Presentació vídeos: Provoquem un canvi!

Els alumnes elaboren un vídeo de 3 minuts on narren un canvi per a preservar el medi ambient i despertar consciència ecològica. La diversitat de gèneres, sentit crític i oferiment de solucions a l’amenaça real i present del canvi climàtic i les diferents tècniques de gravació i edició evidencien el talent de tot l’alumnat durant el procés creatiu i enriqueixen l’entreteniment durant el visionat de tots els vídeos.

2n Festival de Vídeos INS Premià al Teatre L’Amistat

Els alumnes troben que se’ls ha fet curt la temportizació del procés de creació, gravació i edició dels vídeos. Responent a una enquesta, demanen sobretot més temps per a eleborar el guió literari, la gravació i l’edició. En general els ha agradat el tema i el suport del professorat durant el Treball de Síntesi, i hi ha alguna demana que voldrien que el Festival de Vídeos es fes per la tarda; així poden venir més pares i familiars. Això ens omple d’alegria perquè demostra que estan orgullosos de la feina feta.

Poder presentar els vídeos elaborats durant el Treball de Síntesi de 3r comença a ser una tradició a l’INS Premià de Mar i al poble.

Una de les etapes més boniques d’aquest procés ha estat oferir als companys, professors i famílies el seu vídeo de grup al Teatre l’Amistat de Premià de Mar (Dimarts 21 de juny). Tots ens hem vestit de gala, un equip ha decorat i preparat la cerimònia, i tots junts hem votat el Premi del Públic online i en directe durant 3 minuts.

El guió de la Gala, l’alt nivell i concentració dels presentadors, la catifa vermella, les actuacions musicals i de dansa d’alumnes, l’eleboració manual i artesana dels Premis Cristòfols a les millors categories, l’attrezzo, la decoració de l’escenari, l’elaboració de les invitacions a la gala, els alumnes que han fet de tècnics de so i llum… Res a envejar als Goya o als Òscar!

Els Premis Cristòfols de l’INS Premià de Mar s’han consolidat per a futures generacions de 3r d’ESO!!

(Co)Avaluem Provocant Canvis

L’objectiu final és que cada alumne/a aprengui a treballar cooperativament a partir de la metodologia de Treball per Projectes. L’elaboració d’un vídeo és una de les possibles opcions per a portar a terme aquest tipus d’aprenentatge on poden adquirir noves competències com la presa de decisions, el pensament crític, la responsabilitat individual i col·lectiva o el treball en equip. No tothom sap treballar cooperativament. Per aquest motiu, des del principi se’ls faciliten diferents tipus de rúbriques perquè entenguin i visualitzin què se’ls demana, com se’ls avaluarà i com (co)avaluaran.

Creiem que sent transparents des de la primera sessió del projecte amb els objectius d’aprenentatge i els criteris i indicadors d’avaluació oferim una visió àmplia de què i com han de treballar, què se’ls exigeix i quan han de tenir les tasques enllestides i lliurades.

Les avaluacions formativa, formadora o reguladores són fases fonamentals del procés d’aprenentatge. En un treball basat en projectes, avaluar significa reflexionar i aprendre. Avaluem per a regular els procediments i millorar activament a partir dels errors. Precisament, entenem els errors com una font d’aprenentatge i no com una eina sancionadora. D’aquesta manera,  respectem els diferents ritmes d’aprenentatge dels alumnes i no valorem exclusivament el producte final, sinó sobretot el procés d’aprenentatge.

Provoquem Canvis

Treballar per projectes ajuda els estudiants a desenvolupar les competències necessàries del segle XXI. Aprenen a ser més autònoms i potencien la seva capacitat per investigar, prendre decisions, resoldre problemes, treballar en equip, innovar, crear, i construir i oferir coneixement a la societat.

Els estudiants són el i al centre del procés d’ensenyament i aprenentatge, i es converteixen en els autèntics protagonistes d’aquest concepte pedagògic. Aprenen una metodologia científica per a investigar, demostrar o refutar hipòtesis mentre es respecten els seus interessos i els guiem en el seu procés de recerca i emocional.

Preparem ciutadans competents que saben aplicar els seus coneixements en situacions reals (reunions, entrevistes, observació, recerca, anàlisi de dades, redacció, presentacions, treballar sota pressió amb dates límit de lliuraments, exposició, avaluacions, coavaluacions) tot prenent decisions amb sentit crític i responsabilitat.

En definitiva, treballant per projectes es potencia l’aprendre a aprendre, veuen i entenen la importància d’un aprenentatge interdisciplinari, potencien com treballar cooperativament, aprenen a pensar i fent, avancen en el seu coneixement digital i tecnològic, i la inclusió i diversitat són tractades sensiblement i ajuden a entendre que cadascun dels seus companys i companyes són talentosos i importants com a individus i membres de cadascun dels grups. L’autoestima, la confiança en un mateix i en el de grup, la tolerància i el respecte són valors prioritaris que s’aprenen i es treballen amb aquesta metodologia. Tots som importants. Tots som talentosos. Tots som acceptats.

I què en pensen ells i elles?

El projecte va finalitzar i es va dedicar una darrera sessió a que l’alumnat expressés la seva opinió sobre el que havien fet i com s’havien sentit davant del repte de dissenyar ells la feina sobre el que volien aprendre.

Ens hem trobat de tot, com cali esperar, però el que més i que era l’objectiu d’aquesta feina, amb el plantejament dels dubtes i les realitats que l’alumnat té sobre el desenvolupament de la seva autonomia personal i social.

Han observat com la coordinació al treball col·laboratiu és primordial i que, treballar per grups no vol dir repartir-se la feina sense més. Tots i totes havien de ser part de la feina i les solucions, de les preguntes i de les respostes. Adonar-se’n que, més enllà de poder preparar sessions i plantejar activitats, hi ha una feina de posar-s’hi d’acord amb els companys. Des de l’inici, en la tria del tema, fins al desenvolupament de les sessions.

L’alumnat ha estat capaç de fer aquestes reflexions internes i exterioritzar-les a la resta del grup. Alguna mostra de les quals són aquestes:

“També m’he sentit molt bé en veure el que volíem que passes ha passat com per exemple que la gent es coneixes més i participessin.”

 

“Per fer les tasques ens vam organitzar de tal manera que cadascú feia una activitat o alguna explicació, penso que al principi eren un bon mètode per fer tot el material per poder fer la classe però al final em vaig adonar que no era bona idea. Perquè per exemple si algú no hi era o no podia fer aquella part de la classe els altres companys no sabien quasi res i per tant no podien donar una bona explicació o poder presentar bé”

A la fi, han pogut comprovar que el procés d’aprenentatge no només està basat en continguts i metodologies, sinó que també té un component personal i social que s’ha de tenir molt en compte.

La veu dels alumnes

La valoració general feta pels alumnes del nostre institut ha estat positiva pel que fa a la proposta del projecte. Van agafar el repte amb il·lusió, sabent que quan els alumnes d’intercanvi ens visitin podran utilitzar-lo. Pel que fa a la feina, ha estat dinàmica i amb un volum força adequat, tot i que en funció de l’especialitat de cada un dels grups, va resultar més o menys interessant la tasca a realitzar. Tot i això, la valoració de les activitats ha estat força satisfactòria.

Respecte la visita a Barcelona, els alumnes van trobar que el temps havia estat una mica just, ja que no es va poder fer el recorregut sencer previst.

Pel que fa a la sortida a Girona, l’alumnat va trobar que hi havia molta visita als edificis i poc recorregut pels carrers de la ciutat i, en conseqüència, les activitats que requerien de passejades i observació de l’entorn no es van poder realitzar “in situ” amb l’adequada dedicació.

En referència a l’avaluació del projecte, la part de coavaluació va agradar als alumnes però la van trobar una mica massa llarga.

Alguns alumnes que havien de posar àudios o vídeos amb el codi QR, ho van considerar una mica complicat al principi del procés. També els va resultar difícil l’elaboració d’una mapa personalitzat amb el Google Maps.

 

Com ha anat?

Per valorar la implementació del projecte realitzat, a continuació us mostrem la següent taula on reflexionem sobre les propostes de millora per al curs vinent:

 

Dia

Tasques

Valoració

14 de juny

Treball previ

La organització i el repartiment del treball entre els membres del grup va resultar satisfactòria atès que el dossier de cada grup amb les tasques a realitzar incloïa un document guia.

15 juny

 

Visita a Barcelona

No hi va haver suficient temps per realitzar tot el recorregut previst. El curs vinent no es realitzarà el recorregut per les rambles ja que es farà en una sortida prèvia de coneixement de la Barcelona Gòtica.

18 de Juny

Visita a Girona

El recorregut que ens havien preparat no va resultar satisfactori. El curs vinent es revisarà i s’intentarà que inclogui menys edificis i més recorregut pel carrer, atès que moltes activitats estan vinculades a aquesta observació d’espais exteriors de la ciutat.

19 -20 de Juny

Institut

De cara al curs vinent, caldrà informar bé el professorat i assegurar-nos que l’alumnat coneix el funcionament de les eines TAC del projecte (codi QR, fer públics els documents del drive, CANVA, Google Maps…)

21 de juny

Tribunals a l’Institut

Cada grup mostrava la seva part de la guia turística en un Canva.

Ha resultat molt satisfactòria la coavaluació de la part gràfica i de l’exposició oral per part dels alumnes, però ha estat una mica llarga degut al gran nombre de grups que exposaven.

Les rúbriques de la valoració de la part gràfica i de les exposicions orals es simplificaran el curs vinent per agilitzar aquesta valoració.

Dues professores van avaluar el contingut en anglès de cadascuna de les parts de la guia. I quatre professores van introduir a l’excel global totes les notes dels diferents apartats (autoavaluació, contingut…). Caldrà planificar espais per aquestes tasques amb més temps.

18 juny

Girona

Visita a Girona,

  • Barri jueu
  • Tossa de Mar
5%

19 juny

Institut

Preparació de la guia i joc

5%

20 juny

Institut

Preparació de la guia i joc

5%

21 juny

Institut

Tancament en grup a l’aula.

60%

5%

5%

5%

Ens avaluen

 

 

Tal i com hem comentat a l’inici, un dels objectius de l’equip impulsor va ser crear un qüestionari d’avaluació o espai de comentaris per a les famílies.

Com ens considerem una comunitat educativa, l’opinió de les famílies compta, i és per això que vam decidir creas espais d’opinió, reflexió i crítica de les exposicions de les propostes d’investigació.