Vam partir d’una assemblea general amb tots els alumnes de l’escola, per parlar de redissenyar la revista que s’entrega anualment a nivell de la ZER (“El Revistall”). Per aquest motiu vam proposar als alumnes d’investigar diferents tipus de revista i els continguts que tenien, per observar i captar idees que ens puguéssin servir pel nostre treball. Després a l’assemblea és va concretar la temàtica, de manera general, entre tots, vam decidir que aquest any es treballaria els trets característics relacionats amb el poble d’Alpens, on la majoria viuen i podia ser un bon tema proper per treballar. A continuació a través d’una pluja d’idees, van decidir el format que els alumnes volien seguir en cada apartat de l’elaboració de la revista, determinant cada apartat i el desenvolupament que se’n faria.
Es va assignar que la gestió de la revista, la duria principalment els alumnes de Cicle Superior de l’escola. Aquests van distribuir les temàtiques escollides a l’assemblea, repartint els diferents punts dels temes en funció del nivell i dificultat de cada tema.
- La classe dels petits, d’educació Infantil, se li va assignar, la Llegenda de Rocadepena.
- La classe dels mitjans (1r,2n,3r), havien d’investigar un personatge emblemàtic del poble, anomenat Manelic i també Les feres d’Alpens.
- La classe dels grans (4t,5è,6è) es van centrar en l’entrevista del ferrer d’Alpens (Enric Pla), un còmic de la guerra dels Carlins i un itinerari de les escultures principals d’Alpens.
Les tasques que es realitzen, implica una part individual de recerca i aprenentatge, que va acompanyada d’una posada en comú en petit grup per tal de consensuar i unificar el treball que volem representar gràficament.
En aquest procés, són els propis alumnes que dissenyen l’estructura i el contingut de les activitats. Això implica, determinar el tipus de lletra, format, espaialitat, decoració, incorporació d’imatges…. i aspectes més estètics. El paper del mestre/a, és orientatiu i d’acompanyant en la seva elaboració, només complementant i donant directrius per tal d’ampliar de manera més eficient el treball.
La principal intenció és implicar a tot l’alumnat amb el disseny de la revista i sobretot fomentar l’autonomia, l’esperit crític, la capacitat de qüestionar, prendre decisions, potenciar la seva creativitat, empatia, cooperativitat i fomentar la interacció entre alumnes, el respecte d’opinions
La recerca s’ha efectuat des de diferents metodologies, fonts d’informació i entitats implicades. Depenent del context, s’ha efectuat lectures relacionades amb el tema proposat, entrevistes, rutes, visites. Aquesta recerca era recollida a través de resums, esquemes, mapes conceptuals, gràfics. Un cop exposada, consensuada i unificada, es determinava quin cos prenia.
Hem combinat espai oberts amb espais més tancats com ara l’aula. L’espai que més pes té és l’espai compartit i de posada en comú (el vestíbul) de l’escola, on es porten a terme les assemblees i el traspàs d’informació a la resta de classes i alumnes. Creiem important anar realitzant petites trobades per situar en quin moment ens trobem del procés i al mateix temps prendre decisions de canvi.
Un cop acabat el projecte, es valora a partir de tutories on els nens exposen quins punts valoren positivament, en quin moments s’han presentat dificultats, quins altres enfocament haurien realitzat i quines actuacions caldria tenir present en pròximes actuacions. També, es recollirà a través de rúbriques d’avaluació, el treball que s’ha d’avaluar d’aula i com a grup de treball conjunt (escola).