D’ON PARTIM? Després d’un temps dins la xarxa de competències bàsiques i tenint en compte el camí cap a escoles del segle XXI , a l ‘inici de curs ens vam plantejar la realització d’ambients a l’etapa d’educació infantil. Tenint el compte el paper protagonista de l’alumne i el fet de que ha de ser ell mateix el que descobreixi i, conseqüentment, aprengui, vam creure que aquesta seria una metodologia ideal de construir el coneixement dels alumnes.
PLANIFIQUEM-HO! Un cop decidit, ens vam posar a planificar-ho i pensar la creació d’aquests. En aquest context, vam realitzar visites a diferents escoles on es treballa per ambients per obrir la ment i agafar idees, la qual cosa ens va servir, i molt!
La pregunta que tots ens vam plantejar en aquest moment va ser:
” Quins ambients duem a terme?”
Volíem crear ambients interdisciplinaris on l’alumne fos el protagonista del seu aprenentatge, se’l motivés a investigar i que els suposés un repte a superar. En aquest punt se’ns van acudir un munt de preguntes que la resposta de les quals ens ajudaria en el procés de planificació:
-Quants ambients podem realitzar?
-Quins espais podrem utilitzar?
-Quins gustos tenen els alumnes?
-Quines activitats motiven mes als alumnes?
-Quins ambients poden ser interdisciplinaris?
COM FUNCIONARÀ CADA AMBIENT? La planificació de cada sessió d’ambients la realitzarà el/la mestre/a responsable del mateix. Des d’un primer moment vam marcar uns aspectes comuns en cada un d’ells:
-
- L’ inici de la sessió es realitza a partir d’una petita assemblea on s’exposen als alumnes les diferents activitats a realitzar i els reptes, si és que se’n realitzen.
- Durant la sessió el mestre es mantindrà d’observador i guia per ajudar als alumnes i guiar-los en el procés d’aprenentatge.
- Al final de cada sessió, el docent realitzarà una petita activitat de cloenda realitzant preguntes sobre el treball de cada un dels nens i nenes i de les seves idees o opinions.
CANVIS I MILLORES DE CARA AL CURS SEGÜENT:
Un cop realitzats els ambients i reflexionant sobre el treball dut a terme dins de cada un d’ells i en general, creiem que hi ha alguns de la planificació es podrien canviar de cara al curs vinent:
- Decidim conjuntament amb els alumnes els ambients a realitzar. Ara que els alumnes ja coneixen el treball a partir dels ambients, seria interessant poder decidir , tenint en compte la seva opinió i gustos, quins ambients realitzar.
- Augmentar el temps de cada sessió: Després del treball d’aquest curs amb sessions de una hora i mitja, hem trobat que ha estat just, ja que el temps de l’entrada dels nens, creació dels grups, assemblea inicial i final fa que es redueixi molt el temps de treball lliure dels alumnes.
- Dur un registre de previsió de activitats als ambients. El fet que cada mestre/a planifiques individualment el “seu” ambient, ha fet que sovint els companys desconeguessin les tasques que s’hi duien a terme. Aquest fet pot fer que si el docent no pot assistir a la sessió, no tinguem registre de les activitats que s’estaven realitzant en aquell moment.