’haver-se’l llegit s’han fet intercanvis entre ells. Vam decidir que aquesta estratègia l’utilitzaríem per altres activitats o moments d’escola.

COMENCEM A INVESTIGAR!

PRIMERA ACTIVITAT: ENTREVISTA A LA DIRECTORA

Per començar a esbrinar quantes persones treballen a l’escola, tothom va estar d’acord que necessitàvem parlar amb la directora. Així doncs vam estar preparant  l’entrevista amb les preguntes que li faríem el dia que vingués.

Uns dies més tard, l’Anna Soler va venir a la classe per respondre totes les nostres preguntes.

Li vam demanar quants nens i nenes hi havia a l’escola i quantes persones hi treballaven. Ella ens va donar pistes per a que ho poguessim investigar nosaltres sols. També li vam explicar que havíem pensat en que els alumnes de 6è potser ens podien ajudar a recomptar el total de professionals de l’escola i li va semblar una gran idea. Ens va dir que ella mateixa els hi proposaria i ja vindrien a ajudar-nos.

 

I ARA… COM ENS ORGANITZEM?

Després de sentir les ganes d’investigar “Quantes persones treballen a l’escola”, en assemblea, vam estar fent-nos preguntes.

Qui treballa a l’escola? Quins oficis coneixem de l’escola? Què fan en cada ofici? Hi ha algú que creieu que ve a treballar però no sabeu quin ofici fa? Quantes persones hi treballen en total? Com podem saber quants n’hi ha de cada ofici?

Fruit d’aquesta conversa vam decidir quins oficis volíem investigar.

-Cuiners i cuineres, monitors i monitores, l’administrativa, el conserge i mestres.

D’altra banda, en la conversa també ens vam adonar que necessitàvem ajuda per saber quantes persones hi havia de cada ofici i per fer el recompte general.

-Ens podrien ajudar els companys i companyes de 6è. -va dir la Maria-

-Sí, o els nostres padrins de 4t. -va contestar en Jan-

-Potser, li hem de preguntar a la directora, que ella ho sap tot! -va afegir en Gursahib-

Així vam començar a escriure el nostre FULL DE RUTA. Aquesta eina és un full en blanc on anem escrivint els passos pactats que creiem que hem de seguir i el qual anem modificant, segons el camí que ens marca el projecte, mitjançant la reflexió.
Aquest guió ens servirà per no perdre el fil fins arribar a aconseguir el nostre objectiu.

Per tant, cada sessió consta dels següents moments:

-Assemblea: moment d’inici i retrobament  on es treballa a partir de la reflexió i sobretot ens garanteix el treball de l’expressió oral, un dels nostres grans objectius com escola.

L’eina més utilitzada en aquest moment, és la documentació de la sessió anterior. Entenem aquesta documentació com un acompanyament que ens ajuda tant als mestres com als infants a seguir el fil dels nous descobriments i coneixements que van tenint lloc i ens en fem conscients, produint així els canvis i modificacions d’estructures que pretenem. Aquesta reflexió sempre queda oberta esperant ser modificada. El joc i l’intriga afavoreix l’emoció dels infants per avançar en el projecte amb èxit.

-Revisió del full de ruta.

-Desenvolupament de l’activitat.

-Assamblea de cloenda: reflexió i planificació de la següent sessió.  Modificació del full de ruta, si cal.

MAPA CONCEPTUAL: en una paret de la classe decidim posar un paper d’embalar ben gran per anar escrivint tots els oficis que anem descobrint i apuntant el nombre de professionals que hi ha de cada un. Aquesta será una eina sempre visible que ens ajudarà a saber on passem en cada moment.

La Monjoia

La Monjoia és una escola d’alta complexitat situada a Sant Bartomeu del Grau. És una escola cíclica formada per 62 alumnes i 9 mestres.

És el primer any que formem part de la Xarxa de Competències Bàsiques amb l’objectiu d’aprendre i aprofundir en el treball per projectes. El fet de que tot el claustre formi part de l’equip impulsor significa que,  com a escola,  veiem la necessitat de fer canvis en la manera de treballar amb els nostres alumnes.

Veiem en el treball per projectes l’oportunitat d’oferir als alumnes un aprenentatge més significatiu, autònom, vivencial, cooperatiu i motivador.

Aquest canvi ha d’implicar a tot l’alumnat de l’escola, des de P3 fins a sisè. És per això que ens proposem fer dos projectes diferents. Un pels alumnes d’infantil i cicle inicial i l’altre pels de cicle mitjà i cicle superior.

En aquest blog compartirem les nostres experiències com a mestres reflexionant sobre la  pràctica educativa i les sensacions viscudes durant la implementació del projecte.

Vista des del pati de la Monjoia