Planifiquem el nostre projecte: L’aigua

El tema del projecte sorgeix:

  • Per un costat a partir de l’organització de les jornades culturals que enguany giraven al voltant de la ciència. El professorat teníem la voluntat de dissenyar un projecte en el qual l’alumnat pogués experimentar, observar, analitzar una situació o problema significatiu, i proposar una solució per aquest problema. També ens plantejàvem que el nostre projecte cobrís part  del currículum. Partint d’aquestes premisses el tema escollit va ser: “L’aigua”.
  • Per una altra banda, en una consulta a l’alumnat per tal de redissenyar el pati de primària va sorgir una problemàtica en relació a la font, que vàrem pensar era molt aprofitable pel nostre projecte. La problemàtica concreta era que la font del pati esquitxa molt al beure.

A partir d’aquests dos punts inicials iniciem el projecte amb les converses: Què sabem de l’aigua? i Què volem saber? S’agrupen les propostes de l’alumnat i es defineixen quatre eixos d’investigació, que són:

  • Si 3/4 parts de la terra són aigua, per què és tan important estalviar-la?
  • D’on ve l’aigua que surt de l’aixeta a Vilassar de Mar?
  • Com ajudar a consumir menys aigua?
  • Com funciona el molí d’aigua de Ca l’Eudald (Museu de la Mina Vella)?

 

 

Definició compartida de projecte

Després d’haver llegit diferents articles, el nostre grup impulsor hem fet una definició compartida de projecte:

Entenem el treball per projectes com una FILOSOFIA D’ESCOLA on es pretén que els infants estimulin les seves curiositats d’una manera rellevant per la seva vida i connectada amb la societat.

Els nens han de partir dels seus coneixements previs i els mestres hem d’acompanyar i fer de “guies” durant aquests aprenentatges per tal que els infants arribin a coneixements significatius contextualitzats i a “aprendre a aprendre”. És molt important que els alumnes s’impliquin, estiguin motivats, pensin per ells mateixos, utilitzin la seva creativitat, experimentin, investiguin i siguin crítics.

L’aprenentatge es construeix des de l’intercanvi; l’intercanvi amb els iguals (companys i companyes d’escola), l’intercanvi amb els savis (el coneixement teòric) i l’intercanvi amb el temps (la biografia personal). Els aprenentatges han de ser la suma d’aprenentatges individuals per construir aprenentatges col·lectius.

En els projectes no hi ha una temporalització marcada i a l’hora d’avaluar s’ha de tenir en compte que cada infant parteix d’uns coneixements previs diferents.

Ens interessa més que els nostres infants siguin fàbriques de preguntes i directors de la seva pròpia indagació, que no pas magatzems de respostes.

Identifiquem tasques de treball interdisciplinari, globalitzat o per projectes que fem a l’escola.

Estem molt contents d’haver consensuat “la nostra definició compartida de projecte”.

METODOLOGIA

Es fa un debat sobre quins aspectes de cada comarca ens interessa per fer el viatge. D’aquí surt un guió:

El nostre grup ha decidit viatjar a la comarca de……………………….

Guió de treball:

1-A quin tipus de comarca pertany.

2-Situem la comarca  en el mapa de Catalunya i marquem les comarques que l’envolten amb les capitals corresponents.

3-Busquem informació sobre la capital de la vostra comarca (nombre d’habitants, partit que governa i nom de l’alcalde).

4-Expliquem les característiques de la comarca

4.1 -Paisatge: Relleu i  rius   , Clima, Vegetació

(Afegim algunes fotografies del paisatge.)

4.2-La vida a la comarca:

-Com són les localitats (pobles i ciutats).

-Quines feines hi predominen.

-Com són les comunicacions (carreteres…)

5-Ara ampliem la informació amb aquells trets característics que la diferencien ( Festes, tradicions, museus, activitats culturals, esports…)

 

El nostre projecte és… Comarques de Catalunya

Aquest projecte s’ha dut a terme a 4rt. de primària

  • El tema va ser escollit per les mestres perquè pertany a l’àrea de medi social.
  • Què sabem? Van respondre preguntes sobre la seva localitat, les comarques, les comunitats autònomes i la unió europea de manera individual i escrita, a partir d’un qüestionari ja elaborat. Després es va fer una posada en comú per veure que sabien del tema. Les tutores van fer una reflexió a partir dels coneixements previs dels alumnes i van decidir acotar el tema perquè es podia allargar molt en el temps
  • Què volem saber? L’alumnat respon de manera individual què els interessa saber d’aquest tema.
  • Com els agrupem? Agrupem l’alumnat en grups heterogenis de 4 o 5 alumnes màxim (2 grups de comarques de muntanya, 2 grups de comarques d’interior i 2 grups de comarques de costa)
  • Com els motivem? Per tal d’engrescar l’alumnat en aquest tema, plantegem la següent pregunta: ” A quina comarca us agradaria anar de cap de setmana?” . Cada grup pot escollir lliurement la comarca que pot treballar, en cas de coincidència es fa un sorteig.

ESCOLA VAIXELL BURRIAC

QUI SOM?

Som una escola de Vilassar de Mar que ens vam iniciar el curs passat en la xarxa de competències bàsiques. Els nostre objectiu és que es produeixin canvis en la nostra manera de dur a terme els projectes. Som una escola amb il·lusió i amb moltes ganes d’aprendre.

Després d’una reflexió de tot el Claustre vam decidir fer  els continguts de Medi mitjançant projectes.

El grup impulsor de l’escola està format per tutores i especialistes dels diferents cicles.

 

Implementació a P5. Projecte EL COS HUMÀ.

POSEM FIL A L’AGULLA (resum d’algunes activitats que us hem explicat)

El primer que hem de fer és idenficar-nos com a CLASSE DEL COS HUMÀ. Preparem a les sessions de plàstica la que serà la nostra porta de la classe, aquella amb la que tothom ens identifica i reconeix.

La primera visita és a la biblioteca del barri, on ens deixaran un munt de llibres i contes per intentar trobar resposta als misteris de EL COS HUMÀ.

 

Hem triat un  lloc a l’aula (RACÓ DEL COS HUMÀ) per anar deixant tot allò que ens ajudarà a recordar i fixar el coneixement.

Aprofitarem les visites de les famílies quan fan l’activitat del PROTAGONISTA per veure quantes coses saben ells i quins misteris ens ajuden a resoldre.

Amb els pares del Dídac toquem diferents òrgans i mirem material didàctic dels companys més grans.

Amb la mare de l’Aitana fem un pastisset, el tastem i parlem del sentit del gust.

Amb la mare del Miquel parlem dels virus i bacteris, així com de les medecines i sistemes d’higiene i prevenció de malalties.

Amb el pare de la Clàudia veiem una ambulància per dins i ens explica com fan les primeres cures abans d’arribar a l’hospital.

Amb la mare del Pol veiem una aplicació de realitat virtual del cos humà amb les tauletes digitals.

Amb la mare de l’Aitor parlem de les càries i de fer-nos una bona higiene. Ens hem de rentar les dents com a mínim 3 cops al dia.

Amb la mare de la Laia ens pentinem aquests 80.000 cabells que tenim… o més!!

Amb el pare de l’Aleix ens hem fet fotos i hem jugat a crear noves persones amb les parts de les nostres cares barrejades. Hem rigut molt!

Aportacions dels infants:

En Dídac ens ha portat ossos de porc de veritat. Els altres no recorda de quina part són exactament. El dit diu que el té clar i així ho ha volgut escriure.

Activitats plàstiques:

Ens mesurem i veiem que hi ha diferents alçades, que creixem uns més que els altres, que som diferents en néixer que ara…

Fem uns pulmons. Ens els emportem a casa per explicar a les famílies el sistema respiratori.

Fem les nostres dentadures per portar-les a casa i expliquem les descobertes sobre les dents i la llengua.

Ens fem un cervell.

Una bona orella per veure tots els detalls que té per dins.

  Fem un experiment per observar com n’és d’important rentar-se les mans.

Busquem resposta als llibres de consulta a les preguntes en petit grup.

Ens observem i confirmem les informacions trobades!!

Recuperem el vídeos de la sèrie de televisió Il était une fois… la Vie, més coneguda com Érase una vez… la Vida o Érase una vez… el cuerpo humano, es una sèrie francesa de dibuixos animats infantiles amb finalitats didàctiques i divulgatives. Va ser creada per Albert Barillé als estudis Procidis y estrenada per Canal+ Francia a partir de gener de 1987.

Descobrim tot el què ja sabem del cos humà tot conversant espontàniament a l’aula.

Les dents: les càries! from ESCOLA EL DOFI on Vimeo.

Ens visiten… i ens ensenyen com som per dins!

Fem fitxes sobre paper pel nostre CARPETA D’APRENENTATGES

Seguirem en aquesta línia que ens agrada molt i manté el projecte molt viu i interessant!

Ja queden menys preguntes per respondre!!!

Metodologia a P5. Projecte EL COS HUMÀ.

EL REPTE ESTÀ SERVIT

Tenim tot un curs per mirar de resoldre preguntes sobre EL COS HUMÀ. Les nostres preguntes. El fet que tothom hagi plantejat un dubte motiva a no deixar-nos-en cap. Ells volen arribar a la seva pregunta i així ho manifesten cada dia. El projecte és viu en tot moment. A part la temàtica els hi és propera i n’estan molt interessats. Sembla que tot va bé!!

DE QUINA MANERA HO FAREM?

NO PODEM PARLAR DE TOT ALHORA?

Els explico que podem aprofitar les sessions de plàstica per portar a terme les manualitats i en les diferents estones del matí o de la tarda organitzar-nos per consultar llibres per parelles, per elaborar els fulls del nostre quadern de treball en gran grup, escriure, explicar i compartir coneixements tot plegats.

Que els ensenyaré com cercar informació a través d’internet (blocs, vídeos youtube, pinterest, etc.) i dels llibres de consulta i a decidir la millor resposta si és que n’hi ha moltes de possibles.

Utilitzarem el material didàctic que ens han deixat o comprat (figura del cos humà en 3D, làmines explicatives dels alumnes més grans de l’Institut, jocs del cos (puzle, Operación), fascicles i enciclopèdies col·leccionables, etc.

Aprofitarem les visites dels pares i mares de la classe en l’activitat del PROTAGONISTA DE LA SETMANA perquè ens expliquin i ens ajudin a donar resposta als nostres dubtes i preguntes sobre el cos humà.

Familiars i mestres els ajudarem en el procés de buscar informació dins d’un llibre, trobar la paraula clau, el dibuix que ens indica on pot estar la resposta, aportarem maneres de treballar, relacionar-se dins del grup de conversa, decidir si ens aporta la resposta a la pregunta, etc.

 

Imatge relacionada

TOTS JUNTS, TOTS SUMEM!!

 

 

Planificació a P5. Projecte EL COS HUMÀ.

Per donar resposta a la pregunta…

QUÈ SEREM AQUEST ANY?

COM ENS DIREM?

P5 QUÈ SERÀ?

Dediquem les primeres setmanes del curs, les del mes de setembre i esbrinem quines són aquelles preguntes sense resposta, aquells misteris que ens ronden pel cap, aquells dubtes als que encara no hem buscat o donat explicació.

Tots ells són de temes diversos, però això no té importància, simplement hem d’aconseguir que tothom formuli una o més preguntes a les quals donarem resposta durant el curs.

Les preguntes han sorgit dels infants durant dies i dies, durant molts moments a l’aula i a casa… els dubtes es van acumulant.

Què podem fer?

Les podem agrupar per temàtiques, oi?

Els grans temes que han sortit són:

  • El cel
  • El mar
  • El cos
  • L’univers
  • Les màquines.

Però… hi ha massa preguntes, massa misteris, no els podrem resoldre tots, oi?

Hem de triar. Realitzem una votació i cada membre de la classe escull un tema.

Veieu el resultat de la votació, pels alumnes de P5, en aquest vídeo!!
Entre tots decidim el projecte del nom de la classe de P5 on PhotoPeach

El tema de la classe està clar, la votació ha estat clara i força unànime…

EL COS HUMÀ

Ara ens hem d’organitzar…

Quines eren les preguntes sense resposta?

Quins eren els dubtes i els misteris misteriosos?

Ens hem de posar a RECORDAR… Podríem fer una llista, oi?

Sí, la llista la fa la mestra, però… i qui llegirà la llista?

Encara no en sabem prou… Doncs farem un dibuix!

El dibuix ens ajuda a tenir presents els dubtes, a mirar de trobar resposta i a parlar-ne, a no despistar-nos ni oblidar-ne cap i sobretot a no sortir-nos del tema.

Marcarem amb un color les qüestions quan ja obtinguem la resposta i recordarem les descobertes per mirar de fixar les informacions. Podem saber en tot moment que sabem i que ens cal tornar a explicar o buscar.

Establim que aprofitarem les zones horàries que necessitem, sense fixar-les en el calendari. Intentarem respectar les altres activitats i dinàmiques d’aula i d’escola: tallers internivells, les festes i sortides del curs, activitats i feinetes que parlin d’altres coses que no siguin del cos humà, però sempre que sigui possible i en tinguem ganes i interès ens hi posarem i entre tots les resoldrem.

El nostre objectiu és desvetllar el màxim d’enigmes sobre el cos humà!!!

L’INSTITUT MAREMAR. El Masnou.

 

El nostre centre, l’Institut Maremar, es troba ubicat a la població del Masnou. Va iniciar la seva funció com a centre educatiu el 1969, encara que des de llavors ha passat per diferents etapes.

En l’actualitat s’imparteixen estudis d’ESO, Batxillerats i Cicles Formatius de grau mig i superior de la família professional de Serveis Socioculturals i Sanitat.

La línia d’actuació del centre es basa principalment en l’educació com a procés integral, integrat i integrador.

Ens plantegem l’educació com una tasca col·lectiva i d’equip, adreçada al desenvolupament integral de l’alumnat. S’entén com a desenvolupament integral l’equilibri entre la instrucció o transmissió d’uns coneixements i l’educació en les actituds i comportaments solidaris, de convivència en el marc social on estem immersos.  Per aquest motiu:

El professorat s’organitza per equips docents i departaments on es procura coordinar la intervenció educativa. Es procura que aquesta intervenció atengui les dimensions individuals i socials de l’alumnat i els diferents àmbits on poden millorar les seves capacitats físiques i intel·lectuals.

L’acció tutorial és l’eix vertebrador del conjunt d’activitats que contribueixen a l’educació integral de l’alumnat, des de la dinamització del grup-classe i la coordinació de l’activitat educativa entre el professorat i les persones responsables de l’alumne/a, a l’orientació acadèmica, personal i professional de l’alumnat.

El pluralisme i els valors socials; la solidaritat.

El Centre assumeix la responsabilitat de formar el seu alumnat en el marc del conjunt de valors, actituds i normes que caracteritzen una societat plural i democràtica, i procura que aquesta formació abasti totes les dimensions importants d’una educació integral. Es per això, que es vetlla perquè la vida de relació en el centre s’orienti pels camins de la tolerància, la llibertat, la responsabilitat i el diàleg, a la vegada que es treballa perquè aquests valors serveixin de fonament a qualsevol activitat educativa i s’incorporin a la seva programació.

QUI SOM?

L’Escola pública la Serreta d’Alella neix el curs 2010/11, fruit d’un augment de la població al municipi. Comparteix edifici amb altres serveis del Departament d’Ensenyament: EAP, Centre de recursos i CREDA.

L’escola va tenir un canvi de direcció el curs 2015-16, marcant una nova línia de treball, dirigida cap a un treball per projectes.

Els trets d’identitat de la nostra escola són:

  • Escola d’una línia, familiar i propera.
  • Treballa per una educació integral de l’alumnat, en totes les dimensions de la seva personalitat.
  • Defensa el dret a la diferència.
  • Impulsa les tecnologies de la informació.
  • Promou l’educació de persones autònomes i creatives.
  • Escola oberta a l’entorn.
  • És participativa i plural, fomentant la relació família/escola.
  • Escola verda, sensibilitzada amb la cura del medi ambient.

El marc cognitiu de referència a l’ escola és:

  • La Pedagogia Sistèmica.
  • El Model Humanista.
  • El Model Constructivista.

Aquest és el segon curs escolar en què es va consolidant una nova línia de treball. Seguim tenint la inquietud de compartir la nostra pràctica docent amb altres centres, per tal de poder enriquir i anar definint un treball més vivencial i global a les nostres aules.

Formar part de la Xarxa està portant al nostre claustre a compartir experiències d’aula, a aprendre els uns dels altres, a expressar inquietuds i a motivar-nos en la millora de la pràctica diària en espais de reflexió conjunta.

Confiem que aquest espai de treball vetlli per la millora de la qualitat educativa de totes les escoles que en formem part, com a centres sensibles envers el canvi que ha d’experimentar l’educació d’avui en dia.