ÉS POSSIBLE FER UNA RÚBRICA A P3 ?

Aquest curs a l’escola també ens vam animar a utilitzar la base d’orientació i la rúbrica a P3.

Sens dubte, era tot un repte, però el treball per projectes potencia molt l’autonomia, l’hàbit de compartir i arribar a acords. Situant-nos doncs en el segon trimestre del curs, quan els nens i nenes ja han fet un procés d’adaptació, ens semblava idoni provar-ho.

És interessant haver pogut comprovar que a P3 també és possible generar junts una base d’orientació i una rúbrica. Només cal crear un ambient molt participatiu a l’aula, que no és poca cosa, i acompanyar les consignes de la base d’orientació i els nivells d’assoliment de la rúbrica, amb elements visuals, fàcilment entenedors.

En el nostre cas, aquestes eines avaluatives es van aplicar en els moments d’exposicions orals sobre les investigacions fetes per part de l’alumnat. Verbalitzar el que anem aprenent per poder-ho compartir amb els nostres companys, no és fàcil, però és imprescindible per ser conscients del que estem aprenent i per transmetre coneixement als altres.

La base d’orientació contemplava la preparació del tema, el to de veu i la claredat del missatge, mirar als altres quan es parla i la capacitat de respondre a les preguntes dels companys. La rúbrica avaluava aquests aspectes amb imatges representatives dels diferents graus d’assoliment.

Fixem-nos doncs, que podem aplicar les mateixes eines avaluatives a tots els nivells, perquè la diferència no està en el “què” sinó en “el com”. Els resultats que perseguim i que aconseguirem, segueixen essent els mateixos: guiar el procés d’aprenentatge, reflexionar sobre el que aprenem i modificar el procés per aprendre més i millor.

 

UNA BONA PREGUNTA: UN CANVI METODOLÒGIC

A la nostra escola, en la manera de treballar per projectes, tenim  una seqüència més o menys establerta.

Durant aquest curs, el  claustre ha anat reflexionant, debatent i arribant a conclusions que ens han fet qüestionar algun dels passos seguits fins ara.

Creiem que la metodologia no és un àmbit tancat perquè l’èxit mai és el resultat de processos inamovibles. Sempre cal analitzar el que fem i si es creu convenient, introduir petits canvis que ens portin a millorar i a satisfer les nostres necessitats educatives.

En aquest sentit, aquest curs ens va semblar que el projecte s’havia d’iniciar amb una bona pregunta: una pregunta que estigués contextualitzada, que donés indicis, però no respostes immediates ni conegudes, que en generés d’altres i que respongués als interessos de l’alumnat; també havia de ser una pregunta que ens permetés aprendre junts, generant dubtes als mestres i a les famílies, provocant un repte per a tothom.

Després de donar-hi moltes voltes, vam creure que una bona pregunta relacionada amb la temàtica d’aquest any, que és l’esport, podria ser aquesta: “Per què es fan les Olimpíades?” D’entrada pot semblar una pregunta molt simple o senzilla, però ningú la pot respondre amb poques paraules. Els mapes conceptuals que s’estan dibuixant a les aules, ja ens obren moltes possibilitats de recerca  i molts petits reptes inesperats.

 

DESCOBRIM LES BASES D’ORIENTACIÓ AL CICLE DELS MITJANS

Aquest curs es va acordar a l’escola implementar estratègies avaluatives que permetessin als nens/es ser més conscients dels seus aprenentatges i més partícips en el procés d’aprendre. Al cicle dels Mitjans (1r, 2n i 3r de Primària) es va decidir que incorporaríem les bases d’orientació en la pràctica educativa.

L’objectiu és que vagin integrant les seqüències necessàries per resoldre diferents tasques que els permetin ser més autònoms. La verbalització de les accions a fer, els permet recuperar procediments guardats a la seva memòria i necessaris per resoldre diferents tasques.

Aquestes seqüències són pactades amb els  alumnes, a vegades partint d’un model, de forma oral i col·lectiva. És una manera de que els alumnes siguin els protagonistes del seu aprenentatge perquè decideixen com es fa una tasca concreta, cosa que els motiva, i els fa estar implicats en la feina que es duu a terme. També és una manera de saber què cal fer per poder resoldre amb èxit els petits reptes que ens proposem.

Les bases d’orientació han estat una molt bona descoberta. Són molt aplicables en el dia a dia a l’aula. Nosaltres n’hem fet a nivell oral i escrit, aquestes últimes recollides en una carpeta  de bases d’orientació col·lectiva o en el seu arxivador, i les poden fer servir sempre que els cal. A nivell oral les anem recordant sempre que fem feines més rutinàries com per exemple les nostre notes a l’agenda.

https://youtu.be/81EHMext2Z4

DETECTEM NIVELLS D’ASSOLIMENT: LA RÚBRICA

Al curs de primer, la base d’orientació per elaborar una carta, ens va portar a la rúbrica. Així com la primera ens permet acordar els criteris d’avaluació, la segona ens ha de permetre saber en quin grau els assolim. Per tant, calia utilitzar-la per fer visible a cada alumne quin era el seu nivell d’aprenentatge i què havia de fer per millorar.

La rúbrica, així com la base d’orientació, va ser parlada i pactada col·lectivament. Per fer-la, els alumnes no només van tenir en compte la seqüenciació dels passos a seguir per fer una tasca, sinó també altres aspectes més formals de redacció del text que van anar sorgint durant el debat. Com ja us podeu imaginar, els criteris de la rúbrica tenien un nivell d’exigència superior al que potser el/la mestre/a hauria plantejat en un principi. Aquest és un dels avantatges de deixar opinar i arribar a acords. Per això ens agradaria aprofitar el moment per convidar-vos a reflexionar sobre la importància de qualsevol eina avaluativa. Creiem que l’avenç no està en l’eina en sí mateixa, sinó en com arriba a les nostres mans. Podem treballar amb rúbriques i bases d’orientació que plantegem als nostres alumnes i no crearem cap repte, o bé podem generar-les entre tots i estarem controlant el que aprenem i com ho fem.

Dit això, va arribar el moment de la coavaluació. Els nens/es es van corregir les cartes per parelles tenint en compte la rúbrica consensuada. Durant la correcció hi va haver un/a mestre/a de suport dins l’aula per ajudar en aquesta tasca, però el procés va ser lent; era la primera vegada que els alumnes feien servir aquest instrument i evidentment va generar dificultats. Aconsellaríem fer l’activitat en grup reduït i plantejar una rúbrica més visual. Tot i així, va ser molt interessant escoltar les converses que es generaven durant el procés avaluatiu, plenes de dubtes però també d’arguments. Segurament aquesta és una de les claus de l’èxit.

 

 

 

LA CARTA: UNA OPORTUNITAT PER AUTOAVALUAR-NOS

Dins del nostre context de treball per projectes, ens ha semblat adient treballar la base d’orientació vinculada a la carta. Pensem que qualsevol eina avaluativa ha d’avaluar un procés d’aprenentatge que tingui una funcionalitat. És per això que per nosaltres té sentit vincular aquesta eina a la tipologia textual esmentada. Intentarem exemplificar-ho amb una experiència duta a terme a la classe de primer.

Durant la realització del projecte ( “L’esport ens mou”) se’ns van anar generant dubtes i preguntes relacionades amb l’esport: en concret volíem saber més coses dels gossos d’atura (Cobi) i de les anelles olímpiques. Sabíem que hi havia dos grups a l’escola que investigaven aquests temes perquè era el nom que havien triat per la classe.

Vam parlar i decidir que podrien ser els nostres companys qui ens informessin sobre aquests temes i per tant, escriure una carta era una manera de fer-ho possible.

L’elaboració d’una base d’orientació ens va obligar a conèixer les característiques d’aquesta tipologia textual, aportant el que sabíem, buscant models, contrastant informacions…en definitiva tot un treball de recerca col·lectiu, que feia nostra l’eina avaluativa i deixava clars a tothom els criteris d’avaluació, uns criteris  que permetien una autoavaluació al llarg del procés.

No cal dir que en el moment d’escriure, la motivació estava assegurada, però si anem una mica més enllà ens adonarem de que una feina consensuada és una eina que s’interioritza perquè tothom hi ha pogut dir la seva i per tant permet aplicar-la on calgui i quan calgui.

Pensem que les bases d’orientació ens donen aquesta oportunitat de crear estructures que guien el procés d’aprendre i són un recurs útil per aplicar en qualsevol tasca i en qualsevol nivell. De fet, ja n’hem començat a utilitzar des de P3. Estem satisfets/es dels resultats obtinguts i us animem a provar-ho o a compartir les vostres experiències.

Eleccions al Consistori Infantil (avaluació)

Els alumnes s’avaluen ells mateixos i a la resta de companys mitjançant el diari de sessions i fulls d’autoavaluació.

La carpeta d’aprenentatge és un dels instruments de què disposa el mestre per tal de fer el seguiment i observació dels alumnes.

Els aprenentatges són significatius perquè els alumnes viuen un procés electoral, unes eleccions i uns resultats en primera persona i impliquen a altres alumnes de l’escola.

Eleccions al Consistori Infantil (producte final)

Les eleccions: el projecte serveix per obtenir els consellers del Consistori Infantil de l’Ajuntament de Vic, per tant, és un repte real.

Els resultats es comuniquen a través d’una acta final amb els resultats electorals i les gràfiques. Aquestes es poden visualitzar en els diferents plafons de l’escola i es publica una notícia del procés a la web del centre.

Es tanca el procés amb un míting dirigit als alumnes i mestres d’Educació Primària.

Eleccions al Consistori Infantil (implementació)

Durant el projecte, buscarem informació als diferents mitjans de comunicació, a les visites de les diferents institucions visionant campanyes electorals i, també, articles de premsa diversos.

En aquest cas, segons anem avançant el projecte, es va elaborant un mapa conceptual per organitzar la informació i ser conscients de l’adquisició de nous coneixements per autoregular-se.

 

Eleccions al Consistori infantil (metodologia)

La majoria de tasques que hem dissenyat seran per realitzar en equips cooperatius. Cada grup elabora un pla d’equip en el qual s’assignen els diferents càrrecs i funcions.

En aquest mateix document hi constaran els objectius i compromisos tant de grup com personals.

Les activitats que es realitzen es duen a terme seguint diferents estructures cooperatives (1-2-4, llapis al mig, full giratori) A més, en alguns moments ens agruparem en grups d’experts, individualment o per parelles.

 

LA MÚSICA RAP (avaluació)

Vam començar plantejant-nos interrogants i investigant per a trobar-hi respostes. L’avaluació formadora va començar des de la primera posada en comú: hi havia algunes respostes que ens van fer canviar els conceptes previs que havíem donat per certs i, per tant, vam haver d’incloure’ls en el treball d’investigació.

També ens va costar posar-nos d’acord en les imatges que volíem incloure en el power point de presentació: havíem de triar imatges clau que expliquessin molt.

L’activitat de creació de la nostra signatura en forma de grafiti també ens va fer plantejar formes, colors, trets diferencials i, entre tots, vam criticar de manera constructiva, el grafiti dels companys.

La composició del nostre RAP ens va fer reflexionar sobre bases musicals i ritmes. Havíem de decidir un ritme i una base i crear una lletra que s’hi adigués. El resultat final va ser molt satisfactori.

Finalment, estem pendents de l’opinió que els companys de l’Escola ens faran saber quan hagin vist el nostre power point.