PLANIFICACIÓ DEL PROJECTE

A principi de curs, per acord d’escola, es va establir un horari de 9 hores setmanals de treball per projectes a l’aula i una hora setmanal de coordinació. Al mateix temps hi ha un model unificat de programació perquè tots els projectes quedin recollits.

A nivell d’educació infantil vam proposar el tema dels “Animals del bosc”. Pel setembre, a les diferents classes, els alumnes van triar quin animal volien conèixer. I aquest va ser el nom de cada classe i un els principals eixos motivadors del projecte trimestral.

En les primeres coordinacions ens vam marcar els objectius generals (de treball, ambientació…)  i vam decidir el producte final adequant-lo als diferents nivells.

Vam acordar una activitat inicial per tal de motivar els nens i nenes i veure quins interessos tenien. No vam definir la resta de les activitats perquè cada classe anés construïnt el seu propi projecte.

Per poder observar l’hàbitat dels diferents animals del bosc treballats vam decidir fer una sortida de natura.

Vam fer participar a les famílies convidant-los a  fer les seves aportacions.

 

COMENCEM A DEFINIR LA UD DEL PROJECTE

A nivell de claustre, és a dir, amb tot l’equip impulsor, paral·lelament a la realització del projecte, anàvem avançant en els objectius que ens havíem marcat en el pla de treball. En una d’aquestes sessions es va acordar el model d’Unitats Didàctiques / Projectes que utilitzaríem per deixar plasmat el treball que faríem amb els alumnes a cada un dels cicles.

Un com près aquest acord, l’equip d’educació infantil ens tornem a reunir i comencem a definir la nostra Unitat Didàctica sobre el projecte de “Els Oficis”. Ens plantajem la metodologia que utilitzarem, com farem l’avaluació, els continguts que treballarem del currículum i els objectius que ens proposem a cada nivell. Sempre, deixant en procés de construcció l’apartat de les activitats que es duran a terme, el qual s’anairà omplint en funció del que vagi sortint a l’aula.

ENS REUNIM!!!

El primer pas per tirar endavant el projecte ha sigut  fer una reunió amb tot l’equip per tal de planificar el projecte conjuntament i de compartir opinions i idees per assolir els dos aspectes principals a millorar, la col·laboració de les famílies i els interessos dels infants.

El principal acord d’aquesta va ser que iniciaríem el projecte amb una conversa, demanant als infants de què treballaven els seus pares, i que a partir del que sorgís continuaríem cap a un lloc o cap a un altre. Està clar que haurem d’anar construïnt el projecte a mida del que vagi passant a l’aula. El què esparàvem és que aquesta conversa també ens portés a definir com seria la col·laboració de les famílies.

D’ON SORGEIX EL PROJECTE?

El projecte que ens proposem portar a terme l’equip de mestres d’educació infantil, és un projecte que ja s’ha fet altres vegades a l’escola, és a dir, partim d’un projecte que tenim marcat però que en volem millorar certs aspectes. Aquest porta per nom “Els Oficis”.

Un d’aquests aspectes és fomentar la participació i col·laboració de les famílies. Volem obrir les portes de les aules a les famílies i/o que ens obrin les famílies les portes de casa seva per treballar conjuntament i afavorir la motivació dels infants en el desenvolupament del projecte.

I un altre és, que tot i ser un projecte planificat, partir el màxim possible dels interessos dels infants que tenim al davant per tal de que l’aprenentatge que puguin realitzar sigui el màxim de significatiu.

Amb tot això ens sorgeixen dubtes: aconseguirem que els interessos dels infants siguin reals? Com ho farem per saber-ho? Les famílies col·laborant? Com ho farem per què s’impliquin en el projecte?

Presentació de l’Escola Valldeneu

Som l’Escola Valldeneu de Sant Martí de Centelles. Som una escola petita, de 57 alumnes i 8 mestres, a banda de tota la resta de personal com són les monitores de menjador i les persones encarregades de portar a terme les activitats extraescolars.

Aquest curs vam decidir d’entrar a la xarxa de competències bàsiques per a aprendre altres maneres d’ensenyar, amb una mirada diferent i més global cap a l’aprenentatge. Al llarg del curs hem tingut algunes dificultats que han fet que aquest procés s’hagi vist alterat, però seguim amb ganes d’aprendre i anem entrant de mica en mica, introduint algunes de les eines que ens va aportant el curs.

El nostre grup impulsor es composa de quatre mestres, dues de les quals són les formadores a la xarxa de competències bàsiques.

Fa dos anys que estem realitzant una formació de centre amb la Teresa Pigrau sobre el treball per projectes, per tal d’anar introduint aquesta metodologia en el nostre centre. Aquest any la formació l’hem feta amb l’Escola de Muntanyola.

De cara a l’any vinent tenim pensat de realitzar un projecte a un dels cicles de primària, i les mestres que estem a l’equip impulsor anirem treballant en la seva realització.

Fins aviat!

PER ON COMENCEM?

Les trobades que fem els mestres de l’escola Josep maria Xandri a les hores de Xarxa de competències és per debatre i buscar la manera òptima per fer un treball més competencial.

Des de l’escola s’ha iniciat el “treball per caixes” i, durant aquest curs, els i les mestres hem de decidir i posar en comú com ha de ser aquesta metodologia.

Els punts en comú que hem pactat són els següents:

A nivell “d’intenció” o de l’objectiu de les “caixes temàtiques”:

  • Han de ser competencials
  • Interdisciplinàries
  • On es fomenti les intel·ligències múltiples
  • On l’alumne pugui arribar al màxim de les seves possibilitats
  • On l’alumne ha de ser capaç de poder-les realitzar de forma autònoma i, si es planteja algun dubte, poder-lo resoldre amb l’ajuda d’un company

A nivell d’organització i tenir en compte dels mestres:

  • On es treballin les competències i/o continguts claus que no s’hagin treballat en altres metodologies de treball (projectes, lliure circulació o tallers).
  • Han de tenir una estructura semblant
  • Han d’incorporar eines d’avaluació, autoavaluació i/o coavaluació
  • La ràtio d’alumnes ha de ser enter 10 i 15 alumnes per mestre per fer un bon acompanyament

A partir d’aquests “imprescindibles” ens hem posat el repte de crear-ne alguna pel curs vinent.

QUINA IDEA TENIM I VOLEM PORTAR A LA PRÀCTICA?

El tema de les caixes temàtiques va sorgir de la necessitat de crear moments per treballar una temàtica concreta sobre els continguts claus i per respondre a l’assoliment de competències.

En aquesta franja horària hi podem trobar un espai per descobrir, predir, experimentar, crear, … moments per transformar la informació en aprenentatge.

L’alumne es troba amb un pla de treball on se li proposa un petit repte a partir del treball del mètode científic i el raonament.

La idea és que es treballi individualment o en parelles per fomentar l’autonomia i poder atendre als diferents ritmes d’aprenentatge.

La funció del mestre és de guiar i donar idees sobre el repte concret que ha triat l’alumne. En cap moment li dona la solució.

Durant la setmana es pot fer un parell o tres de sessions i combinat amb altres tipologies d’aprenentatges.

METODOLOGIA DE LA COOPERATIVA

El projecte CuEmE (Cultura emprenedora a l’escola) a través del projecte LA COOPERATIVA,  fomenta les competències bàsiques i l’esprit d’emprenedoria en el cicle superior d’educació primària, concretament a 5è curs.

L’alumnat crea i gestiona una cooperativa escolar amb el recolzament de la comunitat educativa, l’administració i altres agents socials de la seva localitat (Ajuntament de Manlleu, OPE, …). L’Ajuntament ens ha facilitat eines per poder constuïr la cooperativa tal com una formació empresarial a un nivell ajustat als alumnes. També ha facilitat la gestió de la constitució de la cooperativa

La metodologia principalment és el treball per projectes. Reforça valors com la solidaritat, la igualtat d’oportunitats i l’equitat i constitueix una eina d’inclusió social, molt necessari a la nostra escola per la tipologia d’alumnat que s’agrupa.

La cooperativa centra l’activitat empresarial en la persona i no en el capital, es gestiona de manera democràtica i participativa i dóna part dels beneficis a projectes socials escollits pels propis alumnes de la cooperativa.

Els serveis de promoció econòmica i educació municipals actuen com a dinamitzadors i coordinadors del projecte posant els seus recursos al servei de l’esperit emprenedor de l’alumnat.

Cada dia és una festa!

Són molts els convidats que hem anat tenint aquests dies per la Biblioteca; l’alcaldessa del poble, la Caro, en Jordi, pares, àvies, germans grans.. ens agrada tan que tenim ganes d’ensenyar-la, compartir-la, lluir-la i gaudir-la! Aquí us deixem unes fotografíes! 

 

 

 

 

Institut Cirviànum de Torelló

Som un equip de professors de l’Institut Cirviànum que aquest any ens hem unit a la xarxa de competències bàsiques, per tal d’iniciar el treball per projectes al nostre centre.

De moment aquest curs el què hem fet ha estat consensuar la idea de què significa un projecte i com podem començar-los a aplicar al nostre centre de cara al curs que ve, ja que durant aquest any no ens ha estat possible d’implementar-ho.

Les dificultat en què ens hem trobat per tal d’implementar-ho és que el professorat que pertanyia a la comissió de projectes no coincidia en horari ni cursos o matèries per poder fer la prova ben feta. Tot i això durant aquest últim trimestre s’ha fet una prova a 1r d’eso sobre el projecte de l’alimentació.

De cara al curs vinent hem decidit treballar per projectes a 1r d’eso dues hores setmanals, substituïnt els crèdits variables.