IMPLEMENTACIÓ DEL PROJECTE

A partir de la situació inicial del nostre projecte sota el títol “De la novel.la al llenguatge audiovisual!”, l’alumnat buscarà i gestionarà com vol que sigui el seu producte final, i és obvi que hi haurà molta diversitat en el producte ja que tenim diferents grups.

Hem organitzat el projecte en tres fases:

Fase de presentació i recerca d’informació (1r trimestre)

  • Presentació de l’optativa: organització, metodologia, activitats a realitzar i fases i, criteris d’avaluació.
  • Desenvolupament de l’activitat a l’entorn de la lectura de la novel·la/conte: fer recerca d’autors, temàtiques, interessos literaris per acabar escollint una novel·la que els vingui de gust. Lectura de la novel·la per part de tot el grup.
  • Elaboració dels documents de treball: resum del llibre, adaptació a guió literari, storyboard, guió tècnic, desglossament…
  • Familiaritzar-se i documentar-se sobre el llenguatge del món de la producció audiovisual: fases de pre-producció, producció, post-producció i distribució.
  • Rúbriques de coavaluació i autoavaluació.
  • Entregar la primera part de la carpeta d’aprenentatge amb els documents anteriorment citats i les activitats proposades.

 

Fase de desenvolupament  (2n trimestre)

  • Identificació dels documents necessaris per la gravació.
  • Elaboració dels documents de producció: Pressupost estimat, calendarització i ordres de gravació.
  • Fer el càsting d’actors, recerca del material, atrezzo i localitzacions necessàries.
  • Gravació.
  • Rúbriques de coavaluació i autoavaluació.
  • Entregar la segona part de la carpeta d’aprenentatge amb els documents anteriorment citats i les activitats proposades.

 

Fase d’execució i presentació (3r trimestre)

  • Selecció de la música, de l’estètica del vídeo…
  • Tasques de post-producció del curtmetratge.
  • Difusió del vídeo: tràiler, xarxes socials distribució del curtmetratge: canals, concursos.
  • Exposició i presentació del seu curtmetratge a l’aula.
  • Rúbriques de coavaluació i autoavaluació.

Entregar la tercera part de la carpeta d’aprenentatge amb els documents anteriorment citats i les activitats proposades i el curtmetratge acabat.

GESTIÓ DE L’AULA I METODOLOGIA AL PROJECTE DE L’INS. BISAURA

  • Aquesta optativa pretén a partir d’un centre d’interès crear tot un conjunt d’activitats que activin els coneixements i habilitats dels alumnes en diferents àmbits i assoleixin l’objectiu final proposat. L’objectiu final és que a partir de la lectura d’una novel·la escollida al seu gust, n’hauran de fer l’adaptació cinematogràfica en format de curtmetratge. El títol de l’optativa és: « De la novel.la al llenguatge audiovisual!». S’haurà de crear una carpeta d’aprenentatge on els alumnes hauran d’anar recopilant totes les seves activitats, textos, correccions, esbossos, mapes conceptuals, esquemes, autoavaluacions… I al finalitzar el curs hauran de presentar una peça audiovisual en format curtmetratge.
  • En aquest curtmetratge s’hi han d’incloure la llengua catalana, castellana i anglesa dins de la seva producció audiovisual.
  • La metodologia de treball és el treball per projectes a través del treball cooperatiu dels grups, introduint activitats multinivell per atendre a les intel·ligències múltiples a l’aula i la personalització dels aprenentatges.
  • Altres metodologies que s’utilitzaran a l’aula són: exposicions orals, treball individual, treballs a partir de la visualització de vídeos i grups de debat.
  • Hi haurà el suport i l’acompanyament de les explicacions del professorat de l’aula i la plataforma digital Moodle on s’inclouran la descripció de les activitats i les seves orientacions,  pautes de seguiment, els portafolis, els criteris d’avaluació perquè els alumnes sàpiguen com se’ls avaluarà i altres recursos que els hi poden ser d’ajuda en el desenvolupament de les activitats.

Tot l’enfocament del projecte es fonamenta en la recerca, que comporta un constant procés reflexiu i crític. El recorregut del treball és marcat pels alumnes. El rol del professorat no és el de donar respostes sinó el de fer les preguntes adequades que permeten seguir fent recerca, investigació, resolució de dubtes i reorientació del procés de treball.

És un mètode de treball constructivista que motiva i promou la investigació i l’aprenentatge. L’alumnat és protagonista del seu propi aprenentatge en un context multidireccional. És una metodologia que té per objectiu guiar als alumnes en l’aprendre a aprendre, i aconseguir un aprenentatge significatiu, de manera interdisciplinar, basant-se en el mètode científic, per esdevenir persones amb esperit crític.

Com ens hem planificat?

Durant aquest curs escolar,  un gran nombre de professors de  l’INS Bisaura, gairebé tot el claustre (14 professors) participen, un any més, en el curs de formació que forma part de la “Xarxa de Competències bàsiques”. El curs consisteix en 7 sessions d’aproximadament dues hores els dimecres a la tarda i és dirigit per dos professors representants del Centre.  Els professors participants formem part de l’Equip Impulsor de la Xarxa de Competències Bàsiques.

Des de l’Equip Impulsor del Centre es va canviant la metodologia de treball en certs àmbits del nostre centre, implementant el treball per competències. Per aquest motiu, any rere any, anem introduint treballs per projectes en diferents cursos.

Al llarg de les diferents sessions, els professors han parlat com les diferents àrees s’introdueixen en els projectes engegats a l’INS. Bisaura. En el projecte de 2n d’ESO titulat “De la novel.la al llenguatge audiovisual!, els alumnes treballen en grups de forma autònoma de quatre o cinc i tres professors entren a l’aula per fer-ne el seguiment. Com que donem molta importància a l’opinió dels alumnes i als seus interessos, ells mateixos han triat els grups de treball. Es potencia molt la creativitat, l’autonomia i la iniciativa personal.

Ens presentem: som l’INS Bisaura

L’Equip Impulsor de l’Institut Bisaura són un grup de professors que volem canviar la metodologia de treball en certs àmbits del nostre centre, implementant el treball per competències.

El curs 2016-2017 ja vam realitzar un treball per projectes a 3r d’ESO la setmana del Treball de Síntesi, on vam proposar als nostres alumnes realitzar un treball en forma de diari titulat “un esdeveniment que hagi marcat la humanitat”. A partir d’aquí cal elaborar un DIARI i posteriorment un TELENOTÍCIES amb informacions que estiguin relacionades amb els fets i època en què s’esdevingui el tema escollit. Aquest projecte té continuïtat també aquest curs.

Aquest curs 2017-2018, els alumnes de 2n d’ESO durant dues hores setmanals treballen competencialment per grups. El projecte que realitzen és: De la novel·la al llenguatge audiovisual!

Els alumnes, a partir d’una narració o d’un relat curt triat per ells mateixos, s’endinsaran en el màgic món del cinema.

Implementació- Escola La Forja

La informació que necessitem per a la realització dels diferents apartats del Revist@ll l’obtenim de la gent del poble i les llegendes del municipi. Visitem el ferrer, fem entrevistes, anem a l’ajuntament, fem una excursió a Rocadepena…

Els nens i nenes de l’escola ja tenen molts coneixements previs sobre Alpens, per tant, és molt fàcil anar relacionant la informació nova amb els seus coneixements previs.

Tots els coneixements que van adquirint els alumnes es van esquematitzant, recollint i relacionant, per tal de poder extreure’n les parts més importants i poder-ho plasmar en els diferents apartats de la revista.

La implementació del projecte s’ha portat a terme al llarg del 2n trimestre, i s’ha finalitzat la primera setmana de febrer.

 

Treballar per projectes a l’Antoni Pous

Qui som? Què implica treballar amb projectes? Què volem com a centre?

L’Antoni Pous és un centre de màxima complexitat de la comarca d’Osona que té com a objectiu aconseguir que el nostre alumnat assoleixi les competències bàsiques de final d’etapa. Pensem que treballar per projectes implica treballar els continguts curriculars com a mitjà per assolir els objectius fixats, i possibilitar que l’alumnat sigui competent per utilitzar les seves capacitats en situacions i contextos reals.

També implica avaluar per aprendre, tenint en compte el procés, des del punt partida de l’aprenent fins al punt d’arribada desitjat, sense descuidar el producte final.

Per organitzar-nos com a centre hem creat grups de treball d’alumnes formats per docents implicats en metodologies col·laboratives, interdisciplinars i basades en fets reals, els quals trimestralment seran els responsables de conduir als alumnes en aquest aprenentatge.

També s’han creat espais de reflexió on es gestiona el currículum per competències bàsiques i on es comparteixen els processos d’autoavaluació.

CONVERSES I MÉS CONVERSES

La idea metodològica principal que ens plantagem i que anem repetint, és partir al màxim possible de els interessos dels infants, és per això que ens proposem partir d’una conversa inicial amb aquest per tal de tirar endavant el projecte.

La conversa l’iniciem amb una pregunta: “De què treballen el papa i la mama?”. Hi havia infants que ho teníen claríssim i d’altres que no tant. És per això que vam decidir fer una nota a les famílies preguntant-los-hi. La vàrem redactar entre tots a través de la pissarra digital, la vam imprimir i finalment l’enganxàrem a l’agenda.

A partir d’aquí la intenció és potenciar el treball directe dels infants i les famílies, partint d’agrupament en gran grup i en funció de les propostes de les famílies en grups més petits. Una de les activitats clau seran les converses en gran grup per tal d’arribar a conclusions, compartir idees i observacions, etc. I a la vegada treballar la llegua oral tan important en aquesta edat.

JUGUEM I DESPRÉS D’UNA SETMANA VALOREM COM HA ANAT…

Valorem com han funcionat els jocs durant la setmana.

En general tots els nens han anat jugant a les diferents propostes i estan contents de com han anat.

Algú es queixa que quan juguen al VIP o a algun joc d’amagar-se, molts companys s’amaguen als lavabos.

Als lavabos no podem jugar perquè podem molestar altres nens i nenes que volen anar a fer pipí i d’altra banda ens podem enganxar els dits amb les portes.

El problema és que al pati no hi ha LLOCS PER AMAGAR-SE.

Què podem fer?

Un alumne proposa muntar cabanes per amagar-nos a dins.

Qui farà aquestes cabanes?

Van dient idees: els mestres, els alumnes, els pares (hi ha algun pare fuster, llauner…)

Al principi els grans de 6è s’ofereixen per fer un espai per amagar-se, però els altres cursos també ho volen fer i acabem decidint que cada curs muntarà una cabana diferent.

Com podem fer les cabanes?

Van dient idees: amb taules, branques, caixes, robes, cordes, fulles….

Es proposa que cada grup classe pensi un manera de fer una cabana, estructura, material… i el proper dia la posem en comú.

Algú veu que les caixes de cartró si les deixem al pati i plou es mullarien. Busquem una solució: quan entrem del pati podem entrar els cartrons al gimnàs, això mateix podriem fer amb les taules.

Els delegats presentaran la proposta al grup classe i en parlaran quedem que pel proper divendres portaran idees consensuades amb el grup i la tutora de maneres de fer cabanes per amagar-se al pati.

TENIM UN PROBLEMA! QUÈ FEM?

Com ens organitzem?

Els alumnes de primària s’organitzen tenint dos representats per aula, per tal de compartir idees, dubtes, proposar coses que vulguin realitzar, etc. Des de l’inici del curs s’han reunit mensualment, tot i que des del moment en que van proposar solucionar a fons els conflictes del pati, es va veure la necessitat de fer reunions més freqüents i s’han passat a reunir setmanalment, els divendres a l’hora del pati.

Què fem?

En aquestes reunions, es va començar a parlar sobre els conflictes que s’originaven al pati. Al principi, va sorgir la idea de posar jocs amb materials diferents (cordes, gomes de saltar, anelles, pilotes,…),  per tal de tenir més varietat de jocs, però no se’n va fer un bon ús. El material nou va durar molt poc.

Com ho solucionem?

Va sorgir la proposta de pensar jocs on no hi hagués material i, després de parlar-ho a l’aula, cada delegat va aportar propostes que havien pactat amb el seu grup-classe.

Es van portar totes les propostes a la reunió i se’n va fer una tria final i es van repartir per classes. Cada curs va elaborar les instruccions de jocs, el cartell amb el nom del joc i van fer una proposta del lloc on els col·locaven. Les instruccions són penjades al pati i els alumnes tenen diferents espais per jugar.

Estrenem nou pati!!

A conseqüència del trasllat a l’escola nova, en un pati sense vegetació, sense estímuls, sense estructures… es va veure la necessitat de donar vida al pati. A treballar!

Grup impulsor de l’Emili Teixidor

Som l’Escola Emili Teixidor del municipi de Roda de Ter. Som una escola d’una línia amb dos grups desdoblats (2n i 4t). Aquest curs, és el primer que formem part de la xarxa de competències bàsiques amb la intenció de renovar, anar canviant i millorant el treball per projectes al nostre centre.

El grup impulsor està format per 8 mestres: totes les coordinadores de cicles, l’equip directiu i altres mestres tutores, assegurant que hi hagi mestres de tots els cicles.

Tenint en compte la idea que els alumnes han de ser els protagonistes del seu propi procés d’aprenentatge, hem creat uns dinamitzadors d’escola (delegats de curs) que són els que porten la iniciativa representant als alumnes de cada classe, és a dir, als seus companys.