Avaluació a P5. Projecte de EL COS HUMÀ.

En tot moment el nostre mapa conceptual, el nostre dibuix de dubtes i preguntes, ens ha ajudant en això que en diem avaluació.

Gràcies a ell hem tingut present dia a dia el nostre projecte fent-lo més viu que mai. Encara és avui que sorgeixen noves i més interessants preguntes.

Amb ell hem recordat i anomenat els que ja hem desvetllat, els que falten i els que no quedaven clars, i que entre tots hem tornat a repassar.

La seva ajuda ha estat fonamental per mantenir el ritme i les ganes de conèixer i donar respostes.

Avaluarem els aprenentatges i coneixements amb un senzill joc de preguntes sobre  EL JOC DEL COS HUMÀ! Hi haurà dins d’una caixa tots els misteris i preguntes que hem resol (en forma de frase resum que puguin llegir).

Cada alumne en treu un i explica allò que recorda sobre aquella qüestió. És aquí on entren en joc parts dels sabers d’aquest projecte (coneixements, aptituds, parla, entonació, memòria, capacitat de relació…)

Resultat d'imatges de FOTO CAJA CON PREGUNTAS

Finalment amb una rúbrica d’avaluació voldrem saber la seva opinió més personal sobre el projecte i la seva implicació.

Resultat d'imatges de rubrica d'avaluació de cares a infantil

 

Avaluació. Projecte Els Planetes.

L’avaluació es va realitzar utilitzant diferents mètodes ja que hi havia diversitat d’activitats i cada grup d’alumnes havia desenvolupat de manera diferent el seu tema.

CRITERI MOLT BÉ 2 punts BÉ 1 punt FLUIX 0 punts PUNTUACIÓ
Presentació Bonic, net, polit i amb bona lletra. Poc polit i no gaire bonic. Brut i lleig.
Imatges i/o dibuixos Amb imatges i/o dibuixos ben pintats i decorats. Poques imatges/dibuixos o mal pintats. Sense imatges ni dibuixos.
Informació Comprensible i correcta (ni massa ni poca). Falta/sobra informació. Incomprensible/insuficient.
Exposició oral Tots expliquen sense llegir. Alguns expliquen i d’altres llegeixen (algú no s’ho sap). Llegeixen/poc preparat.
Treball en grup Tots participen en el treball. Algú no ha participat. Treball individual/fet per adults.
  TOTAL

Primerament es va realitzar una avaluació grupal on els alumnes van exposar la seva part. Els companys avaluaven l’exposició dels grups utilitzant una rúbrica que prèviament s’havia elaborat entre tots a classe. Una vegada els companys per grups cooperatius havien avaluat exposaven de manera oral la nota de l’avaluació i la seva justificació. (no es van tenir en compte avaluacions “injustes” o “injustificades”).

Cal dir que dintre d’aquesta rubrica també s’avaluava la presentació del treball, és a dir, si estava net, ordenat, ben presentat, indiferentment de la tècnica utilitzada.

Pel que fa a l’avaluació individual,  durant l’exposició oral la mestra puntuava la feina realitzada i en una altra sessió es va donar un full a cada alumne on van haver d’escriure tot allò que ells havien après de la seva part del tema i dintre d’aquest feina hi havia incorporada una rúbrica autoavaluació elaborada per la mestra on ells s’havien d’autoavaluar.

Autoavaluació

SI NO
He aportat al meu grup la feina que tenia encomanada
He preparat la meva part per l’exposició
He estudiat els continguts per poder exposar-los
Crec que he realitzat la meva feina correctament
He après coses noves

 

Producte Final. Projecte Els Planetes

Producte Final:

El nostre producte final són les diferents exposicions dels grups a partir del material elaborat. Per documentar i explicar aquests productes l’alumnat ha elaborat materials d’exposició:

  • Presentació Power Point.
  • Murals realitzats amb cartolines.
  • Pòsters.

Metodologia. Projecte Els Planetes.

METODOLOGIA:

Pel que fa a la metodologia es van emprar diferents tècniques i agrupacions per elaborar el projecte:

  • treball cooperatiu en petit grup (3-4 alumnes)
  • treball cooperatiu en gran grup (25 alumnes)

Bases d’orientació (diferents per 3r A i 3r B). Elaborades en petit grup pels alumnes (pluja d’idees); posades en comú i consensuades en gran grup; escrites i organitzades per les tutores.

Rúbriques. Elaborades i consensuades en gran grup entre tots (“Com hauria de ser un treball perfecte?”, “Com hauria de ser un treball molt mal fet?”, “Com hauria de ser un treball correcte però millorable?”). Escrites i retocades per les tutores.

Exposició en petit grup dels treballs elaborats.

Coavaluació en petit grup i argumentació col·lectiva.

Planificació. Projecte “Els Planetes”.

 

PLANIFICACIÓ:

El punt de partida va sorgir a partir d’un tema que s’estava treballant a l’àrea de medi  (La Terra). Aquest tema va produir molta curiositat i motivació als alumnes, i no paraven de fer preguntes a les mestres, no tan sols sobre la Terra, sinó també d’altres planetes.

A partir d’aquí va sorgir la idea de treballar aquest tema dels planetes com a projecte. Va ser un treball cooperatiu, els alumnes triaven els grups i també el planeta a estudiar. Però hi havia uns planetes molt sol·licitats (Saturn) i en canvi d’altres gens (La Terra), amb la qual cosa, les mestres van tenir que intervenir i repartir equitativament els planetes a treballar.

Les mestres van donar total llibertat d’actuació davant el treball a realitzar. La tipologia de projecte va ser molt variada, hi havia exposicions mol riques en plàstica, altres utilitzaven cartolines, altres els mitjans informàtics (power points…).

Un cop presentats els diferents projectes, eren avaluats per la resta de companys.

Avaluació

Pel que fa a l’avaluació, s’han establert tres aspectes fonamentals:

  • Avaluació del procés d’aprenentatge, especificat en l’assoliment dels objectius.
    • Totes les evidències haurien de quedar recollides en l’anomenada “Carpeta d’aprenentatge”.
  • Avaluació del producte final. Per tal d’avaluar el resultat final del projecte és necessari l’elaboració d’uns criteris d’avaluació, consensuats amb l’alumnat.
  • Els diferents productes finals s’avaluaran amb una rúbrica.
  1. Carpeta d’aprenentatge
  2. Proposta teatralització
  3. Proposta artística
  4. brúixola d’aigua
  5. Mercat medieval
  • Auto-avaluació del projecte. Els alumnes intervenen de manera activa en l’avaluació de la seva feina –individual- i de la feina dels companys- col·lectiu-. En aquest sentit, podem establir taules de valoració individuals i col·lectives, amb criteris qualitatius i quantitatius.
  • Avaluació del disseny i la implementació del projecte per part de l’alumnat i del professorat implicat. ( enquesta)

El mercat medieval

Els alumnes, un cop acabat el projecte hauran de presentar un resum de tot el que han après del seu àmbit per tal de poder-ho compartir amb la resta dels companys en una breu presentació oral. També caldrà representar en diverses performances cadascun dels àmbits. El producte final és col·lectiu i respon a un mateix model formal.

Han d’explicar com era el modus vivendi de la societat medieval, concretant segons el grup al grup al qual representaven:

  • Serfs (pagesos i artesans)

  • Clergat regular (ordres religiosos: monjos i monges, frares i monjos guerrers)

  • Alta noblesa (reis, comtes, marquesos i la cort)

  • Minories religioses i socials (jueus, musulmans, esguerrats, trobadors i joglars…)

  • Baixa noblesa (cavallers i barons)

  • Clergat secular (papa, bisbes, arquebisbes, cardenals, sacerdots…)

Els reptes són reals en tant que són assumibles, al poder fer recerca d’informació en fonts documentals.

L’alumnat fa una sortida de tres dies al monestir de Poblet, on fan diferents activitats relacionades amb el centre d’interès del projecte: teatrealització d’escenes de l’època, visita a les instal·lacions del monestir, entrevista amb un monjo, conèixer la vida quotidiana dels monjos.

Els resultats es comuniquen:

La presentació del producte final es farà de dues maneres:

  • Els resultats obtinguts els donaran a conèixer i compartiran mitjançant, materials escrits per ells mateixos, un diari , elements visuals tals com imatges, maquetes, objectes, una representació,….

  • Cada grup farà una explicació del document final a la resta de companys i al professorat i seguidament farà la representació del treball més estètic o plàstic sobre l’àmbit que ha treballat amb la intenció de fer partícips als companys i companyes de la seva recerca.

La preparació d’aquestes presentacions les faran en grups, assessorats pel professorat i amb unes directrius bàsiques sobre el document escrit com l’expressió oral i corporal marcades prèviament.

Es podria plantejar convidar a les famílies al dia de les presentacions.

Finalment, l’alumnat organitza un mercat d’intercanvi de temàtica medieval coincidint amb la festivitat de sant Jordi. Aquesta activitat és compartida amb alumnes d’altres cursos i altres membres de la comunitat educativa.

Valorar fer també el mercat medieval adreçat a les famílies fora d’horari lectiu per tal que les famílies hi tinguin accés. Projectar en una pantalla les produccions finals dels alumnes, recrear l’activitat de mercat…

Posem fil a l’agulla

El projecte s’inicia amb una presentació als alumnes dels objectius, el principal és l’aprofundiment de cadascun dels grups socials de l’Edat Mitjana. A partir d’aquí l’alumnat s’agrupa en funció del grup social que més l’interessa, es treballen els mateixos grups socials a les dues classes.

Es realitzen tres etapes:

– primera setmana al centre, elaborant el dossier on han de treballar, fer recerca i propostes sobre diferents aspectes del grup social que treballen: hàbitat, economia, eines, indumentària, habitatge, lleure, cultura, etc.

– segona setmana al camp d’aprenentatge de tres dies a Poblet, on es realitzen tallers pràctics i manipulatius on l’alumnat viu in situ diferents aspectes de l’època: l’art medieval, el monaquisme, la importància del bosc, la piràmide feudal, etc.

– final de la segona setmana, defensa i exposició del projecte, representació gràfica i visual del grup social, fira medieval on interactua tot l’alumnat del centre i resum de les conclusions.

La previsió del treball és de quinze dies on s’aturen les classes habituals. Enguany per les inclemències del temps, es va haver de posposar la sortida a poblet modificant la periodització inicial. La primera setmana es va treballar al centre i un mes després es va fer la sortida a Poblet i les conclusions del projecte.

Malgrat aquesta alteració temporal, el procés d’ensenyament-aprenentatge no s’ha vist afectat.

Com ho hem fet?

L’objectiu d’aquest projecte és veure l’Edat Mitjana amb la mirada d’un alumne de tretze anys.

Es van fer grups heterogenis de quatre persones a partir de parelles fetes pels alumnes. A partir d’aquí els professors assignaven un estament social propi de l’Edat Mitjana a cada grup.

Els alumnes es van encarregar d’assignar els diferents rols dins del grup, però aquests rols venien determinats pels professors.

Les tasques i la seva temporització també van ser determinades pels professors.

Les tasques que dissenyem són:

  • Cercar informació.

  • Realitzar les activitats del dossier.

  • Intercanviar informació entre els diferents grups, mitjantçant un resum de les característiques pròpies de cada estament.

  • Realitzar les activitats del camp d’aprenentatge de Poblet.

  • Preparar una representació teatral on es posi de manifest tot el que han après.

Pel que fa als espais creats per compartir el procés, vam començar el projecte a l’aula-classe i el vam continuar a Poblet.

Aquesta experiència ens ha permès resoldre dubtes, intercanviar idees i coneixement entre els grups, revisar els objectius inicials, contrastar idees, resoldre problemes, etc.

Finalment hem considerat important introduir activitats d’autoavaluació i coavaluació que tenen com a finalitat que els propis alumnes valorin el seu procés d’aprenentatge. A partir d’aquesta autoavaluació poden sorgir també propostes de millora.

“REPENSEM L’EDAT MITJANA”

L’Edat Mitjana és una època històrica l’estudi del qual forma part del currículum de 2n d’ESO. Més enllà dels coneixements teòrics habituals, el leiv motiv del projecte és donar un nou enfocament al que ja coneix l’alumnat sobre l’Edat Mitjana i, per això, l’hem anomenat “Repensem l’Edat Mitjana”.

Es parteix d’una pregunta guia, que és: “Com vivien els diferents grups socials a l’Edat Mitjana?”. La línia conductora consisteix en la investigació de tots els àmbits de la vida d’un grup social, vivint en primera persona el rol assignat.

La peculiaritat de la metodologia de treball, assumir el rol d’un personatge, permet motivar altament l’interès de l’alumnat fent que s’endinsi en la vida del grup social escollit.

Pel que fa al context real, una part del projecte es realitza al Monestir de Poblet on l’alumnat tindrà l’oportunitat de copsar la pervivència d’elements de l’Edat Mitjana a l’actualitat.

Per presentar els continguts procedents de diverses matèries, es fan reunions on es presenten les activitats, des de cada àmbit. A l’inici del projecte la coordinadora estableix uns objectius generals que, posteriorment, es concretaran des de cada àmbit o matèria. El rol del professorat serà el de cooperar amb l’alumnat, és que no pas dirigir. Per a documentar el projecte es penja un document al drive on cada professor/a inclou les tasques, objectius, activitats, pla de treball, etc., a realitzar. Aquest document es lliurarà a l’alumnat a l’inici del projecte.

Pensem que la planificació és un dels punts més importants d’un projecte ja que és el punt de partida que determinarà el seu desenvolupament.