A la classe de P3 els nens i les nenes han reflexionat de manera individual , sobre què han après del projecte i com ho han après. Per fer-ho, han elaborat una Carpeta d’Aprenentatge, perquè la carpeta ens permet recollir evidències dels aprenentatges fets, aturar-nos i reflexionar, modificar el procés, planificar les accions a fer…
Per això, després d’haver investigat, buscat informació, exposat i treballat cada pregunta que se’ns ha generat, hem fet una parada, tot recordant i plasmant allò que hem après i com hem arribat a fer-ho.
Aquest tipus d’avaluació formativa, la valorem molt positivament. Els alumnes són molt més conscients dels seus aprenentatges i queda molt clar en quin punt del procés d’aprenentatge es troba cada nen/a, així com el grup en general.
Volem posar especial èmfasi en que no totes les Carpetes d’Aprenentatge dels nens/es de la classe són iguals, ja que cada alumne ha decidit com volia reflectir allò que ha après: a través d’un dibuix, d’una foto, d’un escrit de la mestra,… Tot i tractar-se de P3, en què la majoria de nens/es encara no escriuen, algún/a s’ha aventurat a escriure el que ha après, encara que sigui amb lletres que no corresponen a allò que es volia dir.
Es tracta d’un procés força lent, ja que es va fent d’un a un i comporta buscar el material que cadascú ha triat, però permet una coavaluació amb el/la mestre/a molt planera i creativa, que enforteix complicitats i construeix aprenentatge conjunt.
És important destacar que les classes de P4 i P5 també han utilitzat la Carpeta d’Aprenentatge com a eina avaluativa i se’n fa una bona valoració. De fet, es tracta d’això: escampar de mica en mica aquells recursos que han de permetre que la innovació no sigui fer una cosa diferent, sinó fer una cosa que transformi la pràctica educativa per aprendre més i millor.