IMPLEMENTACIÓ DEL PROJECTE – METODOLOGIA

La primera sessió, prèvia a la visita de l’autora, es va fer un treball en petit grup, en forma de joc, per tal de descobrir qui seria el personatge que els visitaria, quin ofici tenia,… i uns posterior posada en comú.

Es va confeccionar un dossier de poemes per a cada alumne. El treball de cada sessió es porta a terme tenint com a base un dels poemes.

Pràcticament totes les sessions de treball s’han distribuït en quatre parts:
– Lectura d’un poema. Activitat en gran grup.
. Què ens suggereix el títol? De què pot parlar el poema?
. Modelatge de la lectura per part del mestre
. Lectura per part de dos o tres alumnes, en veu alta.

– Comprensió del poema
. Paraules o expressions que no s’entenen
. Explicar-lo amb les pròpies paraules
. Comprovar les hipòtesis sobre el tema del poema

– Activitats per afavorir una lectura teatralitzada
. Uns primers minuts de relaxació: respiracions, massatge per parelles, escoltar música amb els ulls tancats,…

. Activitat principal (*)

– Reflexió i valoració de com ha anat la sessió

(*) Activitats principals de les sessions -vídeo-
– Les sessions 2,3,4,5 i 6 , l’activitat principal té com a finalitat treballar la veu i les posicions corporals:
.recitar versos amb diferents tons de veu: de senyor, de nen ,..
diferents personatges: un avi, un home de negocis, una estrella de música,…
diferents emocions: enfadat, plorant, rient,
diferents velocitats, intensitats
diferents procedències, caminar imaginant diferents sòls
amb la boca oberta, tancada,…
simular caminar sobre fang, sorra, aigua,…

– Les sessions 7,8,9,10,11,12 es destinen al treball específic del poemes:
llegir un vers cada alumne ordenadament, amb desordre, a partir del número de vers que se’ls adjudica,…

Les sessions 13,14 i 15 són de preparació del poema que s’haurà de representar.
Treball en petit grup, on cadascú aporta idees per representar el poema.
Treball en gran grup per tal que els altres companys puguin opinar i fer crítiques constructives dels altres grups.

Sessió final
– Assaig general al teatre de l’escola
– Representació pels alumnes de 3r i per les famílies

Comencem!

El primer que hem fet, després de proposar als alumnes aquest projecte,  ha set fer els grups de treball. Prèviament les mestres ja ens havíem plantejat quina era la millor opció per fer els grups. Teniem clar que volíem que fossin grups cooperatius, però dubtàvem si els havíem de fer nosaltres o deixar llibertat als alumnes. Al final vam decidir que deixaríem que fossin els propis alumnes els que triessin els companys de treball, però seguint uns criteris que  vam decidir, amb l’alumnat,  per tal que fossin equilibrats:

  • Alumnes de mitjà i superior barrejats.
  • Quatre alumnes per grup.
  • Diferents habilitats o capacitats: manipulatives, matemàtiques, recerca d’informació, pensament creatiu, artístiques, comunicatives i lingüístiques.

Per sorpresa nostra, hi ha hagut grups que s’han format de seguida, d’altres han necessitat una petita ajuda per part de les mestres, però no ha quedat cap grup que no compleixi els requisits.

Si els grups els haguéssim fet nosaltres, haurien quedat semblants? Tendim a dirigir massa als alumnes?

Criteris dels alumnes per fer els grups cooperatius.

Cicle Mitjà de l’escola Dr. Fortià Solà

Veient la necessitat d’implementar la metodologia dels projectes a l’escola per poder treballar de manera més competencial, aquest curs hem introduït en tots els cursos i dins l’horari escolar 9 hores setmanals per a dur a terme els projectes de forma globlitzada.

Som les tutores de quart de Primària i aquest primer trimestre vam realitzar el projecte de Coneguem Torelló.

AVALUACIÓ DELS INFANTS

A nivell de cicle d’educació infantil vam prendre els següents acords sobre com fer l’avaluació:

  • Observació directa i contínua al llarg del projecte i registre dels aspectes més rellevants acord amb als objectius proposats.
  • Converses i enregistrament d’aquestes.
  • Enregistraments i dibuixos sobre els oficis que els han agradat més.
  • Rúbrica sobre els oficis que més els han agradat i els oficis que ara coneixen.

RÚBRICA

ALTRES ACTIVITATS

A partir del projecte es van portar a terme altres activitats, com cançons i danses, dites i poemes, dibuixar i enregistrar el que volien ser de grans, etc. Però una de les més rellevants va ser que els infants volien fer un regal a totes les persones que els hi havien “explicat coses”. Amb el grup es va acordar regalar-los-hi una foto del dia que es van trobar amb el seu nom escrit al darrera.

Aquesta també va ser un molt bona manera de tancar el projecte.

L’ESSÈNCIA DEL PROJECTE…

A mesura que els infants portaven anotat  a l’agenda de què treballaven els seus pares, n’anàvem parlant, però com que parlant-ne no n’hi havia prou es va proposar als pares i mares si podien venir a l’escola a explicar la seva feina o anar-los a veure a la feina en directa. Aquestes sessions van ser molt gratificants tant per les famílies com per els alumnes. A continuació en teniu alguns exemples:

IMATGES DEL PROJECTE

Però què passa amb les famílies que no han pogut participar? Com ho viuran els infants?

D’aquests aspectes en vàrem parlar amb ells i es va explicar que no tots els pares i mares podien venir a l’escola ja fos perquè treballaven o per altres motius. Des de tutoria també vam valorar tenir en compte que les famílies que no havien pogut participar en aquest projecte, vetllaríem perquè poguessin participar en altres moments (en sortides, altres projectes, etc.).

QUÈ ÉS EL QUE HEM FET?

Tot i que els tres nivells d’educació infantil, treballem conjuntament i amb els mateixos objectius principals, a l’hora de concretar els objectius i continguts del que es vol treballar,  ha petites variacions per tal d’adaptar-nos a cada nivell d’edat, és per això i perquè també sorgeixen necessitats diferents en cada un dels grups, que les activitats són diferents. Per aquest motiu en l’apartat d’implementació documentarem més conretament el procés d’un dels grups d’alumnes, en aquest cas el de P3. De totes maneres a continuació posarem els enllaços del nodes de l’escola on també es pot observar els processos duts a terme a P4 i P5.

PLANIFICACIÓ

El grup impulsor de la Xarxa de CCBB ens reunim els dimecres de 12:45 a 13:45.

Durant les primeres sessions vam consensuar una definició de Treball per projecte entre els membres del grup.

Com que una de les característiques d’aquesta metodologia és el treball cooperatiu, dues mestres del grup que participen en un curs a la UVIC sobre aquest tipus de treball ens van explicar les bases fonamentals, van fer especial incidència en les activitats de cohesió de grup. Per això vam acordar que a les tutories es portarien a terme aquestes activitats.

Cada curs a la nostra escola es fa una exposició per Sant Jordi sobre un tema general que cada cicle treballa al seu nivell, vam decidir que el projecte que podríem treballar en el grup impulsor seria el de l’exposició. Sota el tema global de l’alimentació cada cicle va dissenyar el seu projecte.

Moltes reunions les fem conjuntament tot el grup, però d’altres ens reunim per cicles i després posem en comú per debatre el que s’ha treballat.