Metodologia

Els grups de treball del projecte han estat formats des de l’àmbit de tutoria. En primer lloc, els alumnes van poder escollir una parella, i tot seguit, la tutora va agrupar aquestes parelles, per tal d’aconseguir la complementació òptima entre companys.

A més, des de la comissió de la xarxa de competències, es va realitzar un pòster on de forma molt visual apareixien les idees bàsiques del projecte. PÒSTER

Cada joc, s’ha complementat amb un document en format lliure, contenint les pautes .(DOC DE LES PAUTES)

Durant la realització del projecte, els alumnes, de forma grupal havien de realitzar un dietari (full de seguiment on apuntaven què havien après de nou i propostes per millorar els objectius encara no assolits).(MOSTRA DIETARI)

Qui som?

Som l’Institut del Voltreganès, i som l’equip impulsor de competències bàsiques. És el segon any que estem dins la xarxa i les nostres expectatives són continuar treballant a través de projectes. El nostre principal repte és mantenir el treball per projectes de 3r d’ESO que ja vam iniciar el curs passat i implementar la metedologia a la resta de cursos de l’ESO.

Aquest curs estem molt contents perquè les persones que formem part de l’equip impulsor, seguim  (amb moltes ganes) i tenim dues incorporacions noves (de nous àmbits!!)

Que no s’aturi el cervell!

El projecte que han realitzat els alumnes de 1r d’ESO de l’INS Voltreganès durant el curs 2017-2018, s’anomena “Que no s’aturi el cervell”. El projecte ha tingut tres objectius principals.

– Aprendre el funcionament de la memòria i conèixer la pèrdua d’aquesta en la vellesa.

– Crear jocs matemàtics per estimular la memòria a la gent gran

– reflexionar i empatitzar sobre la situació dels àvis i àvies respecte la pèrdua de memòria

La realització d’aquest projecte ha estat significatiu per als alumnes de 1r d’ESO, ja que des del punt de vista matemàtic han treballat la numeració, el càlcul, l’espai (proporció), la forma (geometria plana i simetria), les mesures, l’ordre i les escales. Dins l’àmbit tecnòlogic han treballat el disseny i construcció d’un joc seguint les fases del projecte tecnològic, la utilització de la impressora 3D i l’ús de la fusta i el forn per realitzar maquetes. Pel que fa a la materia de llengua han aplicat els coneixements del llenguatge oral i el llenguatge escrit  (la coherència, la cohesió, la variació lèxica i l’ortografia en els textos). Finalment, en l’àmbit de les ciències socials, han pogut observar i analitzar les necessitats de la població en procés d’envelliment (infraestructures, atenció mèdica, dependencia…).

LA VEU DELS MESTRES!

Després de tanta organització, preparació de materials, anades i vingudes, descobertes, fotos, … ha arribat el gran dia!

Cada mestre de l’equip impulsor juntament amb un mestre/monitor  de l’Escola Suris, s’encarrega d’un grup de participants on hi ha nens de 2n de les dues escoles. Els nens de 3r estan a la seva ubicació de la gimcana juntament amb un familiar voluntari que els acompanyarà a les diferents explicacions de l’equip.

Comença la gimcana i cada grup comença per una ubicació diferent de l’itinerari. A cada lloc d’interès hi ha un equip de nens que ens expliquen la peculiaritat/història del lloc, ens fan fer una activitat i després hem de buscar un codi QR que enllaça al pròxim punt del mapa on hem d’anar.

Tots els equips estan molt ben preparats, les seves explicacions són molt adequades i entenedores. Estem descobrint coses del municipi que no coneixíem igual que l’actitud dels diferents equips d’investigació en el desenvolupament de la jornada.

Finalitzar tots junts aquesta gimcana a les Set Fonts amb la sorpresa dels Caramellaires de Sant Julià ha resultat molt gratificant i emocionant. Ho valorem molt positivament!

Els mestres ens coneixem!

Després de diferents setmanes de comunicació online entre els alumnes de les dues escoles, per a poder compartir preguntes i anar responent a les inquietuds que tenien els nens de l’Escola Suris de Cornellà de Llobregat, i de les nombroses trucades telefòniques coordinant aquesta activitat conjunta,  ha arribat el moment  de conèixer-nos.

Mitjançant un Drive compartit hem organitzat el desenvolupament de la Jornada però creiem necessari trobar-nos i així poder parlar-ne cara a cara. La tarda abans de la Gimcana, ens trobem amb les mestres i acompanyants de l’Escola Suris a la casa de colònies. En aquesta trobada, els expliquem tot el funcionament de la sortida així com el desenvolupament de la jornada. Compartim materials i  petits dubtes sobre el recorregut, activitats de les parades de la gimcana, etc. Tenim por de pluja, exposem també el pla B.

Realment estem tots molt entusiasmats en aquesta activitat conjunta, la qual veiem que el producte final que se’n deriva és totalment significatiu per a tots.

MOVEM FILS

Els alumnes de tercer, a partir de les preguntes formulades pels alumnes de l’escola Suris, van investigar on es podien dirigir per resoldre totes les qüestions.

Això ens va portar a mobilitzar-nos per demanar ajuda a diferents persones, establiments i òrgans del nostre municipi.

Els propis alumnes van demanar visita per via telefònica a:

  • El veterinari (entrevista personal)
  • Secretària de l’Ajuntament per concretar visites https://photos.app.goo.gl/jMq1m6lCXn6sEQAr1
  • El CAP
  • El regidor de cultura (entrevista personal)
  • El regidor d’urbanisme (entrevista personal)

  • El regidor de medi ambient (entrevista personal)
  • L’encarregat del punt jove (entrevista personal)
  • El municipal del poble (que va venir a l’escola)
  • El president del futbol (entrevista personal)
  • Els bombers de Vic (consulta telefònica)
  • L’Alcalde (entrevista personal) https://photos.app.goo.gl/F94jnkDF9SPKyY1P2

Es van organitzar per grups per tal de realitzar les visites.

Els Mestres del grup impulsor vam cedir hores de treball personal per poder cobrir a la resta del grup en aquestes franges.

No tots els contactes van poder-se realitzar només via alumnes. Així dons, va ser important la xarxa del propi municipi per aconseguir col·laboracions amb la gimcana:

  • L’ajuntament va pagar les hores i el material de la ceramista que ensenyava a treballar la terrissa el dia de la gimcana.
  • La mestra de música de l’escola es va posar en contacte amb el president dels Caramellaire per poder comptar amb la seva presència.

Així doncs, la xarxa de mestres, la xarxa de famílies, la xarxa del municipi ha estat bàsica per enriquir el nostre projecte.

Treballem junts!

Abans de començar a treballar,  per fer que tots se sentin una part important del grup, hem de distribuir les funcions. Els nens comencen a  conèixer aquesta metodologia ja que l’hem utilitzat en algun moment a l’escola. Les diferents funcions del grups cooperatius són: secretari, portaveu, coordinador i material. Deixem llibertat a cada grup perquè es distribueixi els rols, segons les habilitats i capacitats de cada alumne.

Ens ha sorprès gratament que tots els alumnes han escollit la funció que es veuen capaços de poder portar a terme i que aquesta la valoren positivament, ja que  es senten còmodes treballant-hi i saben que,  respectant els rols,  el grup funciona millor.

Reflexionant sobre aquest procés, ens hem adonat que el fet d’utilitzar una mateixa metodologia en diferents moments i àrees de l’escola, facilita el treball i el fa més profitós i fàcil. Tot i que al llarg del curs ja hem anat treballant amb grups cooperatius i veiem els seus avantatges,  ens animem a  que formi part del dia a dia de l’escola?

Mural amb els càrrecs i les tasques dels grups cooperatius.

 

Metodologia: EQUIPS D’INVESTIGACIÓ

Per portar a terme aquest projecte ens organitzem per equips d’investigació. Els alumnes s’agrupen segons els seus interessos per poder donar resposta a un aspecte del poble. A partir d’aquí els equips d’investigació fan les entrevistes i cerquen la informació que necessitaran per poder realitzar el treball.

L’equip d’investigació és un equip d’alumnes on seleccionen la temàtica que més els interessa i se’n formulen preguntes sobre aquest tema a treballar. Els equips estan formats per 3 a 6 nens que tenen els mateixos interessos o similars. El paper del mestre en aquests equips d’investigació és acompanyar-los en la cerca de bibliografia i recursos perquè puguin realitzar-la.  Els alumnes una vegada localitzen la informació, recullen dades, en alguns casos es divideixen  per investigar i després comparteixen els seus descobriments amb la resta de l’equip, interpreten descobriments,…). L’equip realitza un informe on recull la investigació portada a terme. La presenten a la resta de companys de la classe i es coavaluen. Una vegada finalitzada aquesta realitzen l’autoavaluació i l’avaluació del quadernet d’equip.

L’equip impulsor ens hem organitzat per a poder acompanyar a la tutora a realitzar aquest treball de camp ja que cada equip tenia pensat un pla d’actuació de cerca força complex (cerca d’informació a diferents entitats del poble, entrevistes a persones del poble com ara: l’alcalde, la regidora de cultura, l’entrenador de futbol,…) .

Una vegada realitzat aquest treball de cerca era el moment de poder veure com aquesta informació la podem utilitzar per a poder-la explicar de forma planera als nens de l’escola de Cornellà de Llobregat mitjançant una Gimcana pel poble.

PRODUCTE  FINAL: NOMÉS DELS INFANTS?

Podem   dir que de productes finals sobre el projecte n’han sorgit a diferents nivells.

Per una banda, els que han fet els alumnes: dibuixos de l’ofici que més els hi ha agradat, un enregistament explicant el que els agradaria ser de grans i un dossier per regalar a cada una de les persones que ens ha explicat el seu ofici.

També s’ha elaborat una DOCUMENTACIÓ sobre el projecte, la qual ha servit com a reflexió pedagògica per part dels mestres i com a mostra per les famílies del treball dels alumnes.
 

I per últim, s’ha construït una PADLET per tal de recollir tot el que s’ha fet sobre el projecte i també per compartir-ho amb les famílies.

Avaluació de la biblioteca!

Per concloure les entrades al bloc envers el projecte vam coincidir entre tots que:

Cal continuar conscienciant als infants de la importància de cuidar els llibres, ja que encara ens trobem que dos o tres llibres a la setmana es fan malbé i ningú no en sap res.

Hi ha més silenci quan s’entra.

Per part dels mestres cal tenir més controlat allò que s’hi fa a dins i abans de marxar cal revisar que tot estigui al seu lloc. (fet que costa molt encara).

S’han valorat positivament les ideas noves com; hospital de llibres, recomenacions, punt del llibre..

La dinamització de la biblioteca com un fet molt rellevant i positiu.

Cal ventil.lar la biblioteca després de menjar-hi (mestres, ja que és l’únic espai de l’escola on podem fer-ho).

Mestres com alumnes estem molt contents del canvi, entre tots ens sentim la biblioteca un espai més nostre, més integrat a l’escola i a tots aquells que hi formem part. Tot i així, som conscients que no és un projecte que acaba aquí, sinó que continua cada dia.