QUINS BENEFICIS ENS HA APORTAT LA CARPETA D’APRENENTATGE A 4T?

Aquest curs els infants de 4t han implementat l’ús de la carpeta d’aprenentatge en el projecte. La carpeta d’aprenentatge que han confeccionat al llarg del curs es defineix
com un conjunt estructurat de documents (anotacions, anàlisis, reflexions, gràfiques, mapes conceptuals, dibuixos, etc.) elaborats pels infants. Aquest recull s’ha ordenat cronològicament per tal d’evidenciar l’evolució i el progrés dels infants. També ha servit per reflectir les estratègies de cada nen/a per a la indagació, el pensament reflexiu, el rigor i l’anàlisi.

La carpeta d’aprenentatge que s’ha elaborat inclou evidències de l’aprenentatge assumit pels infants i contempla diferents modalitats d’avaluació: autoavaluació, coavaluació, heteroavaluació. La finalitat de la carpeta és formativa i avaluativa.

En ser el primer any d’implementació, s’ha optat per implementar un model de carpeta d’aprenentatge tancat en  què la mestra ha pautat molt als infants les activitats sobre les quals calia reflexionar i recollir evidències; també ha acompanyat molt aquest procés reflexiu mitjançant preguntes que ajudessin als alumnes a fer el procés metacognitiu.

Iniciar el treball de la carpeta d’aprenentatge amb aquesta modalitat es valora positivament, ja que ha permès guiar als infants en l’ús d’aquesta nova eina i proporcionar-los estratègies per tal de poder-la aplicar. També considerem que ha permès crear una bona base per afavorir que els infants entenguin què vol dir reflexionar sobre el propi aprenentatge i adquireixin estratègies per reflectir i argumentar el seu propi progrés. La reflexió ha girat al voltant del que s’ha treballat, com s’ha treballat, què s’ha après i què s’ha sentit. Evidentment, en els seus inicis, aquesta ha estat una tasca feixuga per als alumnes, a tots ens consta reflexionar sobre com aprenem i deixar-ne constància per escrit. Després ens adonem que és una bona manera d’analitzar, detectar encerts i errors, ratificar o bé reconduir el que estem fent i com ho estem fent. Per tant, a mesura que avançava el curs, es notava més facilitat per dur a terme aquest procés.

Les habilitats adquirides en la confecció de la carpeta d’aprenentatge s’han pogut transferir a altres àmbits no vinculats directament amb el projecte. Dit d’una altra manera, la carpeta ha esdevingut també una eina competencial.

Es preveu que el curs vinent es pugui optar per una modalitat de carpeta d’aprenentatge mixta en la que es fixin algunes parts de la carpeta com a obligatòries per a tots els infants, mentre que altres apartats quedin oberts a l’experiència d’aprenentatge de cada alumne/a i que aquests puguin recollir les reflexions i evidències de la manera que desitgin.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *