AVANCEM EN EL PROJECTE

Un cop triat el nom de la classe, cada grup ha iniciat el seu projecte a partir d’una pregunta formulada pels alumnes.

Per realitzar el projecte hem  treballat en diferents agrupaments:  individualment, per parelles, en petit grup i en gran grup segons l’activitat. En alguna sessió érem dues mestres a l’aula.

El treball ha set global, incloent-hi totes les àrees.

A partir de tot el que ens ha arribat i els interessos que han anat mostrant els alumnes hem orientat el projecte cap al món dels sentits. Això ens ha permès investigar, manipular, experimentar, descobrir, comparar, deduir, … Al mateix temps hem anat ambientant els passadissos com si fossin un bosc i cada grup hi ha incorporat el seu animal i també s’ha creat el racó d’informació de cada animal.

La sortida de tardor al bosc ens ha servit per acabar d’aplicar,  comprovar i ampliar els coneixements que hem anat adquirint al llarg d’aquest procés.

Per acabar, cada grup s’ha preparat una exposició oral del què volia explicar del seu animal i ho han presentat a una altra classe del cicle.

 

Implementació

El treball s’inicia seguint el full de ruta proposat pel programa CuEme del projecte de la cooperativa.

La planificació del treball està distribuida per trimestres amb unes tasques definides  per cada mes de l’any.

El primer trimestre es fa la presentació del projecte al Consell Escolar i a la Comunitat Educativa. Seguidament es dóna d’alta a la comunitat virtual.

El primer pas és la constitució de la cooperativa, amb tasques com elecció del nom, tria de l’equip directiu, elecció de departaments, actes de constitució, estatuts, estudi de mercat, etc.

Per a la constitució de l’empresa es duen a terme diferents tallers, xerrades i sortides. Es visita una cooperativa real, es sol·licita finançament al banc, i es crea la imatge de la cooperativa dissenyant diferents prototips de logos, amb el suport extern de l’Escola d’Art. Finalment es fa difusió en el mitjans de comunicació locals del projecte.

Amb les tasques descrites  s’observa que la metodologia de treball es totalment en un entorn real, fent que els alumnes adquireixin la competència d’autonomia, aprendre a aprendre, etc.

Durant el segon trimestre es fa l’elecció del producte, s’elaboren els productes, l’etiquetatge i l’embassat.

Finalment, el tercer trimestre es continua produïnt i es fa la preparació de la venda (permis de venda, publicitat, repartiment de tasque, balanç i responsabilitat social).

Per acabar, és al juny quan es fa l’anàlisi de resultats comptables, la memòria d’activitats i la valoració final. Per a venda, els alumnes han hagut de sol.licitar a l’OPE la parada al mercat i la col.laboració de l’ajuntament.

Un 10% dels diners guanyats en la venda dels productes de la cooperativa van destinats a una obra social que escullen ells mateixos.

 

IMPLEMENTACIÓ DEL PROJECTE/ METODOLOGIA

EL VOLUM

Aquest curs a Educació Infantil hem portat a terme un projecte comú. EL VOLUM.

Per a la seva realització hem passat per diferents fases.

En la 1a. FASE, el infants van experimentar amb tots els materials reciclats recollits a l’aula de psicomotricitat, fent diverses construccions.

En la 2a. FASE, els nens i nenes van escollir quina construcció volien fer a partir d’una votació a l’aula de les diferents propostes que van sorgir a l’aula de psicomotricitat.

Les construccions que van sortir van se les següents:
• LA CASA I EL TÚNEL A P3
• LA COVA I ELS CASTELL A P4
• EL COTXE I ELS CASTELL A P5

A partir d’aquí vam començar a treballar els diferents projectes.

En la 3a. FASE, i final del projecte, s’ha treballat la figura d’en JEAN DUBUFFET pintor i escultor francés. Per tal de donar harmonia al conjunt del projecte del volum, donant un acabat estètic a totes les construccions creades, vam inspirant-nos en les seves produccions.

PRESENTACIÓ D’UN DELS PROJECTES PORTATS A TERME: EL CASTELL P4B (classe vermella)

Primers passos…

Un cop hem tingut els grups fets i els rols assignats, hem començat el treball del projecte. Als alumnes els hem dit que si volen un Skatepark al poble, cal que presentin un projecte a l’ajuntament, ha de ser real, però no tots han de ser iguals. La nostra idea és que sigui un projecte molt obert per veure com es desenvolupen els alumnes. Per ajudar a organitzar-se, en acabar cada sessió, cada grup ha d’omplir el seu diari d’equip, on ha d’explicar, breument, què han fet bé, què cal millorar i les tasques per la següent sessió.

Després de tres sessions  hem observat  que la majoria de grups  feien cerques a internet  sense un objectiu clar, tot i que alguns ja començaven a parlar sobre pressupostos i  ubicació. Això ens ha fet replentejar la consigna inicial i hem vist la necessitat de crear una rúbrica per tal que l’alumnat sàpiga ben bé  de què  se  l’avaluarà  i que els ajudi a encaminar la seva recerca. Amb aquest canvi hem vist una millora en el treball que estan portant a terme.

Tot i que la rúbrica ha funcionat molt bé, de cara a un proper projecte, creiem que s’ha de presentar a l’inici del treball i consensuar-la amb els alumnes, ja que d’aquesta manera ells són molt més conscients dels criteris d’avaluació.

 

Rúbrica d’autoavaluació

Implementació- Escola Aurora

Des del moment que ens vam plantejar el projecte que volíem dur a terme, vàrem tenir en compte que el més important era que havia de ser el projecte dels alumnes. Per aquest motiu les nostres accions varen ser:

  • Primer de tot vàrem fer una assemblea amb tots els alumnes de l’escola per introduir el tema que ens semblava que podia ser interessant de dur a terme. Se’ls va exposar la intenció de redissenyar la revista que fèiem cada curs El Revist@ll, juntament amb totes les escoles de la ZER. En aquesta assemblea es va acordar entre tots que havíem de fer la revista d’una altra manera perquè realment fos una activitat feta pels alumnes, no només una simple col·laboració. Es va acordar també que cada classe amb el seu/va tutor/a en parlaria amb els alumnes per fer una llista d’activitats adequades a l’edat dels alumnes.
  • En aquesta primera assemblea es va decidir entre tots els alumnes que cada escola volia la seva part de la revista diferenciada de les altres escoles. Entre tots i a suggerència dels alumnes de la classe de cicle superior, es va decidir que l’escola Aurora faria la seva part en format diari.
  • Seguidament cada classe va parlar de quina podia ser l’aportació que podia fer a la revista. Es tractava d’escollir també quin tema o quines activitats podien fer els alumnes de cada classe.
  • Vàrem tornar a fer una assemblea general on cada aula va exposar quin tema els agradaria tractar en els seu article. Es va fer una llista a la pissarra de tots els articles que serien necessaris a més a més dels escollits per classe.
  • Els alumnes de cicle superior varen agafar el timó del projecte i ells varen ser els que varen distribuir les tasques que havíem de realitzar cada una de les classes. També varen ser ells els que van distribuir els horaris de realització de les tasques així com de les assemblees que s’havien d’anar realitzant per posar en comú la feina feta.
  • Una vegada va quedar clar quines feines havia de fer cada grup, cada classe va treballar separat de les altres en els seus articles i activitats destinades.
  • Els alumnes de la classe de cicle mitjà i cicle superior, varen treballar en petits grups, on a cada grup hi havia alumnes de 3r fins a 6è, en un treball cooperatiu.
  • Els alumnes d’educació infantil i cicle inicial, varen fer activitats paral·leles relacionades amb el tema de la premsa escrita (diaris), classificació notícies, treball anuncis, entreteniments…
  • Havíem de triar un nom per la revista i per això també vàrem fer una assemblea general per fer votacions. Els alumnes varen fer aportacions de noms pel nostre diari i es van anar votant les opcions fins que va guanyar el més votat L’AURORA BOREAL.
  • Paral·lelament a les activitats de la nostra part de revista, cada tarda cada alumne feia el seu diari personal de com havia anat el dia, de quines activitats havia realitzat i com ho havia fet, per deixar constància de la feina feta. El diari personal de l’alumne ha servit per avaluar-los.

COMPARTIM MOMENTS AMB L’ESCOLA SALARICH

El passat dijous dia 17 de maig, dues persones del grup impulsor de l’escola El Despujol, vam anar a l’escola El Salarich de Vic a compartir la nostra experiència en l’avaluació per projectes. La idea d’aquesta trobada va sorgir arran dels petits debats que es generen en el nostre grup de treball i pensem que aquesta és una altra manera de donar sentit a la Xarxa.

En la trobada amb tot el Claustre, vam explicar com apliquem tres eines avaluatives al nostre treball per projectes: les bases d’orientació, les rúbriques i la carpeta d’aprenentatge. Vam acompanyar l’explicació amb materials elaborats pels nens i nenes dels diferents cicles.

Aquestes evidències i el nostre context educatiu van donar peu a preguntes, comentaris, reflexions…que de ben segur van generar petits canvis en la nostra perspectiva pedagògica. Mai res és igual després d’una bona conversa.

Per tant, des d’aquí volem agrair a l’escola El Salarich, la bona acollida que vam tenir, i sobretot les seves  aportacions, sempre encertades i  constructives. Realment, va estar un plaer i esperem que aquesta trobada sigui la primera de moltes altres. De moment, ja estem convidats a veure els seus “ambients”!!!

              Image de la sessió

La veu dels alumnes

Els alumnes han valorat el projecte i la seva feina segons el que s’ha explicat a l’apartat d’avaluació, però en el decurs del seu desenvolupament han anat  fent  valoracions via comentaris tot utilitzant EL TWITTER (@insvoltreganes). També les seves impressions, han estat enregistrades en format vídeo i a continuació us adjuntem una petita mostra:

[youtube]https://youtu.be/saVm8G4usbs[/youtube]

[youtube]https://youtu.be/Dmk9SYQIkas[/youtube]

 

 

Avaluació

L’avaluació del producte final s’ha realitzat seguint les pautes d’una rúbrica. (RÚBRICA).

També, els vam avaluar diàriament a través del dietari. A més, cada alumne havia de realitzar una autoavaluació i una coavaluació (utilitzant la mateixa rúbrica que nosaltres) dels seus companys, per tal de fomentar l’avaluació sumativa i fer l’aprenentatge més significatiu.

Producte final

El producte final consistia en la construcció d’un joc per millorar la memòria de la gent gran tenint en compte que havien de crear un embalatge i també unes instruccions clares del joc.  

La realització d’aquest projecte, ha permès als estudiants de 1r d’ESO de l’INS Voltreganès, col·laborar amb la residència d’avis del municipi. A més, de forma directa han millorat el seu entorn més proper i han reflexionat sobre la vellesa.

En la novena sessió, els grups van haver de presentar el seu producte final evidenciant que aquest complia amb els objectius establerts a l’inici del projecte.

Aquí teniu algunes joca presentats:

Implementació

La implementació es va fer durant les 8 sessions de dues hores i es van presentar les conclusions a la novena.

En primer lloc, els alumnes van estar jugant a jocs de taula i van observar un vídeo motivacional que els animava a realitzar el seu propi joc matemàtic amb l’objectiu de millorar la memòria de la gent gran.

En segon lloc, se’ls va mostrar el póster sobre l’activitat “Que no s’aturi el cervell” i 14 alumnes van tenir la oportunitat de visitar la gent gran i fer-los una petita enquesta per detectar les possibles necessitats.

En tercer lloc, els 14 alumnes van transmetre la informació a la resta del grup per després realitzar una pluja d’idees i triar el model del joc. En quart lloc, es van dedicar a dissenyar el prototip i construir el joc, l’embalum i les instruccions.