El treball a l’aula

Tenint en compte el funcionament de la nostra escola la metodologia utilitzada és variada, en aquest cas hem partit de les vuit intel·ligències de Gardner, el treball cooperatiu i donant força importància a les noves tecnologies.

  • A través de les vuit intel·ligències de Gardner, hem dissenyat activitats que intenten donar resposta a les diferents maneres d’aprendre dels alumnes.

 

Resultat d'imatges de 8 intel·ligències de gardner

  • Hem fet servir el treball cooperatiu per permet assolir els aprenentatges respectant els diferents ritmes i permetent als alumnes que s’ajudin entre ells, creant estratègies que fan l’aprenentatge més significatiu.

 

 

  • Hem integrat les noves tecnologies durant el procés d’aprenentatge, per tal de millorar la qualitat de l’ensenyament i ajudar als nostres alumnes a ser més competencials.

 

Agrupament de l’alumnat

Partint de que el projecte el fem Cicle Inicial hem intentat agrupar el alumnes de primer i segon sempre que ha estat possible. Aconseguint d’aquesta manera enfortir les relacions entre alumnes del cicle i aprofitar els coneixements que els alumnes tenen per ajudar-se entre ells i també per motivar-se i implicar-se més.

Donada l’organització horària  que tenim a Cicle Inicial ens hem pogut planificar de diferents maneres: grups flexibles, gran grup, per parelles, en grups d’aprenentatge cooperatiu, individual i internivell.

Edicions “Els Roures”: posem-nos a treballar!

COM ELS MOTIVEM?

Els alumnes de 2n el curs vinent participaran en un intercanvi amb els alumnes de l’institut Szkola Podstawowa (Cracòvia). Aquest aspecte esdevé un factor molt motivador per engrescar l’alumnat en l’elaboració de la guia turística que utilitzaran per mostrar el més interessant de la nostra terra. 

Prèviament al projecte, es visualitzaran imatges i vídeos d’intercanvis anteriors per tal de  mostrar les activitats realitzades amb els alumnes estrangers.

QUÈ EN SABEM?

El projecte consisteix en elaborar una guia turística i per això es repartiran en 9 grups les diferents temàtiques. Cada un dels grups haurà de respondre a la pregunta inicial prèvia al projecte de: què en sabem sobre l’especialitat que li correspongui.

QUÈ VOLEM SABER?

Volem saber quins són els trets que defineixen la cultura, història, flora, fauna de la nostra terra i trobar la millor manera de plasmar-ho i mostrar-ho a uns alumnes estrangers.

COM ELS AGRUPEM?

Els alumnes de segon es repartiran en nou grups diferents que corresponen als diferents temes de la nostra guia turística:

Grup 1. Girona històrica Grup 2. Tossa: poble costaner Grup 3: Barcelona: ciutat modernista
Grup 4. Festes, mites i llegendes de Girona Grup 5. Festes, mites i llegendes de Catalunya Grup 6. Música i dansa tradicional
Grup 7. Gastronomia típica Grup 8. Dosrius, el nostre municipi. Grup 9. Clima mediterrani: fauna i flora associada

Cada grup estarà format per 4 persones. Per fer aquests grups, primer de tot els alumnes formaran parelles de treball segons els seus propis interessos. Posteriorment l’equip docent agruparà les parelles establertes seguint criteris d’heterogeneïtat.

S’haurà de planificar les tasques a realitzar per cadascun dels membres del grup.

Dia

Visita

Tasques

14 juny

Institut

Treball previ

15 juny

Barcelona

Visita a Barcelona,

  • 10:30h Visita Sagrada Família
  • 15h Entrada zona noble del Parc Güell

18 juny

Girona

Visita a Girona,

  • Barri jueu
  • Tossa de Mar

19 juny

Institut

Preparació de la guia i joc

20 juny

Institut

Preparació de la guia i joc

21 juny

Institut

Tancament en grup a l’aula.

 

 

Intercanvi amb Cracòvia: Una oportunitat per descobrir i mostrar casa nostra

Gràcies a la gran acollida que van tenir els nostres alumnes el curs passat en la seva visita a Cracòvia, en la qual se’ls hi van oferir moltes activitats, ens vam plantejar el repte d’elaborar una guia turística completa mostrant el més atractiu de les nostres terres.

Experiments a l’Institut Szkola Podstawowa (Cracòvia)

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=3ojSULUOM8M[/youtube]

En conseqüència, els alumnes de 2n d’ESO editaran una guia turística on es mostrin els trets més rellevants del nostre municipi: Dosrius, i també de Girona, Tossa i Barcelona, amb la finalitat de donar a conèixer als alumnes de Cracòvia una pinzellada de la nostra cultura.

Visita dels alumnes polonesos a la Sagrada Família

Visita dels alumnes polonesos al Call Jueu de Girona

La pregunta que guia el nostre projecte inicialment seria: Què els podem mostrar i transmetre de casa nostra a uns alumnes estrangers?

Així doncs, el projecte que hem volgut realitzar en el nostre primer any a la XCB té tres objectius:

  • Que el propi alumnat descobreixi aspectes a destacar de la nostra cultura i territori.
  • Que el producte final (una guia turística) tingui una aplicació pràctica quan ens visitin els alumnes polonesos.
  • Promoure l’ús de l’anglès com a llengua de comunicació amb els alumnes polonesos.

 

 

Som l’Institut Els Roures

L’Institut els Roures som un centre públic (d’11 anys d’antiguitat), plural, participatiu i arrelat al nostre entorn: Dosrius.

La nostra missió consisteix en proporcionar la formació integral dels alumnes per a viure en una societat canviant i que presenta grans reptes. Aquesta missió general i d’enorme importància es concreta amb els següents principis:

  • La participació
  • El compromís amb la millora contínua
  • L’impuls a les noves tecnologies
  • La sostenibilitat

A l’Institut Els Roures realitzem projectes de treball globalitzat a 1r (7h setmanals) i 2n (8h setmanals), des del curs 2010.

Si voleu tenir més informació sobre el nostre centre podeu consultar la nostra pàgina web: https://inselsroures.cat/

 

 

 

ESCOLA LLUÍS MILLET (El Masnou) LA VEU DELS ALUMNES

A mi m’agrada molt fer projectes, perquè ens divertim aprenent.

Els projectes serveixen per desenvolupar els teus pensaments i per aprendre coses.

A mi m’agrada perquè aprenem dues coses: a treballar en equip i a compartir.

Els projectes han estat molt interesants, però molt difícils.

Els projectes de classe són molt divertits i emocionants.

Els projectes són l’inici per aprendre fàcilment.

M’agraden molt els projectes, perquè es una altre manera d’aprendre.

Fer projectes és molt divertit. Pots aportar moltes idees i aprendre molt.

A mi m’agraden molt els projectes que he fet amb els meus companys i el treball en equip.

Per a mi els projectes són divertits i aprenem coses.

A mi m’agraden molt, perquè treballes en grup.

Els projectes serveixen per saber com són els materials artificials i naturals.

Els projectes en grup són molt divertits.

Fent projectes tothom col·labora i és molt divertit.

A mi m’ha agradat l’experiència.

Els projectes serveixen per aprendre i buscar informació.

Per a mi, fer projectes, és molt divertit.

M’agrada molt l’experiència de poder treballar en grup.

Els nostres projectes són més “guais”.

Els projectes van molt bé per expressar-se.

Els projectes són molt divertits perquè col·laborem tots. M’ho passo molt bé!

M’agraden els projectes perquè aprenem divertint-nos.

Els projectes són més fàcils i ràpids que seguir els llibres de text.

A mi m’agrada fer projectes, perquè així tens més contacte amb els companys.

Què ens emociona?

                                                                                 Quantes vegades ens hem trobat davant de situacions en les quals els nostres alumnes s’han vist desbordats per una emoció i no han sabut reconèixer-la ni gestionar-la?

 

Des de l’ escola, ens vam plantejar la necessitat de treballar l’ educació emocional des dels més petits fins els més grans quan vam detectar la necessitat que tenien els nens i nenes d’ expressar els seus estats d’ ànim i compartir-los amb la resta de companys i mestres.

Així doncs, tan bon punt va arribar el mes de setembre, vam decidir iniciar el treball de les emocions a tots els grups classe, cercant un nom per la classe partint de la pregunta: Què ens emociona?
Els resultats dels noms de les classes van ser els següents:

Després d’ haver escollit per consens el nom de cada classe, els alumnes vam haver de triar el disseny de la porta com a representació d’ allò que els emocionava com a grup classe.

Els resultats van ser els següents:

QUÈ SE’N DERIVA?

Una vegada gairebé acabats els reptes d’aquest curs, ens plantegem moltes coses per l’any vinent. Ja hem iniciat els reptes a cicle superior i considerem important ampliar-los a la resta dels cicles de primària. Hem de pensar molt bé encara com aplicar-ho als diferents nivell, però apostem per aquesta nova manera de fer.

També veiem molt important reorganitzar els horaris, ampliar les franges horàries dels reptes i incloure altres àrees dins. Però el què veiem necessari és el canvi de mirada dels mestres, no només de la necessitat de fer les coses amb els alumnes diferents sinó també la nostra tasca com a docents, hem de fer les activitats i la seva avaluació de manera diferent. La nostra mirada ha de canviar en el què i en el com ensenyem i avaluem.

OBERTS ALS CANVIS

Una de les modificacions que s’han fet durant el repte dels viatges ha estat en l’agrupació de l’alumnat. En un principi es fan fer grups de treball però dos alumnes van decidir treballar en parella. Més tard aquests dos alumnes es van haver de recol·locar en altres grups degut a que no va funcionar el treball conjunt entre ells.

Una altra modificació ha estat que dels cinc països proposat en un inici es van reduir a 3 perquè el repte s’estava allargant molt i els alumnes ja començaven  a perdre la motivació. Aquesta modificació en  el nombre de països va fer que s’hagés de reduir també el pressupost inicial. Es va passar d’un pressupost de 3500€ a un pressupost de 2750€.

La darrera modificació ha estat en la llibreta d’aprenentatge. Cada dijous els alumnes havien d’escriure a la llibreta com s’havien sentit, que havien descobert i com havia funcionat el grup. Però després es va veure que era molt millor fer un full d’expressió escrita amb aquest tipus de preguntes, així la mestra ho podia corregir i posar nota d’expressió escrita. Un cop corregit o enganxaven a la llibreta.

El repte ha anat molt bé, els alumnes estaven molt motivats però s’ha observat que si el repte s’allarga molt en els temps acaben perdent aquesta motivació per això creiem que un repte no hauria de durar més de dos mesos.

ESCOLA EL CIM

L’escola el Cim és l’únic centre d’educació Infantil i Primària del poble de Teià al Baix Maresme.

El claustre del nostre centre és un equip motivat i amb ganes de millorar contínuament. Una de les actuacions internes és participar en una formació de centre cada curs a partir de les necessitats detectades pel claustre. Per això l’equip impulsor és divers i ampli, format per més de 22 docents.

Un dels reptes del centre és preparar els alumnes perquè siguin capaços de treballar en equip, per això el claustre també va augmentant les dinàmiques del treball en equip dels seus membres. Derivat d’aquest fet destaquem les ganes de millora contínua a través de la formació permanent, que es veu reflectit a les aules. L’intercanvi de bones pràctiques docents té un espai de, com a mínim, un per trimestre per posar en comú els diferents Projectes que es treballen al centre.

Com a novetat aquest curs, l’horari en franges, on una es dedica exclusivament a l’aprenentatge per Projectes, ens ha permès incidir en aquesta metodologia, millorar-ne les pràctiques i plantejar-nos la possibilitat d’augmentar-ne la freqüència.

Per anar caminant cap a les finalitats que, pensem han d’aconseguir els nostres alumnes, treballem:

  • La integració en el seu entorn local i comarcal, com a proveïdor d’una educació pública adaptada a les necessitats socials.

  • La implicació positiva de les famílies i de l’alumnat.

  • El foment dels hàbits de l’esforç i del treball responsable per part de l’alumnat.

  • L’educació en els valors de la convivència, el diàleg, el respecte i el civisme.

  • La qualitat de l’educació, impulsada per la innovació en les metodologies d’ensenyament i aprenentatge en sintonia amb l’ús habitual de les TIC que exigeix la societat moderna.

  • L’exercici de l’autonomia de centre per atendre les necessitats i els reptes que planteja l’educació en una societat que canvia ràpidament.

  • La planificació, la reflexió i l’avaluació orientades cap a la millora contínua de la qualitat de l’educació.

Formar part de la XCB2 és una oportunitat per a la formació docent, introduir millores en la gestió i organització del centre, promoure un aprenentatge competencial, motivador i que dona resposta a les necessitats educatives del nostre alumnat.

LES TIC: UNA PEDRA EN EL CAMÍ?

Per a poder dur a terme els reptes i la recerca d’informació els alumnes han fet ús de diferents tipus de recursos, que si abans eren bàsicament llibres de consulta, actualment són diverses pàgines web. Enguany, el centre ha fet una inversió en ordinadors portàtils per poder tenir accés a aquesta informació, agrupant els alumnes en grups de 3 o 4 aproximadament. Tenir tanta informació a l’abast és una gran avantatge per poder treballar així.
Però la tecnologia no sempre ens ajuda, sovint suposa un inversió de temps no prevista, per resoldre problemes tècnics, de connectivitat, o altres imprevistos. La conclusió és que el centre no té unes instal·lacions prou preparades per a assumir tants ordinadors connectats alhora. Problema que no es pot resoldre d’un dia per l’altre i que afecta notablement al funcionament de l’activitat. A vegades un imprevist pot alterar, i molt, el desenvolupament d’una activitat. Això ens ha passat en més d’una ocasió.